معاونت تربیت و آموزش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: برابر سیاست‌های آموزشی ابلاغی و در آینده نزدیک در هر نقطه‌ای از کشور که کار آموزش‌ سامانه‌های پدافندی انجام می‌شود، باید تحت لیسانس مرکز آموزش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) باشد و این موضوع در مورد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی صدق می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) یکی از مراکز مهم نظامی کشور بوده که در امنیت هوایی به خوبی نقش‌آفرینی می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باعث اعتلای هرچه بیشتر این قرارگاه راهبردی می‌گردد، توسعه آموزش است.

به همین منظور باشگاه خبرنگاران برای به سمع و نظر رساندن هرچه بیشتر اقدامات آموزشی این قرارگاه  مصاحبه‌ای با امیر سرتپ دوم ستاد "محمد قربانی" معاون تربیت و آموزش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء تدارک دیده تا از اقدامات ارزشمند این بخش آگاه گردد.

 باشگاه خبرنگاران: در خصوص مسائل راهبردی و کلان نیروهای آموزشی در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) چه دیدگاه‌هایی وجود دارد؟


پس از ابلاغ فرمان تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر تفکیک قرارگاه پدافند هوایی از پیکره نهاجا و انجام امور اولیه تفکیک و امور ستادی قرارگاه با توجه به نوع ماموریتی که پدافند هوایی در سطح کشور از سالیان گذشته به عهده‌اش بود که به صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه آن‌را انجام داده است، مسئولیت ما در راستای تفکیک امور آموزشی سخت‌تر از بقیه بخش‌ها بود، به گونه‌ای که ما بایستی به شکلی عمل می‌کردیم که کلیه امور عملیاتی و آموزشی در حال اجرای ما کوچک‌ترین لطمه‌ای نخورد و صدمه‌ای نبیند.



پرسنل آموزشی و محیطی که در آن آموزش دیده می‌شود، باید در فضایی بسیار سالم و به دور از دغدغه و نگرانی‌ها نگه داشته می‌شد و ما هم بایستی اقدامات و راه‌اندازی سامانه آموزشی قرارگاه را به صورت مستقل با تمام قوا انجام می‌دادیم.

باشگاه خبرنگاران: در مورد نحوه راه‌اندازی چه چالش‌هایی وجود داشت؟


ما به واسطه اینکه در حال ایجاد و راه‌اندازی بودیم، با مدنظر قراردادن سیاست‌های ابلاغی ستادهای بر‌تر و هیئت رئیسه محترم قرارگاه پدافند و میزان اشکالات و کاستی‌هایی که در سنوات گذشته وجود داشت، باعث شد  تا یک بررسی اساسی در زمینه چگونگی راه اندازی سامانه آموزشی در قرارگاه انجام دهیم که این موضوع با بررسی ساختار سازمانی و اشکالاتی که در این بخش و زیرساخت‌های کلان آن با توجه به گستره پدافند هوایی در سراسر کشور و توسعه انجام گرفت.

  باشگاه خبرنگاران: چه موضوعاتی بیشتر در پروسه ایجاد سامانه آموزشی مدنظر بود و کدام مورد بیش از همه جلب توجه می‌کرد؟

دو موضوع که یکی نگاه ویژه به دانش روز و نیاز علمی قرارگاه بود و با توجه به اقداماتی که در این زمینه انجام شد، باید حتما به دانش روزی که در کشورهای دنیا وجود داشت توجه می‌کردیم و مطالب، متون آموزشی و ساختار‌ها را بر مبنای این تغییرات و ویژگی‌های مدنظر آماده می‌کردیم. موضوع دوم گستردگی و سنگینی کار بود؛ سازمان می‌بایست کلیه فعالیت‌های آموزشی پدافند هوایی کشور را با توجه به نیاز‌ها و شرایط لازم برنامه‌ریزی، ایجاد و فراهم نماید که طبیعتا اشکالات عدیده‌ای بر سر اجرای این امور وجود داشت.



باشگاه خبرنگاران: سطوح و نحوه تصمیم گیری در این بخش با چه ساز و کاری انجام می‌شد؟

سطوحی که در این بخش بررسی می‌شد، سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی بود و باید برنامه ریزی و تلاشمان را در این راستا قرار دهیم که نگاه ما از سطوح تاکتیکی به سمت سطوح راهبردی باشد که در این برنامه‌ریزی‌ها توجه ویژه ما به نیروی انسانی بعنوان اولویت اول سازمان که سرمایه‌های اصلی هر سازمانی می‌باشد، معطوف شد تا در بحث ارتقاء نیروی انسانی بتوانیم نقش‌آفرینی کنیم.

باشگاه خبرنگاران: برای رسیدن به استقلال و اهدافی که مورد نیاز راه اندازی مرکز آموزشی بود، چه اقداماتی باید انجام می‌شد؟

برای تحقق آن کارگروه‌هایی تعریف کردیم که شامل گروه‌های راه‌اندازی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، فرماندهی آموزش‌های تخصصی، مرکز آموزش درجه‌داری و رزم مقدماتی و مراکز آموزش وظیفه بود. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بعضی از مراکزمان را تفکیک کنیم، برای مثال مرکز آموزشی که مسئولیت امور نظامی‌گری خاص و امور انضباطی پرسنل نظامی را برعهده داشت، از دل مجموعه آموزشی که مسئولیت آموزش تخصصی را برعهده دارد جدا کردیم و مجموعه‌های جدا شده مسئول و وظایف خاص خود را دارند و مرکز آموزش نظامی و انضباطی را در شهرستان اراک راه‌اندازی کردیم و فرماندهی آموزش‌های تخصصی به واسطه طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه‌های مختلف در سطح شهر تهران راه اندازی شد.



باشگاه خبرنگاران: بررسی‌ها و سیاستگذاری‌های شما برای کارگروه‌های اشاره شده نهایتا در چه مواردی و در چه محورهایی می‌باشند؟

این موارد در محورهای مختلف طبقه بندی می‌شود:
-    محور اول ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی لازم متناسب با گستره فعالیت‌های پدافند هوایی در سطح کشور می‌باشد که این یکی از سیاست‌های اولیه بوده که تا حدود زیادی مورد اجرا قرار گرفته است.

-    محور دوم رفع نواقص ساختاری و سازمانی به ویژه در امور تربیتی و آموزشی در همه سطوح از جمله افسری تا سربازی از ابتدایی‌ترین دوره تا آموزش‌های تکمیلی که حین خدمت انجام می‌شود، می‌باشد و بخش عمده‌ای از نیازهای ما تامین شده و بخشی هم در حال اجرا است.

-    محور سوم که از طریق ستادهای بالادستی به ما ابلاغ شده بود و ما موظف به اجرای آن بودیم، کلیه آموزش‌های ما باید به این صورت برنامه‌ریزی گردد که ۳۰ درصد براساس آموزش‌های تئوری و ۷۰ درصد به صورت آموزش‌های عملی باشد که این به ارتقاء هرچه بیشتر مهارت کارکنان می‌انجامد.

-    محور چهارم شبیه‌سازهاست؛ که با توجه به فرمایشات گهربار فرماندهی معظم کل قوا در سنوات اخیر مبنی بر صرفه‌جویی اقتصادی و همچنین اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، در این چند ساله برنامه‌ریزی‌های خاصی در رابطه با طراحی، ساخت و تامین شبیه سازهای موردنیاز سامانه‌ها انجام شده به طوری‌ که کلیه سامانه‌های موجود دارای شبیه‌ساز بومی با طراحی و ساخت صد در صد  ایرانی می‌باشند و حرکتی که در بخش تولید انبوه آنان صورت پذیرفته مایه افتخار، مباهات و غرور هر ایرانی می‌باشد.

-    محور پنجم تامین میادین تیر سلاح سبک و سنگین و کاربردی کردن آموزش‌های تخصصی بود که بخش عمده‌ای از آن انجام شده و بخشی هم در حال پیگیری است. در بخش آمایش سرزمینی بعضا با مشکل مواجه شدیم که تعامل با سایر یگان‌های نظامی این معضل را حل کرده و به دنبال این هستیم که هرچه بیشتر به اهداف اصلی خود نائل شویم.


-    محور ششم که مطرح شدهد و از بالادست ابلاغ شده، این بوده که کلیه اقدامات آموزشی پدافند هوایی که در هر نقطه‌ای از کشور انجام می‌شود، باید تحت لیسانس مرکز آموزشی و دانشگاه پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) باشد و این در مورد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی صدق می‌کند که در آینده نزدیک و با توسعه مراکز آموزشی به زودی این سیاست در سطح وسیع اجرایی می‌شود.

-    محور هفتم تسهیل در بروکراسی‌های اداری بوده که ما به مراکز آموزشی ابلاغ کردیم و حرکت جهادی خوبی انجام شده و با توجه به برنامه‌ریزی که داشتیم، در حال پیاده سازی آن هستیم و بانک اطلاعاتی که در حال ایجاد آن بودیم باعث خروج از این حالت بروکراتیک خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: نقش پژوهش در قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در کنار پیوست‌های آموزشی؛ دیدگاه شما در این خصوص چیست؟


از روز اول و قبل از اینکه اقدام به دایرکردن مرکزی کنیم، حتی بیش از دو سال قبل از آن کارهای پژوهشی انجام شده است که برای مثال می‌توان گفت از تمام مراکز آموزشی و تمام متون آموزشی که مورد استفاده قرار می‌گرفت بازدید شده ، هم در سطح نیروهای مسلح و هم در سطح دانشگاه‌های غیرنظامی و شاید این خبر جالب باشد که قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) اولین سازمانی بوده که پژوهشکده پدافند هوایی‌اش به تصویب رسیده و ما چون در حال ایجاد بودیم به این نتیجه رسیدیم که این مرکز مورد نیاز است و اولین سازمانی هستیم که در جهت ارتقاء روز به روز سامانه‌های پدافندی کشور به صورت پژوهشی و آموزشی اقدام می‌کنیم.

 باشگاه خبرنگاران: آیا این امکان وجود دارد که در آینده براساس نیازسنجی قرارگاه به دانشگاه‌ها و فرماندهی‌ها اضافه شود؟

توسعه هرکدام از این مراکز در دستور کار ما بوده و اگر اکنون با سه دانشکده شروع کردیم، در حال حاضر پیشنهاداتی وجود دارد که به ستادهای بالادست ارائه شده تا تعداد دانشکده‌ها را افزایش دهیم و در بحث آموزش‌های تکمیلی اقدامات وسیعی انجام شده که براساس رسته‌های مختلفی که مورد نیاز قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) می باشد، ورود می‌کنیم و تلاش بر این بوده که توفیقات هرچه بیشتر حاصل شود.
 
 باشگاه خبرنگاران بر خود تکلیف می‌داند تا از امیر سرتیپ ستاد  "فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و روابط عمومی این قرارگاه به خاطر تسهیل در انجام گفتگوی تفصیلی و از امیر سرتیپ دوم ستاد "محمد قربانی" به خاطر وقت مصاحبه‌ای که به این رسانه مبذول داشته‌اند، تقدیر و تشکر کند.

گفتگو از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار