بلومبرگ: اقدامات عربستان سبب تشدید مناقشه بر سر بهای نفت شده است

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت که عربستان سعودی به فکر ایران، عراق و ونزوئلا نیست و تنها می خواهد بازار درباره بهای نفت تصمیم گیری کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم بن شارپلز با عنوان " اقدامات عربستان سبب شدیدتر شدن مناقشه بر سر بهای نفت شده است" ، نوشت: بهای نفت برنت در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح خود طی چهار سال رسیده است زیرا عربستان سعودی به مشتریان خود در آسیا اعلام کرده است بهای نفت خود را کاهش خواهد داد.

این موضوع گمانه زنی ها را در این باره افزایش داده است که عربستان سعودی تنها در پی حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت است. این در حالی است که بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با کاهش مواجه بوده است. قراردادهای نفتی در بازار لندن با کاهش هست درصدی مواجه شده اند. شرکت نفت دولتی عربستان سعودی بهای نفت خود را برای مشتریان آسیایی برای ماه آینده دو دلار در هر بشکه کاهش داده است. این پایین ترین بهای نفت طی دست کم 14 سال محسوب می شود. 

"دنیل یارگین " تحلیل گر بازار انرژی اعلام کرد: عربستان سعودی به فکر ایران، عراق و ونزوئلا نیست و تنها می خواهد بازار درباره بهای نفت تصمیم گیری کند.

بهای نفت خام ماه گذشته با کاهش 18 درصدی همراه بود. این درحالی است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک- در نشست خود در وین اتریش تصمیم گرفت سطح کنونی تولید خود را حفظ کند . این موضوع سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت و همچنین کند شدن روند تولید نفت در آمریکا شد .

کارشناسان اعلام کردند عربستان سعودی برنامه ای برای تعیین بهای نفت در بازارها ندارد و اجازه خواهد داد بازار درباره این موضوع که معاملات نفت در حال حضر باید در چه سطحی انجام شود، تصمیم گیری کند.

"فیل فلین" تحلیل گر ارشد بازار در موسسه پرایس فیوچرز گروپ در شیکاگو اعلام کرد:"این که سعودی ها در پی چه چیزی هستند، مشخص است . آنها در پی سهم خود هستند." او همچنین گفت:" همچنان شاهد کاهش کاهش بهای نفت خواهیم بود ."

این در حالی است که بهای نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه 52 سنت کاهش یافت و بشکه ای 69 دلار و 12 سنت معامله شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه ژانویه نیز با 46 سنت کاهش بشکه ای 66 دلار و 35 سنت داد و ستد شده است. 

شرکت آرام کو عربستان سعودی بهای نفت خود را برای بازار آمریکا نیز کاهش داده است.
یارگین گفت:"این یک بازی جدید در بازار جهانی نفت محسوب می شود." او افزود: "سعودی ها تقریبا 800 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارند و می توانند روی این رقم حساب کنند."

"علی النعیمی" وزیر نفت عربستان سعودی در نشست اوپک در وین در مقابل درخواست های اعضای اوپک از جمله ونزوئلا برای کاهش تولید نفت خود مقاومت کرد. اوپک - که 40 درصد نفت جهان را تولید می کند - اعلام کرد سطح 30 میلیون بشکه در روز را حفظ خواهد کرد.

12 عضو اوپک در ماه نوامبر روزانه 30 میلیون و 560 هزار بشکه در روز نفت روانه بازار کردند که بیشتر از سقف تعیین شده آنها بوده است.

این در حالی است که تولید نفت در‌ آمریکا تا روز 28 ماه نوامبر به نه میلیون و 80 هزار بشکه در روز رسید . یارگین همچنین گفت 80 درصد نفت تولید شده از بسترهای رسی در سال آینده با قیمتی بین 50 تا 70 دلار همچنان پر سود خواهد بود.

نظرسنجی های انجام شده از سوی بلومبرگ نشان می دهد بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت در هفته آینده همچنان با کاهش رو به رو خواهد بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار