اگر سارقی تلفن همراه شما را به سرقت برد، مشترک باید در زمان به سرقت رفتن گوشی و یا مفقود شدنش ابتدا نسبت به سوزاندن سیمکارت اقدام کند؛ برای این کار باید به دفاتر امور مشترکین همراه اول مراجعه کرده و سیمکارتش را بسوزاند.
در زمان سرقت گوشیهای تلفن همراه، معمولا مخابرات پس از اطلاع مشترک، از طریق شماره سریال ۱۷ رقمی که در گوشی و پکیج آن قرار دارد، به پیگیری و ردیابی گوشیها اقدام میکند و مشترکانی که این شماره را ندارند، میتوانند با زدن کلید ستاره و سپس مربع و در نهایت عدد (۰۶) و دوباره کلید مربع، از این شماره مطلع شوند.
همچنین مشترکان سیمکارتهای ایرانسل در این مواقع ابتدا باید به سوزندان
سیمکارت اقدام کنند و برای قطع خط هم میتواند به نمایندگیهای مجاز و
مراکز خدمات رسمی ایرانسل مراجعه کند و هم میتواند از یک خط ایرانسل با
شماره ۷۰۰ و یا از سایر خطوط با ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرد و به صورت تلفنی و
توسط اپراتور و پس از احراز هویت، خط را قطع موقت کند.
مشترکان
ایرانسل میتوانند به صورت اینترنتی هم از طریق Ecare.irancell.ir خط خود
را قطع موقت کنند؛ روش قطع از طریق تماس با مرکز تماس یا اینترنت در هر
ساعت از شبانه روز و از هرجای دنیا امکانپذیر است.
اما این کار را در ارتباط و با دستور دادسرا انجام میدهند و شخص به طور مستقیم نمیتواند با این شرکتها ارتباط مستقیم داشته باشد. با ارایه درخواست شما، دادسرا شماره کدی را که روی تلفن همراه وجود دارد یادداشت می کند و با احراز هویت، یک برگ گواهی به شما میدهد مبنی بر اینکه نه تنها سیم کارت شما مسدود شود بلکه پرینتهای مکالمات و پیام کوتاه شما نیز به دادسرا ارایه شود.
این اقدام به این دلیل صورت میگیرد که از تاریخی که شما سرقت تلفن همراه خود را اعلام میکنید امکان دارد سارق یا سارقان مکالمهای با تلفن شما داشته باشد که شرح آنها و شماره گیرنده میتواند به روند تحقیقات کمک کند.
بعد از آن، از طریق اپراتورهای تلفن همراه گوشی شما ردیابی خواهد شد و در نهایت نتیجه آن به دادسرا اعلام خواهد شد. برای مثال اعلام میشود که گوشی شما یا با شماره خاصی در حال فعالیت است یا در منطقهای در حال استفاده است. اگر سیم کارتی در گوشی به سرقت رفته موجود باشد، از طریق شماره و مالکیت آن پیگیری میشود و اگر هم منطقه آن مشخص شده باشد، پیگیری و یافتن آن از طریق ضابطین دادگستری آگاهی یا کلانتری انجام میشود.