تبدیل شدن نهاد آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به نهادی فرهنگی و تربیتی اساسی ترین وجدی ترین مطالبه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است.

 تبدیل شدن نهاد آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به نهادی فرهنگی وتربیتی اساسی ترین وجدی ترین مطالبه سند تحول بنیادین اموزش وپرورش است.روح سند و بند بند راهبردها و راهکارهای عملیاتی آن جز تحول، تغییر نگرش و رفتار نیست.

پرواضح است که انجام این مهم باسخنرانی‌ها وشعارهایی که مصرف رسانه‌ای دارد حاصل نخواهد شدبلکه نیازمند عزمی جدی و اراده‌ای استوار درانجام مفادو ماموریت‌های آن است
شاید بتوان گفت که اصلی ترین الزامات سند وجود کارگزارانی باورمند ومعتقد به ضرورت تغییر وایمان به ناکارامدی مدرسه آموزش محور است و تا زمانی که باوربه ناکارامدی نظام آموزش محور ایجاد نشود. سند تحول از نوشتاری ساده به نسخه‌ای علاج بخش تبدیل نخواهد شد.

سند تحول پیام آور گذر از وضعیت سرد، خشک و کم سوی فضای آموزش محور به فضای سرشار از مهر ورزی، انس و الفت و تربیت محور است. تحول در مولفه‌های فعال مدرسه  به ویژه در چرخه استاد شاگردی نیاز مند ایمان به تغییر از سوی مدیران و کارگزاران نهاد عظیم تعلیم و تربیت است و این نیاز می تواند بستر تحرک، توسعه وپیشرفت باشد.

ایمان به این واقعیت که همه مشکلات ما در آموزش وپرورش وبه ویژه مدرسه ناشی از این نگاه است می‌تواند سر آغاز این تحول وحرکت به آموزش و پرورش مدرن و مکتبی باشد
پیداست مدارس ما  به عنوان  عرصه و زمینه‌های اصلی اجرایی شدن سند تحول از این تغییر استقبال و از مقاومت‌ها و کارشکنی‌های که اقتضای چنین انتقالی است برخواهد آمد؛ و سند نوید بخش مدارسی با فضاهای آرام، مطلوب و شایسته تکریم واحترام خواهد شد.

براساس این طرح فعالیت‌های علمی، آموزشی و تربیتی مبتنی برحیات طیبه بوده و نظام و ساختارهای آموزشی برمدار مهارت، فرهنگ وبه زیستی خواهد شد.

اگر سند تحول اجرا شود دیگر در مدارس ما موفقیت‌های دانش آموزی با شاقول نمرات برگه امتحانی اندازه گیری نخواهد شدو آفتی چون نمره سالاری ذهن و فکردانش آموز و اولیای ایشان را پریشان نخواهد کرد. سند نخواهد گذاشت صنعت کاذبی چون کنکور وصنایع کمک آموزشی همچون دوپینگی به غارت سرمایه ملی ما بیاید. با عیار سند مهر و قهرهای ریاکارانه جای خود را به مهرورزی وشوق و شیفتگی استاد و شاگردی خواهد داد. در سند همه اقدامات نیک اندیشانه و زوایای مختلف  حضور، فعالیت و تلاش‌های دانش آموز و نیز نقش‌های  تربیتی و سازنده معلم دیده و ارزش گذاری خواهد شد.

در مدرسه مبتنی بر سند دیگر آموزش، کاریکاتوری بزرگ نمی‌شود و امورتربیتی به عنوان مخاطب اصلی سند درحوزه ماموریت، وظایف و اعتبارات لاغر و تنیده نخواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: پرورش ، تربیتی ، نهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار