به گفته مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در این مرکز ارزیابی همه جانبه سلامت کودک صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ همایش بهداشت دوران بارداری ویژه مادران باردار و زوجین جوان، صبح امروز ۱۲ آذر ماه توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با همکاری پژوهشگاه رویان شهرداری تهران برگزار شد. 
 
دکتر رامین مظفری کرمانی استادیار جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دبیر علمی این همایش طی سخنانی اضافه کرد: شناسنامه سلامت کودک از بدو تولد کودک تا 6 سالگی طراحی شده و شامل ثبت روند رشد کودک از جمله قد، وزن، دور سر و معاینه سیستم‌های مختلف بدن توسط کارشناسان و متخصصان کودک است. همچنین ارزیابی‌هایی مثل ارزیابی روانی و رفتاری، ارزیابی شنوایی ، ارزیابی بینایی و بهداشت دهان و دندان نیز در این مرکز انجام می شود.  
 
وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، زنان باردار و خانواده‌های ایرانی و کشورهای خاورمیانه، اطلاعات موردنیاز در خصوص نحوه مراقبت‌های دوران بارداری و پس از بارداری را از طریق خانواده،  بستگان و آشنایان کسب می‌کنند در حالیکه این آگاهی دریافتی در زنان باردار اروپا با خواندن کتاب و یا سی دی و مجلات بوده است. همچین در امریکا منبع اطلاعات از طریق برگزاری همایش و کارگاه‌ها بوده است. 
 
مدیر مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: ارزیابی‌های به عمل آمده نشان داده که برگزاری کارگاه‌ها به دلیل اینکه ارتباطات به صورت رو در رو منتقل شده و ابهامات راحت تر برطرف می‌شود بهترین شیوه آگاهی است. 
  
ذخیره خون بند ناف یک بیمه بیولوژیک برای آینده است 
 
دکتر مرتضی ضرابی مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان در این همایش گفت: در بانک خون بند ناف  این خون با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنها ذخیره سازی می‌شود تا در صورت نیاز خانواده در آینده برای خود فرد یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار گیرد. 
 
وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد استفاده از خون بند ناف در بالغین هم در حال افزایش است و در حال حاضر 2 بانک خون اختصاصی و عمومی از جمله بانک خون عمومی بیمارستان شریعتی، پژوهشگاه رویان و سازمان انتقال خون برای این منظور در کشور وجود دارد. 
 
دکتر ضرابی با بیان اینکه همه افراد جامعه خون بند ناف را ذخیره کنند، گفت: در کشور ما 10 هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره شده ولی در بانک خصوصی بیش از 50 هزار نمونه داریم بنابراین به خانواده‌هایی که از نظر مالی تامین هستند توصیه می‌کنیم این کار را حتما انجام دهند چرا که یک بیمه بیولوژیک برای خودشان است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار