«هوشنگ پوربابایی» در گفتگو با
خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با
تشریح شکل گیری فساد در نظام اداری و حوزه اجرا، گفت: علل بروز فسادهای
اداری اساسا در هر جامعهای به چند بخش تقسیم پذیر است.
وی
ادامه داد: علت اصلی بروز چنین فسادهایی از منظر حقوقی و جرمشناسی را
میتوان عدم نظارت صحیح بر سیستم اداری از سوی دستگاههای نظارتی یا افراد
حقیقی ناظر بر اعمال کارکنان اداری تلقی کرد.
این وکیل دادگستری
اظهار داشت: یعنی اگر یک سیستم قوی نظارتی که به موجب قانون تدوین شده، بر
امور کارکنان و کارمندان نظارت داشته باشد، قطعا فساد اداری کاهش پیدا
خواهد کرد.
پوربابایی خلاءهای قانونی را یکی دیگر از موارد بروز
فساد اداری دانست، تصریح کرد: متاسفانه قانونی که بتواند بر همه جنبهها و
زوایای فساد اداری سلطنت کند و از باب سلطنت افراد مفسد را مورد عتاب و
عقاب قرار دهد، وجود ندارد.
وی افزود: مسئله بعدی در بروز فساد
اداری آن چیزی است که باعث تجری مجرمان و یا کسانی که در منظر فساد قرار
دارند، است که عموما افراد فاسد چه در داخل سیستم اداری و یا اشخاص ثالثی
که با سیستم اداری ارتباط داشتند و توسل کردند، از مجازاتهای نیم بندی که
در قوانین نیز وجود داشته، درواقع به اندازه کافی مجازات اصلی و مجازات
تصمیمی در مورد آنها اعمال نشده است.
این وکیل دادگستری گفت: به
این معنی که اگر مفسدهای در سیستم اداری و اقتصادی به وجود میآید باعث
تجری میشود، یعنی افراد دیگری هم با آشنایی و اطلاع از این نوع سیستم این
موضوع را تعقیب میکنند تا نهایتا ببینند فرد مفسد به چه مجازاتی محکوم
شده است.
پوربابایی ادامه داد: چنانچه فرد ناظر جامعه نتیجه امر
فساد را خیلی متنبه قلمداد نکند، طبیعی است که خود وی دارای وسوسهای است
که داخل این مجموعه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در نتیجه در مورد
فسادهای اداری صرف نظر از اینکه باید با این مسئله با ریشه برخورد کرد و
توسط دستگاههای نظارتی و یا افراد ناظر میتوان با آن برخورد کرد و باید با مجازات آن را از بین برد درواقع مجازاتی که هم اصلی و هم تکمیلی باشد نه
آنکه فرد مفسد از مجازات اصلی هم رهایی یابد.
پوربابایی افزود:
اساسا اطاله دادرسی باید به نحوی صورت گیرد که اثر مجازات از بین برود،
یعنی اگر امثال کسانی که در این سیستم، فسادی انجام دادهاند و افکار عمومی
متوجه این فساد شد، و اگر این فرد به اشد مجازات تکمیلی هم رسید، اما در
زمانی طولانیتر جامعه اقناع کامل بر انجام مجازات را نمیتواند داشته
باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اما بعضا ذی مدخل کردن افراد
غیر متعهد یا دخالت دادن افرادی که در مسائل خانوادگی، گروهی و سیاسی وارد
سیستم اداری میشوند و پستهای آنچنانی میگیرند و این گونه افراد معمولا
به خاطر تعلقهای حزبی، گروهی و یا خانوادگی از نظارتها مبرا میشوند،
بنابراین خود این بحث نیز میتواند مفسده انگیز باشد.
انتهای پیام/