سرکنسول کشور جمهوری اسلامی افغانستان مقیم مشهد سخنان خود را در نشست بررسی روابط ایران و افغانستان در بیرجند با این غزل لسان الغیب شیراز(حافظ) آغاز کرد که درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد ، نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"محمدامین صدیقی"روز چهارشنبه در این نشست در بیرجند افزود: این بیت از غزل حافظ بیانگر نوع علایق، مناسبات و روابط بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه علایق مشترک بین دو کشور می تواند مبنای توسعه و تقویت همکاری ها باشد، گفت: اشتراک در دین و زبان از مهمترین این اشتراکات است.

صدیقی افزود: وجود مشی مبارزاتی مشترک با گروه های افراطی نظیر طالبان و القاعده از دیگر مبناهای تقویت روابط ایران و افغانستان است.

وی با اشاره به کشت خشخاش در کشورش و در عین حال عزم و اراده دو دولت در مبارزه با تجارت مواد مخدر، گفت: معتقدیم ظرفیت های دیگری برای توسعه مناسبات تجاری و سرمایه گذاری های اقتصادی نظیر آموزش عالی وجود دارد که هر دو دولت باید بر اساس آنها ظرفیت سازی کنند.

صدیقی در بخش دیگری به سابقه میزبانی ایران از پناه جویان افغانی در دوران رژیم سیاه طالبان اشاره کرد و افزود: تاریخ گواهی می دهد روابط ایران و افغانستان هر چند در برخی زمان ها دستخوش تحولات بوده، اما این مناسبات هیچگاه قطع نشده است.

وی همچنین به علاقه دولت متبوع خود در دسترسی به آب های گرم خلیج فارس از طریق دو دولت جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: البته تحقق این خواسته ها گاه برای ما چالش زا بوده است.

صدیقی اظهار داشت: از سوی دیگر افغانستان به عنوان کشوری در قلب آسیای صغیر و با جمعیتی بین 26 تا 28 میلیون نفر که 99 درصد آن مسلمان هستند نیز، مورد توجه خاص کشورهای همسایه نظیر ایران و پاکستان است .
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.