کارشناسان براین باورند که چشم پوشی دولت های غربی از اقدامات تروریستی گسترده توسط رژیم آل ثانی به دلیل سرمایه گذاری انبوه این کشور در انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای مشابه آن می باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ حمایت قطر از گروه های تروریستی، روز به روز جنبه های گسترده تری را به خود می گیرد؛ حمایتی که جهان آن را با دلایل قاطع ثابت کرده است و حتی خود تروریست ها در سوریه و عراق بدان اذعان کرده اند؛ حمایت و سرمایه‌گذاری قطر از گروه های تروریستی همواره در پس جنایت های تروریستی علیه ملت سوریه و و عراق وجود داشته و آخرین نوع از این حمایت های قطری، همان چیزی است که موسسه دفاع از پژوهش های دموکراتیک آمریکا از آن پرده برداشته و اعلام نموده، حمایت های شیخ نشین قطری از تروریسم، موجب بحران آفرینی گسترده در سطح جهان شده است.

این موسسه پژوهشی فاش ساخته است که مقامات آل ثانی با وجود آنکه آشکارا به ائتلاف بین المللی علیه داعش پیوسته، ولی همچنان از سرازیر شدن انبوهی از اموال قطری به سمت گروه های تروریستی در غرب آسیا و به ویژه گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، عمدا چشم پوشی می‌کند.

در گزارش این موسسه که روزنامه واشنگتن تایمز گزیده ای از آن را منتشر کرده، آمده است: "چالش هایی که حمایت های رژیم آل خلیفه از تروریسم به دنبال داشته، به بحرانی گسترده در سطح جهان گسترش یافته است و هشدار داده که اعطای اموال انبوه از جانب شهروندان قطری به تروریست ها، بدون ایجاد تغییری در موضع آمریکا در خصوص آن ادامه خواهد داشت.

این گزارش توضیح می دهد: افرادی که از تساهل دولت قطر در سرمایه گذاری تروریسم استفاده کرده اند، در تامین اموال مورد نیاز سرکرده های گروه تروریستی داعش، جنبش خراسان، جبهه النصره و القاعده در منطقه شبه جزیره عرب و نیز جنبش جوانان سومالی و القاعده در پاکستان سهم بوده اند.

واشنگتن تایمز می گوید: سطح بالای سهل انگاری مقامات قطری در مقابل این گونه سرمایه گذاری ها، برای مدت های مدید موضوع قابل بررسی و بحث مهمی را برای سازمان های اطلاعاتی و دستگاه های امنیت ملی آمریکا به بار آورده است؛ بویژه آنکه ائتلاف این دو کشور بایکدیگر روند روبه رشدی را تجربه می نماید.

این روزنامه توجه را بدین سمت معطوف داشته و گفته، علی رغم تظاهر قطر در متقاعد ساختن جهان جهت پیوستن به ائتلاف واشنگتن علیه داعش، وبویژه با وجود پایگاه های متعدد و محرمانه آمریکا در این کشور که جهت هماهنگی عملیات های نظامی آمریکا در غرب آسیا استفاده می شود، ولی گزارش این موسسه پژوهشی آمریکا تائید می کند که همکاری قطر در مبارزی با تروریسم، کاملا سوری و نمادین است.

این گزارش اشاره می کند که نمایندگان قطری چندی پیش مذاکراتی را با تروریست های القاعده و داعش انجام داده اند و همچنان میان مقامات لبنانی و این گروه های تروریستی میانجیگری می کنند؛ علاوه براین مقامات دولتی غرب و منطقه تاکید می کنند که قطر ده ها میلیون دلار به عنوان فدیه به این گروه های تروریستی اعطا کرده است که این به نوبه خود موجب تقویت این گروه ها شده است.

بخش اول این گزارش سه جزئی تصریح می کند عبد الرحمن النعیمی، شهروند قطری که به دلیل حمایت از سازمان القاعد نامش در لیست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا درج شده، ولی با این وجود، به خاطر رابطه عمیقی که با سران آل ثانی دارد همچنان آزادانه در قطر زندگی می کند.

این موسسه آمریکایی به ظهور مسائل قابل توجه و متعددی در زمینه سرمایه گذاری تروریسم در قطر طی ده های گذشته اشاره کرده است که بی تردید از کوتاهی سیاست های قطری در زمینه مبارزه با این پدیده و تساهل آن در جلوگیری از فعالیت سرمایه گذارن تروریستی نشان دارد.

موسسه دفاع از پژوهش های دموکراتیک توضیح می دهد: عدم برخورد با این گونه مسائل، نتیجه مستقیم تسامح عمدی از جانب مقامات آل ثانی بوده است.

این گزارش در اتمام گزارشات متعدد و مشابه دیگر از زبان مقامات غربی در خصوص نقش پررنگ قطر در حمایت از گروه های تروریستی ارائه شده و کارشناسان براین باورند که چشم پوشی دولت های غربی بر اقدامات تروریستی گسترده توسط رژیم آل ثانی به دلیل سرمایه گذاری انبوه این کشور در انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهای مشابه آن می باشد.

اتحادیه روزنامه نگاران فرانسه به نقل از مالکان هتل مشهور "سافو" در لندن می گوید: مجموع ی قطری "کتارا" که مالک هتل "رویال مونسو" در پاریس است، 50 درصد از سهام هتل "سافو" را خریداری نموده است.

گفتنی است این هتل که در سال 1889 بنا شده، اثر تاریخی مهمی در لندن به شمار می رود و اولین هتل بزرگ در پایتخت انگلیس می باشد و جلسات وینستون چرچیل در زمان جنگ جهانی دوم در آن برگزار می شده است.

روزنامه "گاردین" نیز اخیرا با انتشار مقاله ای از سرمایه گذاری های گسترده ی قطر در مهم ترین آثار تاریخی انگلیس انتقاد کرده و تاکید نموده، توافقنامه امنیتی-دفاعی اخیر که کامرون با مقامت قطری امضا کرده است ثابت می کند که انگلیس هستی خود را به قطر فروخته است.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار