قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: تقویت بازار کار داخلی و خارجی و کاهش بحران اشتغال از دلایلی است که صادرات خدمات فنی و مهندسی را با عنوان یک عرصه اولویت دار در دیپلماسی اقتصادی کشور مد نظر قرار می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در اولین همایش امور خدمات فنی و مهندسی و کسب فرصت‌های شغلی در بازار های بین المللی  که در محل سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد گفت: در زمان ما که آن را عصر تبادل فناوری و تخصص می توان نامید، صادرات خدمات فنی، مهندسی و علمی سهم عمده‌ای را در مبادلات جهانی ایفا می‌کند به گونه ای که توانمندی کشورها برای صادرات کالا نیز به پشتوانه و مبتنی بر قدرت رقابت در حوزه دانش و فناوری و توان به کار گیری و عرضه آن در بازار به اشکال گوناگون صورت می گیرد.
 
وی افزود:‌ارزش افزوده بالا در صدور خدمات فنی و مهندسی در کنار نیاز روز افزون کشورهای در حال توسعه به ایجاد زیر ساخت‌ها و توسعه در بخش عمران یک فرصت جهانی است که رقابت بر سر آن در میان کشورهای صاحب علم و فناوری و نیروی انسانی ماهر، در جریان است.
 
سرمدی ادامه داد: از سوی دیگر ما در منطقه‌ای هستیم که برخی کشورهای آن به دلیل بیرون آمدن از جنگ‌ها و بحران‌های طولانی یا برنامه ریزی برای حرکت در مسیر توسعه به شدت نیازمند دریافت خدمات شهری و مهندسی هستند.
 
همچنین برای کشور ما که از سرمایه های عظیم انسانی و نیروهای ماهر و نخبه بسیاری برخوردار است این رقم فرصت مغتنمی است تا با تدبیر و برنامه ریزی سهم شایسته خود را از این بازار ارزشمند در سطح منطقه‌ای و بین المللی  کسب کنند.
 
معاون وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران در حالی که سن چشم انداز 1404 را پیش روی خود دارد، اقتصاد مقاومتی را با عنوان پاراداین قادر بر دکترین اقتصادی خود اتخاذ کرده تا تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کرده و گام‌های بلند دیگری در مسیر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی بر دارد.

وی افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه در عرصه‌های دانش بنیان از اولویت‌های مهم در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و وزارت امور خارجه به عنوان یکی از ارکان مهم در تحقق اهداف سیاست‌های اقتصادی کشور در خارج و به عنوان متولی و هماهنگ کننده دیپلماسی در وجوه مختلف آن از جمله اقتصادی نقش و وظیفه مهمی را در دستیابی به اهداف عالی اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد بر همین چارچوب ما خدمات فنی و مهندسی را نه فقط در چارچوب ارزش افزوده اقتصادی آن بلکه به عنوان ابزار مهم و تاثیرگذار جهت افزایش اعتبار و وجهی کشور و تحکیم پیوندهای اقتصادی با کشورهای شریک و همکار می‌نگریم.

سرمدی در ادامه به مهم ترین دلایلی که موجب می‌شود صادرات خدمات فنی و مهندسی با عنوان یک عرصه اولویت دار در دیپلماسی اقتصادی کشور مد نظر  قرار گیرد پرداخت و گفت: از جمله این دلایل ارزش افزوده بالا در تجارت خدمات فنی و مهندسی و تقویت ظرفیت‌های کشور مان همتراز با استانداردهای جهانی، فراهم شدن زمینه فروش گسترده تر  کالا و خدمات و فعال تر شدن    حوزه‌های تولیدی مربوطه در طی انعقاد قرار دادهای صدور خدمات فنی و مهندسی، گستره وسیع تر بازارهای خارجی و امکان جایگزین کردن بازارهای خارجی جهت اشتغال نیروهای متخصص و ماهر در زمان کاهش بودجه‌های عمرانی کشور، امکان ارتقا توانمندی‌های فنی و علمی کشور با فعالیت در عرصه خارجی و رقابت با شرکت‌های خارجی، ایجاد اعتبار، تصویر مثبت و حسن شهرت برای کشور و شرکت‌های فنی و مهندسی ایران و خارج و فراهم شدن زمینه ورود فناوری‌ها و م هارت‌های جدید به کشور از طریق تعامل و همکاری فنی و انجام طرح‌های مشترک با هم تایان خارجی است.

سرمدی با اشاره به این که مهم ترین دلیل در صادرات خدمات فنی و مهندسی تقویت بازار کار داخلی و خارجی و کاهش بحران اشتغال است اظهار داشت:‌در حال حاضر روند فزاینده‌ و رو به رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور محسوس است و خوشبختانه این حوزه به ویژه در زمینه پروژه‌های آب، برق و مسکن از رشد مناسبی برخوردار بوده است.
 
معاون وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد:  در عین حال ظرفیت ها و امکانات کشور و توان نیروهای  فنی و مهندسی بسیار فراتر از حجم موجود صادرات خدمات فنی مهندسی و است و در دنیای امروز به شدت رقابت است و برای موفقیت در رقابت باید همه جانبه به بسیج اساسی در کشور دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، خدمات ، داخلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Rastinn
۰۹:۲۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
پيشنهاد:باتوجه به درصد بالاي بيكاران دارندگان مدرك تحصيلي بالا
تحقيق و بازاريابي وكمك براي صادرات خدمات مهندسي از طريق وزارت كار ،موجب اشتغال و ارزآوري بالا خواهد بود چرا كه ارزش افزوده آن به دليل هزينه پايينبسيار بالا خواهد بود.
آخرین اخبار