بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 49. حجرات آیه 3
إِنَّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَی لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِیمٌ
همانا کسانی که نزد پیامبر (از روی ادب و احترام) صدایشان را پایین می‌آورند، آنان کسانی هستند که خداوند دلهایشان را برای (پذیرش) تقوا آزمایش (و آماده) کرده و آمرزش و پاداش بزرگ مخصوص آن‌ها است.

«غَضّ» به معنای پایین آوردن و کوتاه کردن است. این واژه در قرآن، هم در مورد کوتاه کردن صدا به کار رفته و هم در مورد کوتاه کردن نگاه؛ چنانکه در مورد نگاه به نامحرمان، قرآن می‌فرماید: «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم»(نور، 30)
اگر ادب در کلام لازم است، در رفتار و کردار، به طریق اولی لازم است.
آهسته سخن گفتن، نشانه‌ی ادب، تواضع، وقار و آرامش انسان است.
قرآن در این آیه می‌فرماید: خداوند دلهای افراد را آزمایش می‌کند، تا میزان پاکی و تقوای درون آن‌ها را آشکار سازد. زیرا چه بسیار افراد ریاکارانه اظهار ادب و تواضع می‌کنند، ولی در درون متکبّرند.
پاداش‌های الهی معمولاً با صفات «کَریم»، «عَظیم»، «کَبیر» و «غَیر مَمنُون» (پیوسته) همراه است و این به خاطر آن است که سرچشمه این پاداش‌ها، رحمت و لطف بی‌نهایت خدا است.
ادب در گفتار
این آیه ادب سخن گفتن با رسول خدا را بیان می‌کند، در اینجا مناسب است به دستوراتی که اسلام برای نوع سخن و گوینده و چگونگی بیان او دارد، اشاره کنیم:
1. سخن باید واقعی و حقیقی باشد. «بِنَباءٍ یَقین»(نمل، 22)
2. گفتار بایستی دل پسند باشد. «الطّیّب مِن القَول»(حج، 24)
3. سخن باید رسا و شفّاف باشد. «قَولاً بَلیغاً»(نساء، 63)
4. بعضی از گفتار باید نرم بیان شود. «قولاً لَیّناً»(طه، 44)
5. سخن باید بزرگوارانه بیان شود. «قَولاً کریماً»(اسراء، 23)
6. سخنی باشد که پذیرش و عمل آن آسان باشد. «قَولاً مَیسوراً»(اسراء، 28)
7. در گفتار هیچ گونه لغو و باطلی نباشد. «اِجتَنِبوا قَول الزّور»(حج، 30)، «عن اللَّغو مُعرضون»(مؤمنون، 3)
8. گفتار باید همراه با کردار باشد وگرنه قابل سرزنش است. «لِمَ تَقولون مالا تَفعلون»(40صف، 2)

* هم خلافکار را توبیخ کنیم و هم درستکار را تشویق. (در آیه‌ی قبل کسانی که در محضر پیامبرصلی الله علیه وآله بلند صحبت کردند توبیخ شدند، و در این آیه و آیات بعد، افراد مؤدّب تشویق می‌شوند.) «انّ الّذین یَغضّون... لهم مغفرة...»
* ادب‌های مقطعی و لحظه‌ای، نشان دهنده‌ی عمق تقوا نیست. «یَغضّون اصواتهم» (فعل مضارع، نشانه‌ی استمرار و تداوم است)
* در قرآن هرجا «مغفرت» و «اجر» آمده، ابتدا سخن از مغفرت است. زیرا تا از گناه پاک نشویم، نمی‌توانیم الطاف الهی را دریافت کنیم. «لهم مغفرة و اجر عظیم»
* لازمه‌ی ایمان و تقوا، عصمت از گناه نیست، چه بسا افراد مؤمن متّقی که گرفتار لغزش و گناه می‌شوند امّا به زودی جبران می‌کنند. «لهم مغفرة»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار