شاهرخ انصاری و یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد قطب سوم خودروسازی در منطقه آزاد چابهار سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، شاهرخ انصاری و یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در برنامه "رویداد" رادیو گفتگو، درباره ایجاد قطب سوم خودروسازی در منطقه آزاد چابهار به گفتگو پرداختند.

انصاری هدف از ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار را برشمرد و گفت: هدف عمده از این اقدام این است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری باید برای محوریت شرق کشور اهمیت قائل شد و شرق کشور را فعالانه وارد قطب صنعت و اقتصاد کرد.

وی ادامه داد: این منطقه از هر گونه صنایع سنگین و نیمه سنگین محروم است، این مورد می‌تواند به فعال کردن این منطقه کمک کند و همچنین حداقل حدود پنجاه هزار فرصت شغلی با ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار ایجاد می‌شود و همراه با ایجاد شغل، با برگزاری دوره های فنی، تکنسین تربیت می‌شود.

وی افزود: ایجاد این قطب ساخت کارخانه‌هایی را به دنبال دارد و لذا این صنعت هر چقدر تولید بیشتری داشته باشد، اقتصاد کشور پویاتر خواهد شد و از لحاظ اقتصادی اثر گذارتر خواهد بود.

انصاری درباره تبعات مثبت و منفی راه اندازی صنعت خودروسازی در چابهار گفت: به دلیل وجود دو بندر مناسب و بزرگ در چابهار و از آنجایی که تنها بندر اقیانوسی کشور در این شهر قرار دارد، چابهار برای ایجاد این قطب مناسب است و با استفاده از این دو بندر و با توجه به اینکه یکی از این بنادر در حال افزایش حجم توسعه‌ای خود است برای این کار بهترین گزینه به شمار می‌رود. 

معاون منطقه آزاد اقتصادی چابهار گفت: بحث ما در این زمینه فقط مربوط به کمیت نمی‌شود بلکه بحث کیفیت هم مهم است تا کنون خودروسازی ما تنها توسط دو شرکت بوده است و با وارد شدن یک قطب جدید بازار رقابتی بهتری در کشور خواهیم داشت.

انصاری همچنین به این مطلب اشاره کرد که تمام شرکت‌های طرف قرارداد و مذاکره در این زمینه کشورهای صنعتی و پیشرفته اروپایی، امریکایی، ژاپنی و کره‌ای هستند که پیشنهادات خوبی هم داده‌اند.

وی افزود: امیدواریم مملکت به سمتی پیش رود که شرکت‌های صنعتی و پیشرفته جایی برای خودنمایی داشته باشند تا تکنولوژی و اطلاعات زیادی از آنها منتقل شود و به رقابت سالم کمک شود.

یعقوب جدگال نیز در این مورد گفت: بحث کیفیت است در ایجاد این قطب صنعتی مهمتر است، از نظر کمیت هیچ کمبودی در خودرو سازی نداریم اما در کیفیت حرف‌های نگفته‌ای وجود دارد. فرمایش مقام معظم رهبری که باید اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم و یا تولید ملی-منطقه‌ای داشته باشیم را باید در حوزه خودروسازی چابهار در نظر بگیریم.

 وی ادامه داد: هم باید به ذات منطقه آزاد اقتصادی چابهار که در محور شرقی کشور موقعیت خوبی دارد توجه کرد و هم به مزایای آن. در صورتی که صنعت خودروسازی در منطقه آزاد چابهار فعال شود، کنترل کیفیت و نظارت بر اساس تولید داخلی صورت می‌گیرد و استانداردها و برندهای خاص در تولید خودرو به کار برده می‌شود تا بتواند رضایت مردم و شهروندان داخلی و خارجی را کسب کند.

جدگال در ادامه با تایید سخنان انصاری گفت: هر اقدامی پیامدهای مثبت و منفی دارد و اولین پیامد منفی این اقدام در چابهار در مورد سلامت محیط زیست و سلامت هوا است که کلیه استانداردهای محیط زیستی باید رعایت شود و دیگری بحث ازدیاد جمعیت است که مشکلات زیادی را برای این شهرستان به وجود می‌‌آورد.

وی با بیان اینکه این اقدام مزایایی هم دارد، تصریح کرد: این اقدام بیشتر بر ایجاد اشتغال، اقتصاد، مسکن و ارزش افزوده برای این شهرستان متمرکز است و هدف اصلی این اقدام به جز اهداف استانی در چابهار؛ ایجاد راه ترانزیت خودرو به کشورهای همسایه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: خودرو ، مجلس ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار