معاون آموزش و پژوهش سازمان جوانان هلال احمر گفت: با تغییر رفتار و عامل انسانی و سرمایه گذاری در این زمینه می‌توانیم میزان تلفات در تصادفات را کاهش دهیم.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در جلسه‌ای با موضوع طرح بررسی علل تصادفات رانندگی در میان نوجوانان و جوانان شهر تهران که ظهر امروز با حضور نماینده موقت یونیسف در ساختمان هلال احمر برگزار شد امیر معتمدی معاون آموزش و پژوهش سازمان جوانان و جمعیت هلال احمر بیان کرد: بحث تصادفات در کشور بسیار حائز اهمیت بوده و این در حالی است که تعداد کشته‌ها در این زمینه سالانه 17 هزار نفر بوده و لذا دومین عامل مهم مرگ و میر محسوب می‌‌شود.
 
وی در ادامه افزود: بر همین اساس فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه با استفاده از نظر محققین و صاحب‌نظران شروع شد چرا که کاهش میزان تصادفات و نجات جان انسان‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معتمدی به عوامل انسانی بر تصادفات اشاره کرد و گفت: در بحث جاده‌ای و خودرو نمی‌توانیم تاثیر گذار باشیم ولذا باید در زمینه عامل انسانی بر کاهش تصادفات سرمایه گذاری کنیم تا این عامل انسانی بتواند تغییر رفتار داده و همچنین ابعاد روانی شخص نیز نیازمند بررسی است.
 
وی گفت: در خصوص فعالیت‌های پژوهشی از تجربیات سایر کشورها از جمله کشور آلمان در زمینه کاهش تصادفات استفاده شده و در واقع با برنامه ریزی و اطلاع رسانی در حوزه کاهش تصادفات با همکاری یونیسف این امر انجام خواهد شد.
 
معتمدی خاطر نشان کرد: تغییر رویکردها در خصوص کاهش تصادفات مستلزم همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی بوده  تا بتوانیم با یک اتحاد همگانی در آینده نزدیک از میزان تصادفات کاهش دهیم.
 
*رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از عوامل کلیدی در کاهش تصادفات است
 
ازیوجانی مورتزی نماینده موقت یونیسف در ادامه این جلسه اظهار داشت: هدف همه ما این است که بچه های شما زندگی سالمی داشته و در محیط سالمی رشد کنند.

وی گفت: الگوهای مردمی در کودکان و جوانان رو به تغییر بوده و با توجه به اینکه حوادث رانندگی عامل مهمی در مرگ و میر محسوب می‌شود کاهش تلفات در اولویت قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه رعایت قوانین در کاهش تصادفات نقش کلیدی را ایفا می‌کند افزود: توجه به افزایش تصادفات و تحمیل شدن هزینه‌ها و ضررهای مالی گزاف که همواره بار اصلی آن به دوش خانواده ها بوده اولویت قوانین و تغییر رفتارهای انسانی از جمله بستن کمربند ایمنی رعایت فاصله ایمنی مناسب بین دو ماشین و پوشیدن کلاه ایمنی در موتورسواران و غیره که در ظاهر ساده به نظر رسیده می‌توان از افزایش تصادفات جلوگیری کرد.
 
مورتزی خاطر نشان کرد: کاهش تصادفات نیازمند حسن نیت و اراده محکم و همکاری جمعی دولت ، پلیس و صنعت است.
 
*به طور متوسط سال گذشته در هر نیم ساعت یک نفر کشته شده است
 
طهماسبی عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشیدر ادامه این جلسه به ارائه نتایج پژوهشی، تصادفات پرداخته و تصریح کرد: آمار تصادفات در سالهای اخیر رو به کاهش بوده اما همچنان از لحاظ مرگ و میر رتبه اول را دارد.
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته 17 هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی جان باخته که این حاکی از این است که به طور متوسط در هر نیم ساعات یک نفر کشته شده است.
 
طهماسبی به پژوهش در زمینه های مختلف اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان دهنده این بوده که عوامل بسیاری از جمله پرخاشگری، شخصیت، عزت نفس، سلامت روان، جنسیت و عوامل اجتماعی از قبیل سن، تحصیلات، مصرف مواد مخدر، رضایت شغلی و . . .  در بروز تصادفات نقش داشته‌اند.
 
وی افزود: در پژوهش‌ها پرسشنامه‌هایی تهیه شده و مصاحبه توسط داوطلبان هلال احمر که در رشته های مرتبط مانند روانشناسی و مددکاری تحصیل کرده‌اند انجام شده و نمونه‌گیری در جامعه آماری بین افراد 12 تا 24 ساله شهر تهران بوده که به بیمارستان‌ها، مراکز بیمه، کانونهای اصلاح و تربیت و . . . مراجعه کرده بودند.
 
طهماسبی خاطر نشان کرد: در خصوص کاهش تصادفات باید به دنبال سبک ارتقا رانندگی بود و مطالعات و تحقیقات انجام شده هدفمند و در حد اشباع بوده که با شناسایی عوامل موثر از جمله عوامل اجتماعی و روانی افراد می‌توان از افزایش تصادفات در جامعه جلوگیری کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رفتار ، تصادف ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار