پس از اعلام وصول نامه معرفی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها برای عدم رای اعتماد مجلس به وی مطرح شد در حالی که هنوز رایزنی‌ها برای گرفتن رای اعتماد "فخر‌الدین دانش آشتیانی" در صحن علنی آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی(متولد ۱۳۳۴ در آشتیان)، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دانش‌آشتیانی پس از استیضاح "رضا فرجی‌دانا" و بیش از دو ماه سرپرستی "محمدعلی نجفی" بر این وزارتخانه و عدم رأی عدم اعتماد مجلس به "محمود نیلی احمدآبادی"، در ۲۰ آبان ۱۳۹۳، توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.



فخرالدین احمدی دانش آشتیانی
چهارمین وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری بعد از جعفر میلی منفرد، رضا فرجی دانا و محمود نیلی احمدآبادی است.

پس از اعلام وصول نامه معرفی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها برای عدم رای اعتماد مجلس به وی مطرح شد در حالی که هنوز رایزنی‌ها برای گرفتن رای اعتماد "فخر‌الدین دانش آشتیانی" در صحن علنی آغاز نشده است.

این در حالی است که در جریان قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی وزیر علوم، نمایندگان مجلس با فریاد «دو، دو، دو...» با "فخرالدین احمدی دانش آشتیانی" مخالفت خود را اعلام کردند.   
 
حجت‌الاسلام و المسلمین "محمدحسن ابوترابی‌فرد" که ریاست جلسه را برعهده داشت درپی مخالفت مجلس با فریاد «دو، دو» گفت: لطفا نمایندگان از این واژه  استفاده نکنند، تاکید رهبر معظم انقلاب نیز این است که این واژه را به کار نبرید چون انعکاس خارجی آن روشن نیست.   
 
با زمزمه‌هایی که از سوی نمایندگان مطرح می‌شود به نظر می‌رسد که فضای عمومی مجلس شورای اسلامی به نفع "دانش آشتیانی" نیست.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر وزیر پیشنهادی وزارت علوم این بار نیز نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، تکلیف این وزارتخانه چه خواهد شد؟




"قاسم جعفری" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در صورت عدم رأی آوری وزیر پیشنهادی تا 29 آبان ماه، اداره وزارت علوم با سرپرست غیرقانونی است و رئیس جمهور باید خود رأسا اداره این وزارتخانه را برعهده گیرد.


همچنین "محمد دهقان" در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران به عدم رای اعتماد مجلس به محمود نیلی احمد آبادی سومین وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد و گفت: دولت فقط تا 5 آذر می‌تواند این وزارتخانه را با سرپرست اداره کند.  
 


وی افزود: مهلت اداره سرپرستی وزارت علوم از 5 شهریور آغاز شده و لذا تا 5 آذر ماه فرصت باقی است تا این وزارتخانه با سرپرست اداره شود.  
 
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر بعد از 5 آذر وزارت علوم توسط سرپرست اداره شود، تصرف در اموال عمومی بوده و این موضوع غیرقانونی است.

"عبدالوحید فیاضی" عضو کمیسیون آموزش و تحقات مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران، گفت: در صورتی که روند انتخاب وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی بعد از انتخاب سرپرست پس از پایان مهلت سه ماهه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت نگیرد، رییس‌جمهور طبق قانون باید گزینه‎ای دیگر را برای وزارتخانه معرفی کند.




وی همچنین درباره سرپرستی رییس‌جمهور در صورت عدم احراز صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت از سوی نمایندگان تصریح کرد: این اصل در قانون اساسی ساکت است و مطلبی عنوان نکرده است، آنچه که در رابطه با این قانون به نظر می‌رسد، این است که رئیس جمهور باید وزارت خانه مربوطه را تا زمانی انتخاب وزیر، مدیریت کند.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در مورد رايزني مجلس با دولت برای پس‌گیری نامه معرفی چهارمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: در همان روزی که نامه معرفی «فخرالدین دانش آشتیانی» عنوان چهامین وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس ارسال شد، مجلس پیغام داد که این فرد گزینه مناسبی برای وزارت علوم نيست و احتمال رای‌آوری وی پایین است.

این منبع آگاه تصریح کرد: در پی این موضوع یکی از نمایندگان شاخص فراکسیون اکثریت مجلس مامور شد تا با رايزنی با دولت موضوع را پیگیری کند تا فرد ديگری معرفي شود كه البته اين اقدام با واكنش مثبت دولت روبرو نمی‌شود.

حال باید منتظر باشیم تا ببینیم که در روز رای اعتماد به "فخرالدین دانش آشتیانی" در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، سرنوشت تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه خواهد شد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار