یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت توافق هسته‌ای ایران به مانع برخورده و با صف طولانی از مخالفان روبرو است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به قلم "دیوید سنگر"، "استیون ارلانگر" و "جودی رادورن" نوشت: زمانی ماه گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای آیت الله خامنه ای رهبر ایران نامه نوشت و از وی خواست تا به یک دهه بی اعتمادی پایان دهد و درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره و توافق کند، شاید این آخرین تلاشش برای مصالحه با ایران بود تا بتواند غرب آسیا را دوباره آرام کند.

اکنون اوباما باید بیش از هر زمان دیگر بر اجرای سیاست خارجی خود تمرکز داشته باشد تا در شرایطی که زمان برای وی و منافع آمریکا در غرب آسیا در حال سپری شدن است بتواند اوضاع را تغییر دهد. اما نیروهای مخالف تلاش می کنند تا جلوی توافق هسته ای  را بگیرند- این نیروها جمهوری خواهانی هستند که به تازگی قدرت کنگره آمریکا را در دست گرفته اند، همچنین برخی از هم حزبی های دموکرات اوباما و بسیاری از متحدان نزدیک آمریکا نیز برای به نتیجه نرسیدن این مذاکرات تلاش می کنند.

در حالی که قرار است در این هفته مذاکره کننده ها برای دست یابی به توافق نهایی به وین بازمی گردند، مشاوران ارشد امنیت ملی اوباما براورد کرده اند شانس دست یابی به توافق نهایی در این ماه بین چهل تا پنجاه درصد است. 

این روزنامه در ادامه می نویسد، در صورتی که توافقی حاصل شود، این آغاز بحث ها است نه پایان آن. برای بسیاری از مشاوران اوباما جزئیات توافقی که رئیس جمهور به آن تن می دهد بسیار اهمیت دارد.

رابرت لیتواک محقق مرکز ویلسون استدلال می کند: این مذاکرات برای هر کشوری که در ان شرکت دارد، نماینده دستاورد بزرگ تری است. برای اوباما این مذاکرات آزمایشی برای قدرت و استراتژی وی است. 

به عقیده لیتواک، چگونگی دست یابی به توافق هسته ای به نقش دیگر بازیگران از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، روسیه و اروپای غربی نیز وابسته است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مدت ها قبل ایران را تهدیدی برای موجودیت خود اعلام کرده است، بنابراین مقامات آمریکایی نمی توانند انتظار داشته باشند اسرائیل از توافق هسته ای با تهران حمایت کنند. سالها است اسرائیل اعلام می کند ایران شش ماه تا یک سال بعد بمب اتمی می سازد و سال گذشته نتانیاهو حتی با کاهش اندک تحریم ها علیه ایران مخالفت کرد.

در هفته های اخیر نیز نتانیاهو هشدارهای خود را تکرار کرد و گفت ایران شریک آمریکا نیست و دشمن آمریکا است و گفت اسرائیل اجازه نخواهد داد توافقی حاصل شود که به تبدیل شدن ایران به کشور هسته ای کمک کند.

مقامات اسرائیلی همیشه درباره برنامه هسته ای ایران بر کنگره آمریکا اعمال نفوذ کرده اند و به شکل داخلی مخالفت خود را با توافق در این زمینه بر دولت آمریکا تحمیل کرده اند. 

سعودی ها نیز همان نگرانی را درباره برنامه هسته ای ایران دارند. آنها نگرانند هر گونه توافق هسته ای، آمریکا را به سمت تشکیل اتحاد منطقه ای دیگر یعنی همکاری با ایران به جای عربستان سوق دهد.

به نوشته این روزنامه، شاید روسیه پیچیده ترین بازیگر سیاسی در مذاکرات هسته ای باشد. با وجود اختلافات روسیه با غربی ها درباره مسئله اوکراین، مسکو همچنان یکی از عناصر اصلی این مذاکرات است. روسیه طرف اصلی مذاکرات و یکی از عوامل مهم برای دست یابی به توافق محسوب می شود چرا که قرار است ایران بخش اعظم اورانیوم های غنی شده خود را برای تبدیل شدن به سوخت نیروگاه اتمی بوشهر به روسیه منتقل کند.

بدون تردید اروپایی ها و اوباما از طرفداران واقعی توافق هسته ای با ایران هستند. بسیاری از اروپایی ها احساس تهدید کمتری نسبت به ایران دارند و البته جمهوری خواهان امریکا مخالفان اصلی موفقیت مذاکرات هسته ای ایران هستند. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار