وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری تصریح کرد که مسکو درباره مبارزه با تروریسم در منطقه و شمال آفریقا گفتگو کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: "سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در بازل سوئیس پس از کنفرانس امنیت و همکاری اروپا تصریح کرد: ما درباره مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گفتگو کردیم. 

لاوروف افزود: مسیحیان در خاورمیانه با ظلم روبرو هستند و ما تصمیماتی را برای مقابله با تهدیدات علیه مسیحیان اتخاذ کردیم. 

سرگنی لاوروف گفت: امیدواریم آتش بس در بعضی شهرهای سوریه مقدمه دستیابی به راه حل دائم برای بحران در این کشور باشد. 

لاوروف همچنین گفت: توافقنامه هایی برای حفظ امنیت اوکراین وجود دارد که بعضی از آنها به استفاده نکردن از سلاح هسته ای اشاره می کند. ما درباره جلوگیری از بروز درگیریهای قومی در اوکراین توافق کردیم، اما بحث ها گاهی سیاسی و گاهی جانبدارانه بود. 

وی افزود: روابط روسیه با اوستیا و آبخازیا در چارچوب معیارهای بین المللی است. کشورها باید به توافقنامه ها درباره بحران ها در اوستیا، آبخازیا و گرجستان احترام بگذارند. اگر غربیها سیاست های خود را متوقف نکنند، توافقنامه مینسک بی معنی خواهد بود. 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما خواستار آزادی گروگان ها و آغاز تبادل اسیران بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شدیم. پس از اعلام آتش بس در اوکراین سطح خشونت ها کاهش یافت، اما توقف درگیریها به صورت کامل نیست. ما برای آرام کردن اوضاع تجهیزات نظامی سنگین خود را حدود پانزده کیلومتر از مرزهای اوکراین عقب کشیدیم.

وی گفت: ما امیدواریم تلاش های کنونی اروپا به تثبیت توافق آتش بس در شرق اوکراین منجر شود.

لاوروف افزود : هیچ کشوری نمی تواند امنیت خود را به ضرر امنیت دیگر کشورها تقویت کند. 

وی ادامه داد: همه طرف ها باید به تعهدات خود در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها پایبند باشند. این سازمان می تواند نقش محوری در حل بحران اوکراین ایفا کند.

وی افزود: متهم کردن مسکو درباره بحران روسیه اشتباه است و همه باید درک کنند کی یف هم مسئول است. 

لاوروف گفت: احساس انزوا نمی کنیم و دیدارهای دوستانه ای داشتیم و در بیش از بیست نشست با طرف های مختلف شرکت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت اوکراین برای اصلاحات قانون اساسی باید گفتگوهای فراگیری را با همه جریان در این کشور آغاز کند، اما مقامات کی یف در این باره تعلل می کنند. غربیها مقامات کی یف را به نقض نکردن آتش بس و حل مشکلات اوکراین راضی کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار