هرچند طی ۱۳ سال گذشته روابط افغانستان و پاکستان همواره با تنش همراه بوده اما تشدید حملات نظامیان پاکستان علیه مواضع طالبان در آن کشور می‌تواند گامی مؤثر در راستای بهبود روابط دو همسایه باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، هر چند طی 13 سال گذشته روابط میان افغانستان و پاکستان با تنش همراه بوده و دولتمردان افغان، همواره پاکستان را در داشتن سیاست دوگانه در قبال افغانستان متهم کرده‌اند اما تشدید حملات نظامیان پاکستان علیه مواضع طالبان پاکستانی می‌تواند گامی در راستای بهبود روابط میان دو همسایه باشد.
 
کشته شدن چندین عضو مهم القاعده و طالبان طی روزهای اخیر توسط نظامیان پاکستانی در مناطق مرزی افغانستان، گویای این نکته است که شاید پاکستان نسبت به وعده خود در قبال حمایت از روند صلح در افغانستان پایبند است و نسبت به این امر اقداماتی را نیز اتخاذ کرده است.
 
طی کمتر از یک هفته چندین فرمانده ارشد عضو القاعده و طالبان از جمله"عدنان الشوکری جمعه" در وزیرستان جنوبی و شمالی توسط نظامیان پاکستانی به قتل رسیدند.
 
کلید صلح افغانستان در دست پاکستان و آمریکا
 
"حامدکرزی" رئیس جمهور سابق افغانستان در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهور این کشور گفت: کلید صلح افغانستان در دست پاکستان و آمریکا است.
 
کرزی همچنین دراین سخنرانی خود تأکید کرد: تازمانی که آمریکا و پاکستان نخواهند که در افغانستان صلح برقرار شود هیچ کس قادر به آوردن صلح در این کشور نخواهد بود.
 
اقدامات اخیر پاکستان مبنی بر حملات نظامی علیه افراد وابسته به القاعده و طالبان و همچنان تشدید حملات پهپادهای آمریکایی در خاک پاکستان و هدف قراردادن مواضع شبه نظامیان طالبان و القاعده در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان نیز می‌تواند نشانه‌ای برتغییر رویکرد پاکستان و آمریکا درقبال صلح، افغانستان باشد.
 
تغییر رویکرد پاکستان در قبال افغانستان عوامل گوناگونی دارد اما یکی از عوامل مهم و قابل تأمل می‌تواند این مسئله باشد که فشارهای جامعه جهانی به خصوص آمریکا سبب شده تا این کشور در ظاهر هم که شده رویکرد خود را نسبت به افغانستان تغییر دهد.
 
با توجه به این نکته که حکومت پاکستان بیش از 50 سال است که بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم در دست ارتش آن کشور است و این ارتش است که عملاً پاکستان را اداره می‌کند، می‌توان گفت درصورت خواست ارتش پاکستان، برقراری صلح درافغانستان امکان پذیر است.
 
سفر مقامات ارشد نظامی و سیاسی پاکستان در 2 ماه نخست آغاز بکار دولت وحدت ملی به کابل و سفر متقابل «اشرف غنی» به پاکستان و بازدید از مهم‌ترین پایگاه نظامی پاکستان در شهر"لاهور" و همچنین سفر "راحیل شریف"، رئیس ستاد ارتش پاکستان به آمریکا را نیز می‌توان در تغییر رویکرد ارتش پاکستان در قبال افغانستان تفسیر کرد.
 
شریف در سفر یک هفته‌ای خود به آمریکا، با مقامات آن کشور دیدار و گفت‌گو کرد.
 
در دیدارهای وی با مقامات آمریکایی 2 طرف بر هدف مشترک در مبارزه با مخالفان صلح و ثبات در منطقه تأکید کردند.
 
بر اساس گزارش‌ها آمریکا نیز ادامه روند کمک‎های میلیاردی خود به ارتش پاکستان را منوط به مبارزه جدی این کشور با تروریسم اعلام کرده است.
 
به گفته تحلیلگران سیاسی، کشته شدن چندین فرمانده ارشد القاعده و طالبان، در وزیرستان جنوبی و شمالی از سوی نظامیان پاکستانی نتیجه تغییر رویکرد پاکستان در قبال افغانستان است.
 
آزادی 3 فرمانده ارشد طالبان پاکستانی از سوی آمریکا

 
آزادی 3 فرمانده ارشد طالبان پاکستانی از جمله "لطیف الله محسود" نیز در راستای همین توافقات آمریکا و پاکستان انجام شده باشد.
 
هرچند آزادی محسود در شرایط کنونی نمی‌تواند منافع زیادی در برقراری صلح در افغانستان داشته باشد اما دولت پاکستان می‌تواند به اطلاعات و اهداف وی دست یابد.
انتهای پیام/ ض
منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.