نوش‌آبادی در نشست خبری:

جوایز شوالیه فرانسه مورد تایید ما نیست/ جزئیات بیمه خبرنگاران/ چاپ بدون مجوز کتاب "دولت‌آبادی"‌ را پیگیری می‌کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالات اصحاب رسانه برخی از ابهامات را پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران دومین نشست خبری، هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

بنابراین گزارش پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حسین نوش‌آبادی بیان کرد: اعطای برخی جوایز مثل جایزه شوالیه که یک جایزه فرهنگی از سوی کشور فرانسه است، بخش خصوصی در عرصه هنر پاسخگو است. این جوایز به صرف اینکه به هنرمندان ایرانی اعطا شده لزوما مورد تایید ما نیست و اینکه این هنرمندان این جوایز را دریافت کردند به این معنا نیست که ما این هنرمندان را مورد تایید قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص بحث ارکستر سمفونیک ملی که تعطیلی آن در دولت سابق صورت گرفته گفت: باعث این تعطیلی ما نبوده‌ایم و سعی و تلاش ما بر احیا و تقویت آن و فعالیت مجدد خواهد بود، زیرا این یک تولید فاخر در عرصه ملی برای کشور ایران است.

وی در خصوص تک‌خوانی و تک‌نوازی بانوان در کنسرت‌های موسیقی گفت: برای بانوان خواننده و نوازنده اگر اجرا به صورت جمعی و تلفیقی باشد مجوز صادر شده و خوانندگی بانوان فقط در جمع حضاری که خانم باشند امکان‌پذیر است و نوازندگی نیز در صورتی که بانوی نوازنده در جمع نوازندگان اجرا کند بلامانع است.

نوش‌آبادی همچنین افزود: بانوان نوازنده با رعایت پوشش مناسب و حجاب و عفاف اسلامی می توانند از بهانه‌گیری‌های افراطی‌ها جلوگیری کنند.

وی در خصوص اعطای مجوز به هنرمندان بیان کرد: نگاه وزارت ارشاد در دولت جدید منطبق بر افراد نیست ، بلکه بر محتوا است. یعنی اگر شخصی در عرصه هنر سابقه خوبی هم نداشته باشد اما در آثارش بر اساس محتوا و ارزش‌های مورد توافق تولید اثر کند ما اثر را حمایت می‌کنیم و با شخص کاری نداریم.

نوش‌‌آبادی در خصوص يانی آهنگساز یونانی گفت: اگر دعوت از این آهنگساز توسط بخش‌های خصوصی فرهنگی و هنری انجام شده باشد پیگیری ورود وی به کشور  برعهده این بخش ‌ها است. مقامات رسمی فرهنگی در صورت دعوت پاسخگو خواهند بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هفته کتاب امسال با رویکرد جدید و دیدگاه خاص برگزار خواهد شد. ما در این هفته با تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی دسترسی دانش‌آموزان و علاقمندان به کتاب را سهولت می‌بخشیم .

همچنین وزارت ارشاد در نظر دارد با راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب دسترسی مردم را به کتاب‌های روز دنیا با قیمت مناسب فراهم کند که البته این اقدام دولتی کردن بحث انتشار و کتاب نیست و این کمک به توزیع کتاب های منتشر شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان سیاست‌های کلی وزارتخانه گفت:‌ وزارت ارشاد در چهارچوب سیاست‌های کلان و راهبردی کشور که در اسناد مختلف به آن اشاره شده، به وظیفه‌ی خطیر خود خواهد پرداخت. ما موظفیم که سیاست‌هایی را دنبال کنیم که بر اساس سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالا دستی باشد.

وی در ادامه گفت: مدیریت فرهنگی و پرهیز از رویکردهای سطحی و کلیشه‌ای مطرح است و باید بیشتر از فکر کردن به محدودیت‌ها، به مصونیت‌های فکری توجه کنیم.

نوش‌آبادی اظهار داشت: همبستگی ملی مبتنی بر اعتماد مردم و همدلی مسئولان و امید و رضایت عمومی در جامعه باید انجام بگیرد و سرمایه‌های فکری مردم به سمت شکل گیری تمدن ایرانی – اسلامی قرار بگیرد.

وی با انتقاد از افراط و تفریط رایج در جامعه گفت: دولت تدبیر و امید به تمام سلیقه‌ها احترام می‌گذارد اما برنامه‌های خود را در چهارچوب قانونی پیگیری می‌کند و با قدرت به حاکمیت خود در حوزه‌ی فرهنگ و هنر ادامه می‌دهد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه فرهنگ و هنر کشور متعلق به جریان‌های سیاسی و حزبی نیست، گفت: فرهنگ و هنر متعلق به مردم کشور است. ما اعتقاد داریم هنر از برجسته ترین و بهترین مخلوق بشری و صنع پروردگار است که باید به آن ارج و احترام گذاشت. هنر گویا ترین زبانی است که می‌تواند میراث عظیم فرهنگی یک ملت را به خوبی تبیین کند. ابزار هنر بهترین وسیله برای مبارزه با مافیای رسانه‌های جهان است و در برابر عظیم ترین ابزار و ماهواره‌های خارجی می‌تواند ابراز وجود کند. نباید فرهنگ را مومیایی کرد، بلکه باید آن را باز آفرینی و تقویت کنیم.

وی در خصوص سیاست‌های وزارت ارشاد در حوزه‌ی سینما گفت: از تولید فیلم‌هایی که از ارزش‌ها و آرمان‌های کشور صیانت کنند، حمایت می‌کنیم و به ارتقای فیلم‌ها و تولیدات سمعی بصری که به افزایش آگاهی مخاطبان کمک می‌کند،‌ احترام می‌گذاریم. اولویت ما در تولید فیلم و پشتیبانی از محصولات سینما، این است که محتوا و مضمون بر اساس سیاست فرهنگی نقشه‌ی مهندسی فرهنگی هنری کشور، برنامه‌ی پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی باشد.

نوش آبادی در خصوص هنرهای نمایشی و تئاتر گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از هنرهای نمایشی است که اعتقاد به گسترش و تعمیق آن دارد. علاقه مندیم کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با بهره گیری از دانش و هنر روز در حوزه‌ی هنرهای نمایشی، به ویژه نمایش‌های آیینی به پیشبرد اهداف ملی کمک کنند.

وی در خصوص جشنواره‌ی فجر گفت: ما در صددیم جشنواره‌ی فجر در تمام حوزه‌‌های هنر فعالیت کند. ما امسال قوی تر از سال‌های گذشته به میدان می‌آییم. در حوزه‌ی شعر فجر ضعف‌هایی وجود دارد که باید با تقویت بخش مربوط به این حوزه آن را با قدرت بیشتری دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص چاپ غیر مجاز کتاب "محمود دولت آبادی" گفت: ما برای چاپ کتاب محمود دولت آبادی ملاحظاتی را داریم که اگر نواقص و مشکلات این کتاب حل شود، به صدور مجوز آن اقدام می‌کنیم، ‌اما تا به حال تغییرات اعمال نشده است. این کتاب توسط افرادی بدون مجوز چاپ و منتشر شده که این قطعا حرکت ناپسند و قابل پیگیری است که مطمئناً نویسنده‌ی کتاب راضی به انتشار کتاب خود بدون مجوز نیست و قطعا وزارت ارشاد نیز به عنوان مجری این حوزه، این تخلف را پیگیری می‌کند.

نوش آبادی در ادامه در خصوص کاغذ و نشر گفت: کاغذ مواد اولیه‌ برای چاپ آثار مکتوب است، منابع داخلی و خارجی برای تامین کاغذ در این چند مدت اخیر با مشکلاتی مواجه بوده، چون کاغذ به غیر از استفاده در چاپ کتاب،‌ در زمینه‌ی مطبوعات هم کاربرد دارد، ما به موازات تولید کاغذ در داخل، تصمیم داریم بحث سهولت واردات کاغذ را فراهم کنیم که این امر با معافیت صادر کنندگان و وارد کنندگان کاغذ از عوارض گمرکی میسر خواهد شد.

وی در خصوص همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد با نهاد صدا و سیما گفت: با وجود تغییر مدیریت در صدا و سیما،‌ وزارت ارشاد بنا دارد تداوم ارتباط قبلی و همچنین نزدیک تر شدن تعاملات را در برنامه‌های خود داشته باشد.

وی با ابزار خرسندی از حضور رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه‌ی نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: این اتفاق، خود نوید ارتباطات بهتر را می‌دهد،‌ ما باید ارتباطات و تعاملات خود را با صدا و سیما تقویت کنیم و نشست‌هایی را که در دوره‌ی قبل موفق به برگزاری آن نشدیم، در دوره‌ی مدیریت جدید پیگیری کنیم. مطمئنا آقای سرافراز با دید ویژه به فرهنگ و هنر باعث اتفاقات خوب خواهد شد.

وی در خصوص حمایت از خبرنگاران با صندوق وام و بیمه گفت: در ارتباط با حمایت و پشتیبانی از خبرنگاران، صندوق اعتبار حمایت از نویسندگان و خبرنگاران از سال قبل تشکیل شده و همچنان فعال است. با رویکرد اقتصادی و پالایش اعضای قبلی که ممکن است واجد شرایط اخذ وام نباشد،  منطبق با رویکرد جدید وزارت ارشاد در آینده‌ی نزدیک سیاست‌های وزارت ارشاد اعلام خواهد شد.

در خصوص بحث بیمه‌ی خبرنگاران، ما با صاحبان امتیاز رسانه‌ها و مدیران رسانه‌ای اعلام کرده‌ایم که خبرنگاران خود را با معافیت حق بیمه تحت پوشش بیمه قرار دهند. ما برای هفته نامه‌ها حداقل 12 نفر و برای روزنامه‌ها 35 نفر را به عنوان ظرفیت اعلام کردیم اما می‌تواند بیشتر یا کمتر هم باشد. متاسفانه برخی از صاحبان رسانه از این اقدام استقبال نکردند و تا به حال برای بیمه کردن خبرنگاران خود اقدامی از آن‌ها صورت نگرفته، با وجود اینکه ما اعلام کردیم که حق بیمه توسط وزارت ارشاد پرداخت خواهد شد.





انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار