ابتکار در پاسخ به باشگاه خبرنگاران خبر داد

حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها تا پایان سال/ کارون فدای زاینده‌رود نمی‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کلید حل مشکل آلودگی هوا مشارکت مردم است ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلان شهرها حل شود.

معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش مدیریت منابع و مصارف آب با تکیه بر توسعه پایدار در منطقه البرز مرکزی، در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا 5 تا 10 سال طول می کشد و گامهای خوبی نیز در این زمینه برداشته شدهاست.

وی افزود: وضعیت آلودگی هوا طی یکسال گذشته در مقایسه با سالهای قبل بهتر شده اما هنوز این معضل حل نشده است.

ابتکار درخصوص برنامه هایی که دولت برای کاهش آلودگی هوا دارد اظهار داشت: مصوبه دولت بیست و پنج گام دارد که از جمله آنها حمل ونقل عمومی توسعه مترو و اتوبوسرانی و از رده خارج کردن میلیونهای خودروی فرسوده اصلاح الگوی حمل ونقل درون شهری بوده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون توزیع بنزین یورو4 در شهرهای تهران،‌کرج، تبریز واصفهان انجام شده افزود: مشهد نیز در ماه آینده به شهرهایی که بنزین یورو4 استفاده می کنند می پیوندد.

وی تصریح کرد: توزیع گازوئیل استاندارد نزدیک به یورو 4 با 157 قسمت در میلیون گوگرد در مقایسه با هفت هزار قسمت در میلیون گوگرد اتفاق مهم و شایسته ای بوده است.

معاون رییس جمهور افزود: خودروهای تولیدی کشور بعد از هشت سال که در زمینه استاندارد یورو4 تاخیر داشته اند در حال اجرای این استاندارد هستند. 

ابتکار گفت: آیا می شود طی یکسال تمام آنچه را که در هشت سال گذشته انجام نشده بود اجرایی کرد؟ قطعا این گونه نیست اما باید گفت خودروسازی کشور استاندارد یورو 4 را اجرا می کند و این دستاورد بزرگی است که در حال انجام است.

وی افزود: کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفته ای دو بار به طور مستمر تشکیل جلسه می دهد و تمام اجزای مصوب دولت را مورد بررسی قرار می دهد.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا 16 دستگاه باید به صورت همزمان حرکت کنند البته مردم نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه صرفا دستگاههای دولتی شهرداری راهور ناجا وظیفه خود را انجام دهند کافی نیست چرا که بدون همکاری مردم این اهداف محقق نمی شود به این معنا که اگر هر کسی بدون توجه به توصیه ها از خودروی شخصی استفاده کند و دائما انتقاد کند که چرا هوا آلوده است مشکل حل نمی شود لذا همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

ابتکار گفت: البته برخی مشکلات و محدودیتهایی نیز وجود دارد که از جمله آنها مشکلات اعتباری است اما درعین حال دولت مصمم است که با کمک دیگر دستگاهها و از جمله شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را قدم به قدم پیش ببرد.

وی با بیان اینکه کلید حل مشکل آلودگی هوا مشارکت مردم است ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلان شهرها حل شود.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه مقرر شده انتقال آب بین حوزه ای منوط به مدیریت مصرف آب در مبدا و مقصد باشد این امر در مورد انتقال آب کارون به زاینده رود اجرا نشده اظهار داشت: انتقال آب کارون به زاینده رود صحت ندارد.

وی افزود: مسئول منابع آب وزارت نیرو است و ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات نظارتی را انجام می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تحت هیچ شرایطی انتقال آبی که بخواهد به کارون لطمه بزند مورد تایید سازمان حفاظت از محیط زیست نیست ضمن اینکه زاینده رود از سال ها قبل رودخانه بوده و مدتها است که خشک شده بنابراین نباید این شائبه وجودداشته باشد که آب زاینده رود از کارون تامین می شود زیرا این برداشت کارشناسی و علمی نیست.

وی تاکید کرد: زاینده رود از قرنها قبل رودخانه بوده و حق آبه خودش را دارد البته کارون نیز حق آبه خودش را دارد و تمام تلاش سازمان محیط زیست این است که رودخانه ها حفاظت شوند و حق آبه شان مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار خاطر نشان کرد: اینکه بعد از مدتها برای زاینده رود حق آبه در نظر گرفته شده نباید اینگونه برداشت شود که زاینده رود از کارون تغذیه می شود وسرمنشا تامین آب زاینده رود چهارمحال بختیاری است.

وی ادامه داد: رودهای کارون و زاینده رود رودخانه های تاریخی هستند و قرار نیست یکی فدای دیگری شود بنابراین کارون را فدای زاینده رود نمی کنیم.

وی در خصوص طرح بهشت آباد گفت: در این خصوص نیز اتفاق خاصی نیفتاده و ما گزارشی در این زمینه نداشته ایم و بنده نیز اظهار نظری در این خصوص نکرده ام بنابراین نباید به شایعات و بحثهای غیر کارشناسی توجه شود.

ابتکار تصریح کرد: همه مردم و ما به کارون و زاینده رود و تمام رودخانه های کشور علاقه مندیم و اجازه نمی دهیم هیچکدام دچار آسیب شوند.

وی یادآور شد: برای زنده ماندن زاینده رود باید کارهای متعددی صورت گیرد که یکی از آنها اصلاح الگوی کشاورزی در استان اصفهان و مناطق مجاور است و همچنین باید مصارف مدیریت شود.

معاون رئیس جمهوردرخصوص سوخت نیروگاهها نیز خاطر نشان کرد: به دلیل عقب ماندگی درتامین گاز نیروگاهها در سالهای گذشته بیش از گاز از سوخت مایع استفاده کرده اند اما در حال حاضر تلاش وزارت نفت بر این است که گاز بیشتری به نیروگاهها برساند اما این مسئله زمان می برد.

وی گفت: نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات آلودگی هوا یک شبه حل شود ولی اطمینان می دهم کیفیت هوا رو به بهبود است که البته لازمه تسریع در روند کاهش آلودگی هوا مشارکت و مسئولیت پذیری تک تک مسئولان و شهروندان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: الودگی ، محیط ، هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار