کرمانشاه؛

کتیبه اعتماد السلطنه کجاست؟

به دستور شیخ علیخان زنگنه در طاق‌نمایی در دامنه کوه بیستون و بر روی نقش برجسته مهرداد دوم کتیبه ای ایجاد شده است.او در ابتدا حاکم کرمانشاهیان بود و طی این مدت خود و فرزندانش بانی کارهای عمرانی فراوانی در این ناحیه شدند.



به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛شیخ‌علیخان بعدها به مقام وزارت اعظمی شاه عباس دوم رسید و پس از مرگ شاه عباس دوم،وصدراعظم شاه سلیمان صفوی و مورد اعتماد او گردید تا جایی که به مدت 15 سال با لقب اعتماد السلطنه مقام وزارت شاه را در اختیار داشت.

طاق‌نمايي که وقفنامه شیخ علیخان در آن نقل شده از آخرين نقطه تيزي هلال طاق‌نما 363 سانتیمتر طول و 276 سانتيمتر عرض دارد ودر 15سطر به خط ثلث نوشته شده است.

کتیبه ابتدا با نام و یاد خداشروع شده که شیخ علیخان زنگنه در سال 1093 هجری قمری چهار دانگ از املاک نهر قره ولی و چمبطان را وقف بر سادات فاطمی و دو دانگ از این املاک را وقف بر کاروانسرای بیستون کرده و تولیت آن را تا زمان حیات خود و پس از مرگ پسرانش بر عهده می‌گیرند.

خطاطی این کتیبه توسط محسن امامی از خطاطان به نام عصر صفوی و حجاری آن توسط مقیم هروی صورت گرفته است. وقف‌نامه شیخ علیخان زنگنه در تاریخ 19 اسفند ماه 1380به شماره 4881 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

متأسفانه حجاری وقفنامه شیخ علیخان زنگنه باعث تخریب نقش برجسته مهرداد دوم شده است.


انتهای پیام/ب

برچسب ها: کرمانشاه ، کتیبه ، کجا ، اعتماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.