دکتر علی اکبر سیاری گفت: فردی که مبتلا به ایدز است و امکان دارد هنوز از بیماری خود آگاه نباشد، و در این شرایط می تواند با سرعت بیماری را به افراد دیگر انتقال دهد.

دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص هدف از افتتاح مرکز آزمایشگاهی مخصوص HIV گفت: تزریقات مشترک، از عمده‌ترین راههای انتقال ایدز از افراد مبتلا به سایرین است. وجود مراکز آزمایشگاهی ویژه به شناسایی افراد مبتلا به ایدز کمک می‌کند تا مبتلایان بهتر شناسایی شوند 

وی با بیان اینکه شناسایی مبتلایان در 3 سطح  صورت می‌گیرد، گفت: مرحله اول، شناسایی نوع ویروس‌ است، مرحله دوم شناسایی میزان کاهش سلول‌های لنفوسیت است که این سلول ها قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برند که فرد در اثر ورود ویروس HIV ‌به بدنش ، با کاهش این سلول‌های دفاعی مواجه می‌شود. 

دکتر سیاری ادامه داد: پس از طی مراحل شناسایی و آغاز مرحله درمان، این مراحل در روند درمان هم برای افزایش اثربخشی انجام می‌گیرد. این مراکز به تشخیص به موقع بیماران و درمان مناسب و اقدامات جانبی کمک بسیار موثری انجام می‌دهد و گام بسیار موثری در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت محسوب می‌گردد.

بی‌علامتی نشانه‌ی عدم ابتلا به ایدز نیست

دکتر علی‌اکبر سیاری در ادامه  گفت: با توجه به آخرین اطلاعات در خصوص مبتلایان HIV بیشترین علت ابتلا مربوط به معتادان تزریقی است و 15 درصد از افراد معتاد تزریقی، مبتلا به ایدز هستند.

دکتر سیاری هشدار داد: در بسیاری از موارد، افرادی که مبتلا به ایدز هستند، در ابتدا هیچ گونه علامتی ندارند و نباید متصور شوند که چون علامتی وجود ندارد، این ویروس هم در بدن‌شان نیست.

شیب ایدز در کشور رو به کاهش است

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: راه اصلی انتقال ایدز در کشور ما هنوز هم استفاده از سرنگ مشترک آلوده در معتادان تزریقی است.

دکتر گویا در خصوص شیب ابتلا به HIV در کشور گفت: شیب ابتلا به عفونت HIV در کشور،‌ طی چند سال اخیر، به آهستگی رو به کاهش است. نسل جوان باید از راه‌های انتقال ایدز آگاه باشد و خودش را مجهز برای مواجهه با خطر کند و از رفتارهایی که او را در معرض ابتلا به این عفونت قرار می‌دهد،‌ پرهیز کند.


وی تأکید کرد: آگاه کردن مبتلایان به ایدز از این که اطلاعات‌شان نزد ما محرمانه است و در مقابل، ارائه خدمات درمانی برای این گروه رایگان بوده و کاملاً محرمانه است و ما حافظ جان آن‌ها هستیم. ضمن این که خدمات درمانی باید مدرن باشد و ثابت شده در حال حاضر، درمان، رکن اصلی پیشگیری است. فردی که خوب درمان شود، تعدد ویروس در بدنش کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه احتمال انتقال عفونت به دیگران کاهش پیدا می‌کند. نکته بعدی، آموزش افرادی است که تحت درمان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
  

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار