رشت؛

ضرورت توجه به بیماری های نوپدید و مشترک در انسان و دام

برای تامین و ارتقای سلامت جامعه ، توجه به بیماری های نوپدید و مشترک بین انسان و دام ضرورت دارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت ، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور

در سفر به گیلان از پایش دو بیماری نوپدید و مشترک بین انسان و دام خبر داد و گفت: بیماری «تب دره‌ریفت» و «وست‌ نایل» دو بیماری مشترک بین دام و انسان است که می‌تواند مخاطرات جدی را به همراه آورد .

هاشم زاده افزود: این بیماری ها در آفریقا ، ترکیه ، عربستان و آمریکا مشاهده شده و خوشبختانه تاکنون وارد کشور ایران نشده است و به همین دلیل به صورت مداوم پایش و نمونه‌برداری از دام ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: «دره‌ریفت» یک بیماری تب‌دار حاد و ویروسی است که به انسان منتقل می‌شود و خسارات اقتصادی فراوان به بار می‌آورد و ویروس «وست نایل» نیز از طریق موجودات گرمسیری و پشه به انسان منتقل می‌شود و این ویروس اکنون در حال گسترش در آمریکا است.

هاشم زاده بیماری لمپی‌اسکین را یکی دیگر از بیماری‌های نوپدید خواند که از غرب کشور وارد شده و افزود: از شدت این بیماری در کشور کم شده است و در گیلان 60 کانون انتشار بیماری لمپی اسکین شناسایی شد و تحت کنترل قرار گرفت.

گیلان یکی از استان‌های مهم در تولید و پرورش طیور و آبزیان است که آزمایشگاه مرکزی گیلان به عنوان آزمایشگاه منطقه‌ای تشخیص بیماری‌های ویروسی ماهیان گرمابی و دریایی به عنوان یکی از 10 آزمایشگاه برتر کشور در حال فعالیت است .


انتهای پیام


برچسب ها: گیلان ، پایش ، بیماری ، انسان ، دام ، رشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.