کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه و میزان همخوانی آن با تعرفه‌ها موضوعی بود که کارشناسان و صاحبنظران آن را در برنامه مناظره روز بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با توجه به گذشت بیش از 20 سال از ورود تکنولوژی تلفن همراه، امروزه همه‌ی ما به نوعی کارها، ارتباطات و صله‌ی ارحام‌مان با این تکنولوژی می‌گذرد اما در این میان با توجه به اینکه حال 3 اپراتور در کشورمان فعالیت‌ می‌کنند برخی‌ها معتقدند که هنوز این 3 اپراتور در انحصار هستند و خدمات مورد نظر با تعرفه‌ مطابق نیست به همین منظور در موضوع مناظره تلویزیونی وضعیت خدمات تلفن همراه در ایران، تعرفه‌ها و میزان سرویس دهی بررسی شد.

لطف‌اله سبوحی قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مهمترین وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: باید فضای کسب و کار برای بخش خصوصی فراهم شود تا این فضا منجر به رقابت شود که در نتیجه به افزایش کیفیت و افزایش کمی خدمات و کاهش قیمت منجر می‌شود.

سبوحی با تاکید بر اینکه مطالبات مردم به حق است اظهار کرد: قیمت گذاری‌ها بر اساس هزینه‌های اپراتورهاست ضمن اینکه قیمت برای مردم قابل پرداخت باید باشد و به جذب سرمایه گذار منجر شود.

*رقابت مساله اساسی است اماهمه چیز نیست


علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی سپس درواکنش به سخنان قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص رقابتی بودن، گفت: وظیفه دولت تنها ایجاد رقابت در بازار نیست بلکه باید دراین حوزه نظارت دقیقی صورت بگیرد که در این صورت اپراتورها می‌توانند خدمات جدید و به روز خود را همراه با نظارت به مشتریان ارائه دهند.

*دولت نباید در مخابرات سرمایه گذاری کند


عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه بزرگترین درآمد دولت به غیر از «نفت و مالیات»، از مخابرات به دست می‌آید،‌افزود: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی انجام دهد، از این رو این سوال مطرح می‌شود که چرا بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباطات 5 برابر افزایش یافت؟

شاه میرزایی در ادامه عنوان کرد: زیر ساخت‌های داخلی و ترانزیت بین المللی از حوزه‌هایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذای در آن‌ها دارد و نیازی به استفاده بودجه عمومی نیست.

وی به وضعیت تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره و تصریح کرد: وضع بدی در تکنولوژی داریم و اکثر تجهیزات در مخابرات ایران وارداتی است.

شاه میرزایی به بالا بودن نرخ خدمات اشاره و خاطر نشان کرد: تعرفه خدمات مخابراتی بالا است برای مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید هزینه‌ای برابر 260 هزار تومان پرداخت کنیم.

* افزایش 10 برابری مشترکان رایتل نسبت به سال 93


مدیر عامل شرکت رایتل گفت: درسال 93 تعداد مشترکان فعال نسبت به سال 92، 10 برابر افزایش داشته است.

مجید صدری در ادامه مناظره گفت: رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم از سال 90 آغاز به کار کرد و صد در صد متعلق به تامین اجتماعی است و حال در دوره سه سالی که در انحصار بود اگر چه به اهداف خود شاید نرسید اما آینده خوبی در پیش رو خواهد داشت چرا که درسال 93 تعداد مشترکان 10 برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مشترکان رایتل، دیتا هستند، اظهار کرد: تلاش ما این است تعرفه‌ها مناسب باشد تا اینکه تعرفه مشترکان رایتل 4 تا 10 برابر کمتر از اپراتورهای دیگر است.

مدیر عامل شرکت رایتل بر استفاده از توان داخلی تاکید کرد و گفت: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده می‌کنیم اما در همه حوزه‌ها هنوز دانش آموزان کافی را به دست نیاورده‌ایم.

صدری افزود: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان استفاده از قرآن داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی را در دستور کار قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما این است که تعرفه‌ها مناسب و مطابق نیاز مشترکان باشد.

*در کدام کشورها نرخ اینترنت ارزان است؟

صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه بیش از 67 میلیون سیم کارت تا کنون به فروش رسانده‌ایم گفت:امسال بعد از 20 سال ارائه خدمات توانستیم شبکه را به نسل های 3 و 4 ارتقا دهیم.

وی افزود: در ده سال گذشته نرخ تعرفه یکسان بود و امسال تنها 6 درصد نرخ مکالمات افزایش افزایش یافت.

*در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم 

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 31 درصد درآمد ناخالص و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع 39 درصد به دولت پرداخت می‌کنیم، گفت: در نرخ مکالمه‌ و اینترنت کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می‌تواند به صورت آنلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.

صدوقی به نبود مزیت برای ارزش افزوده،‌ در سرمایه گذاری اشاره و عنوان کرد: ابتدا باید ببینیم در چه حوزه‌ای مزیت داریم سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.

وی به ترافیک دیتا همراه اول اشاره کرد و گفت: ترافیک دیتا همراه اول 1.5 برابر شده است در حالیکه با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار خاطرنشان کرد: در نسل سوم تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم بنابراین دولت باید زیر ساختها را برای افزایش دانش آموزان فنی تامین کند.

*مخابرات در آمد دارد، پژوهشگاه و دانشگاه ندارد

نادر قاضی پور نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اپراتورها یک شبه از بخش دولتی به بخش غیر دولتی واگذار شده‌اند، گفت: اپراتورها باید هزینه‌ها را کاهش دهند تا بتوانند در ارائه خدمات موفق عمل کنند.

وی افزود: درحال حاضر واردات بی‌رویه از چین، تعطیلی کارخانجات بزرگ شیراز و بیکاری جمعیت عظیمی رو به رو هستیم که باید هزینه‌‌ها کاهش یابد.

قاضی پور عنوان کرد: در دولت قبل قصد داشتند دوبار مخابرات را منحل کنند و مجلس مقاومت کرد و مخابرات باید رتبه 2 داشته باشد در حالی که رقابت کنونی در پول است نه ارائه خدمات.

وی با تاکید بر اینکه نباید در اختیار چینی‌ها باشیم، افزود: مخابرات این درآمد را دارد ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد چرا که تنها به فکر کسب درآمد بوده است.

نماینده مردم در مجلس نهم در ادامه تصریح کرد: باید به عنوان یکی از صادر کنندگان برتر شناخته شویم و تنها به واردات بسنده نکنیم.

قاضی پور همچنین گفت: ترانزیت بین‌المللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت بر آن تصمیم بگیرد.

گفتنی است قاضی پور در پایان با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران، خواستار کاهش هزینه‌های اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار