چنانچه توافق هسته ای میان ایران و 5+1در موعد مقرر انجام شود باراک اوباما بیش از سایر طرف های غربی سود خواهد بود .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این پایگاه خبری در بازنشر مقاله ای از خبرگزاری فرانسه نوشت : ایران و شش قدرت جهانی روز شنبه در حالی دور تازه ای از مذاکرات هسته ای خود را آغاز کردند که تلاش می کنند در دو روز باقی مانده تا موعد مقرر برای اعلام نتیجه نهایی ، به توافق دست پیدا کنند . این تلاش ها از سوی طرفین در حالی انجام می شود که به اذعان نمایندگانی از هر دو طرف غربی و ایرانی هنوز شکاف ها و اختلاف نظرهایی میان آنها وجود دارد . 

از جمله نشانه های وجود اختلافات جدی لغو سفرهای شب گذشته جان کری ، وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران به پاریس و تهران بود .  این دو عضو ارشد مذاکره کننده تصمیم داشتند برای رفع " شکاف های عمیق " در روند مذاکرات با مسئولین داخلی خود گفتگوهایی داشته و دستورالعمل های جدیدی را دریافت کنند . اما هر دوی آنها ساعاتی پس از اعلام رسمی سفرشان ، این سفر را لغو و اعلام کردند که در وین می مانند . 

در ادامه این مقاله آمده است : برخی منابع ایرانی اعلام کردند که به منظور کاهش اختلافات ظریف و کری در روز شنبه نشستی دوجانبه و فوق العاده را برگزار خواهند کرد . با این حال ، هیچ گونه تائیدیه رسمی مبنی بر دیدار دو جانبه کری _ ظریف در اختیار رسانه های بین المللی قرار نگرفته است . 

اریک شولتز ، سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن در این باره اظهار داشت : ما برخلاف عقربه های ساعت حرکت می کنیم . اعضای هیات آمریکایی و اروپایی به شدت مشغول پیشبرد مذاکرات هستند و تلاش می کنند پیش از فرارسیدن موعد تعیین شده به نتیجه نهایی دست پیدا کنند . با این حال همچنان شکاف های جدی میان دو طرفباقی مانده است . 

این شکاف ها به حدی است که ایران و انگلیس بیش از سایر اعضای حاضر در مذاکرات بر این مسئله تاکید کردند که معامله نهایی در روز دوشنبه محقق نخواهد شد و مهلت مذاکرات باید تمدید شوند . آنها معتقدند دور تازه ای از مذاکرات باید پس از 24 نوامبر آغاز شده و ادامه داشته باشد . 

ظریف قرار بود روز جمعه به تهران بازگردد تا پیشنهادات جدید را به مقامات داخلی کشور ارائه داده و نیز دستورالعمل های جدیدی را دریافت نماید اما وی سفرش را لغو کرده و در توضیح علت آن تصریح کرد : واقعیت این است که هیچ پیشنهاد یا صحبت جدیدی وجود نداشته که من به تهران ارائه دهم . 

دیلی استار همچنین نوشت : آمریکا ،انگلیس ، آلمان ، فرانسه ، روسیه و چین از یک سال گذشته تاکنون در حال مذاکره با هیات نمایندگان ایرانی بر سر برنامه هسته ای این کشور هستند تا از این طریق بتوانند به توافقی جامع و نهایی در این موضوع دست پیدا کنند . بر اساس چنین توافقی علاوه بر اینکه تهدیدات و تردیدات ادعایی غرب علیه برنامه هسته ای ایران حل خواهد شد ، تحریم های  بین المللی بر ضد ایران نیز از بین خواهد رفت . 

از سوی دیگر تحقق توافق میان ایران و غرب می تواند تا حدود زیادی به بازگشت امنیت ، آرامش و ثبات در غرب آسیا کمک کند . به اذعان بسیاری از کارشناسان غربی تاثیری که همکاری میان ایران و آمریکا در منطقه می تواند بر صلح و ثبات آن داشته باشد ائتلاف غربی _ عربی نخواهد داشت . 

با توجه به هجمه های گسترده انتقادات بر علیه سیاست خارجی باراک اوباما، تحقق توافق هسته ای میان ایران و 5+1 میتواند اهرم مناسبی برای باراک اوباما باشد تا از موج اعتراضات داخلی و خارجی خارج شود . وی تلاش می کند در دو سال باقیمانده از دوره دوم ریاست جمهوری اش میراثی باارزش و قابل دفاع از خود به جا بگذارد. 



انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار