دکتر جواد هروی رییس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با
خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کمیته آموزش عالی مجلس در تلاش است در یک طرح جامع زمینههای تداوم مدرک گرایی و کمیگرایی علم را ریشهکن نماید، البته این اقدام بزرگ نیازمند همکاری همه جانبه دولت به خصوص وزارت علوم است.
وی گفت: مباحث مرتبط با آموزش عالی متاثر از مدرک گرایی و آموزشهای تک بعدی شده است و لذا این آفت هر چه سریعتر باید از دامان علم و فناوری کشور برچیده شود.
وی با بیان اینکه مدرک گرایی باعث شده است که دانشگاههای کشور در نسل اول متوقف شوند خاطر نشان کرد: دانشگاههای نسل اول آموزش محورند و این در حالی است که در جهان دانشگاههای نسل سوم یعنی کارآفرینی چندمین سال فعالیت خود را جشن گرفتهاند.
وی افزود: لذا مهمترین مانع بر سر ایجاد دانشگاههای نسل سوم همین مدرک گرایی است که به شدت موجب بیکاری فارغالتحصیلان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گشته است و اکنون به عنوان عاملی در کاهش افت علمی کشور نیز قلمداد شده است.
وی یادآور شد: پرداختن به پژوهش و آموزشهای مهارتی که متناسب با تقاضای بازار کار است زمینه مدرک گرایی را در یک بازه زمانی مشخص کاهش خواهد داد.
انتهای پیام/