جامعه ایرانی به رغم بسیاری از کارشناسان، جامعه‌ای در حال گذار است، گذار از سنت به مدرنیته و ورود به عصر جدیدی که البته پژوهشگران اجتماعی – فرهنگی نسبت به بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی در آن هشدار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در این میان رسانه‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های عصر حاضر علاوه بر اینکه شتابی کم نظیر به ایجاد و شکل دهی به پدیده‌های اجتماعی بخشیده‌اند، به سرعت در حال دگرگون ساختن شیوه زندگی شهروندان و ترویج سبک و مدل زندگی غربی در میان آن‌ها هستند.

این مقوله البته در کشور ما به سبب عدم همخوانی و تفاوت‌های فرهنگی چالش‌های اجتماعی زیادی را به دنبال داشته است، اما در عین حال عدم تدوین موج گسترده و قدرتمند الگوهای فرهنگی وارداتی و آسیب‌های ناشی از آن هر روز بیشتر زندگی ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این مسئله که لزوم برنامه ریزی و البته شناخت، آنالیز و بحث پیرامون چالش‌های اجتماعی زندگی در هزاره سوم را هر روز بیش از پیش جهت پیشگیری و مقابله و یا دست کم کاستن از اثرهای نامطلوب آن‌ها ضروری ساخته است.

در این رابطه یکی از پدیده‌های ناخوشایندی که این روزها آرام و خزنده در حال گسترش در کشور ما است، پدیده ازدواج‌های سپید است. پدیده‌ای که منظور از آن هم خانه شدن یک زن و مرد بدون برخورداری از الزام حقوقی و قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر است، به عبارت دیگر در این شیوه زندگی دو طرف مسئولیتی نسبت به یکدیگر ندارند و یا درصد آن بسیار اندک است.
این الگوی نا زیبا و غیر اخلاقی البته هنوز مقوله کمتر شناخته شده در میان مردم است و این مسئله خود گویای آن است که همچنان فرصت پیشگیری و درمان از این چالش اجتماعی وجود دارد، اما در خصوص چگونگی بروز و ظهور این پدیده‌های اجتماعی بانودخت نجفیان پور، روانشناس، مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد کرج معتقد است عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرسه در شکل گیری چنین پدیده‌هایی موثرند.

وی در همین رابطه با اظهار اینکه مراجعه به او در خصوص ازدواج‌های سپید و یا معضل‌های ناشی از آن در جلسه‌های مشاوره افزایش داشته است، افزود: بسیاری از افراد مرتبط با ازدواج‌های سپید مشکل اقتصادی و عدم برخورداری از تمکن مالی جهت برگزاری یک ازدواج رسمی و قانونی را علت گرایش به ازدواج سپید عنوان می‌کنند و این در حالی است که در بسیاری از موارد نیز فرار از بار مسئولیت به ویژه از جانب مردان یکی از مهمترین دلایل شکل گیری ازدواج‌های سپید است.

این روانشناس با بیان اینکه نباید از ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی شکل گیری چنین روابطی غافل شد، افزود: زمینه و بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی چون ازدواج‌های سپید سال‌ها پیش از سن ازدواج شکل می‌گیرد و بر همین اساس لازم است اطلاع رسانی و آموزش مسائل مربوط به ازدواج و یا مهارت‌های زندگی در قالب سرفصل‌های درسی مدارس و از دوره‌های راهنمایی و دبیرستان آغاز شود.

نجفیان پور در ادامه، افسردگی، بیماری‌های روحی – روانی، بلا تکلیفی، سرگردانی و فرزندان ناخواسته را از معضل‌های شکل گیری چنین روابطی برشمرد و گفت: در مسئله ازدواج سپید ضمن اینکه فرد خود قربانی نوع زندگی است، فرزندان ناخواسته حاصل از این نوع ازدواج‌ها نیز به عنوان قربانی مطرح هستند، اما از سوی دیگر دکتر هومن نامور، روانشناس، مدرس دانشگاه و مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه روانشناسی و هنر، نقش عوامل اقتصادی را در شکل گیری این ازدواج‌ها آنچنان پر رنگ نمی‌داند و معتقد است افرادی که تن به این نوع روابط می‌دهند،‌اغلب به سبب عدم برخورداری از الگو‌های مناسب و آشفتگی زندگی خانوادگی، از اینکه زیر بار مسئولیت بروند، می‌هراسند و به همین سبب سعی می‌کنند با کمترین هزینه اجتماعی و یا اقتصادی با شخصی هم‌خانه شوند و در صورت
عدم موفقیت در ادامه ارتباط با شخص هم خانه با کمترین هزینه به این رابطه پایان دهند.

وی در همین رابطه کم توجهی به مقوله ارائه الگوهای مناسب و به روز شده برای ازدواج را یکی از معضل‌های پیش روی مسئله ازدواج دانست و گفت: علیرغم ارائه الگوهای دینی با الگوهای سنتی ایرانی که البته موثر و مفید هستند، اما جامعه به جهت تشویق در زمینه تشکیل خانواده و ازدواج به شیوه رسمی، قانونی و شرعی به روزتر و نزدیک‌تر به زمان حال جهت همذات پنداری و الگوبرداری نیازمند است.

این مدرس دانشگاه در ادامه با گلایه از عدم  تعریف استراتژی و برنامه و یا زمان بندی برای ازدواج به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از گرایش جوانان به ازدواج‌های سپید، افزود: متاسفانه علیرغم برنامه ریزی خانواده، شخص و جامعه در زمینه‌هایی چون تحصیل، اشتغال و غیره، کمتر هدف گذاری زندگی افراد مقوله ازدواج، زمان انجام آن و یا شاخص‌های موفقیت آمیز بودن آن مد نظر قرار می‌گیرد و هنوز ازدواج‌های افراد در ایران بر اساس قسمت یا سرنوشت صورت می‌گیرد.

نامور در ادامه سرگردانی بین برزخ تاهل و تجرد، کاهش تمرکز ذهنی و دوگانگی هویت عدم تمایل به بچه دار شدن، سالمندی جمعیتی و غیره را از آسیب‌های ناشی از ازدواج سپید برشمرد و گفت: تدوین کتاب‌ها و نرم افزارهای آموزشی در خصوص آموزش مسائل جنسی و ازدواج و همچنین تدریس آن‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی یک ضرورت در جهت کاستن از گرایش به سوی ازدواج‌های سپید و ترویج به ازدواج‌های سالم و شرعی است.

مجموعه آنچه گفته شد، برنامه ریزی و هوشیاری در جهت عدم گرایش جوانان به روابطی تحت عنوان ازدواج‌های سپید را ضروری ساخته است اما می‌توانند نقش موثر به عهده داشته باشد، هرچند که فراهم کردن بستر ازدواج‌های قانونی و شرعی نیز خود علاوه بر اینکه می‌تواند از گرایش جوانان به ازدواج‌های سپید بکاهد، آن‌ها را از گرایش به بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی دیگر نیز مصون خواهد داشت. گزارش از فاطمه علی پور
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تاهل ، تجرد ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار