نمایندگان مجلس با 156 رأی موافق، کلیات لایحه خروج غیرتورمی از رکود را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه، 18 آذر) پارلمان کلیات لایحه خروج از رکود را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند. 

براین اساس جعفرقادری نماینده مردم شیراز ضمن گزارش كميسيون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: در لایحه رفع موانع تولید به مبحث تهاتر بدهی‌ها با اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده است که می‌تواند بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی را حل کند.  
 
وی افزود: در این لایحه به بهبود اوضاع بنگاهداری بانک‌ها اشاره شده است که مي تواند ازجهاتي حائزاهميت باشد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: انعطاف در اوراق مشارکت و برخی از معافیت‌های مالیاتی می‌تواند نکات مهمی در این لایحه قلمداد شود.
 
در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مخالفت با لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر بیان داشت: حراج و به حراجي گذاشتن صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارضی راه خروج از رکود نبوده و نیست.
 
وی افزود: رکود را نمی‌توان در مدت زمان 3 الی 6 ماهه حل و فصل کرد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که با جیب مردم نمی‌توان رکورد را مهار کرد، بیان داشت: آیا می‌توان در شرایط فعلی و با حجم نقدینگی بالا ادعا خروج از رکود مطلق داشت، بنده در گزارش کمیسیون هیچ نگاهی به رشد اقتصادی نمی‌بینم که این موضوع باید برطرف شود.

نماینده مردم ارومیه افزود: دولت تا نگاه خود را از دلار و پول خارجی برندارد، نمی‌تواند امیدوار به رکورد تولید باشد.
 
در ادامه علیرضا سلیمی به عنوان موافق لایحه رفع موانع تولید با اشاره به این که در شرایط فعلی و طبق اعلام منابع دولتی 14 هزار واحد تولیدی تعطیل داریم، اظهار داشت: وقتی که رکود تولید این طور به دست و پای تولید پیچیده است باید بیش از این به تصویب این لایحه توجه داشته باشیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: وقتی 35 هزار میلیارد تومان چک برگشتی در هفت ماه اخیر داشته‌ایم و براساس آمارهای رسمی 6 هزار نفراز کار بیکار شده‌اند توجه به طرح خروج از رکود اهمیت زیادی دارد.  
 
نماینده مردم محلات در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد درون‌زا بیان داشت: در شرایطی که همه داریم رکورد را درک می‌کنیم آیا نباید برای این شرایط تصمیمی قاطع بگیریم.
 
در ادامه علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مخالفت با لایحه خروج از رکود با اشاره به این که این لایحه به نوعی قیافه جدی داشته ولی در نگاه جزئی تر می‌بینیم که به شوخی بیشتر شبیه است گفت: الحاقیات در این لایحه بسیار زیاد است که می‌تواند زیان آور باشد.
 
وی درباره ماده 21 این لایحه بیان داشت: به خوبی در این لایحه از ظرفیت‌های پتروشیمی‌ها استفاده و به آن پرداخته نشده است.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که در بسیاری از مواد این لایحه تغییر صورت گرفته است، ادامه داد: موضوعاتي هم چون گمرکات که مورد توجه همه نمایندگان بوده به خوبي دراين لايحه به آن توجه نشده است.
 
وی افزود: مطالبات شهرداری‌ها هم در این طرح به خوبی دیده نشده که می‌تواند از ایرادات این لایحه باشد.
 
موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در ادامه در موافقت با لایحه رفع موانع تولید با اشاره به این که بهتر است در شرایط فعلی به فکر تقویت تولید باشیم، افزود: خواسته دولت در برداشتن موانع تولید باید با حمایت مجلس همراه شود.
 
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: بنده این لایحه را مثبت ارزیابی می‌کنم و از کمیسیون‌های مشترک تدوین این لایحه تشکر می‌کنم.
 
وی ادامه داد: تفرقه‌های مخالفان به این لایحه به نوعی مورد توجه تدوین کنندگان این لایحه قرار گرفته که امیدواریم که این طرح با رای مثبت نمایندگان مواجه شود.  
 
براساس این گزارش نمایندگان با 156 رای موافق، 15 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در صحن با کلیات لایحه فوریت رفع موانع تولید رقابت پذیر موافقت کردند. 

انتهای پیام/ 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار