معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر توسعه ناوگان ملی به توسعه صنایع ساخت کشتی در کشور ارتباط داده می‌شد نمی‌توانستیم چنین توانمندی را در بخش ناوگان ایجاد کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مانا، کاپیتان علی عزتی معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: طی سال‌های گذشته خوشبختانه در بخش حمل و نقل دریایی توانسته‌ایم ناوگان تجاری ملی و ملکی کشور را به نحو مقتضی در بخش حمل محمولات خشک و محمولات‌تر حفظ و توسعه دهیم. به گونه‌ای که در حال حاضر ناوگان کشور دارای توانمندی خوبی در حمل این گونه محمولات است.

عزتی در ادامه تصریح کرد: اگر توسعه ناوگان ملی به توسعه صنایع ساخت کشتی در کشور ارتباط داده می‌شد نمی‌توانستیم چنین توانمندی را در بخش ناوگان ایجاد کنیم. همین توانمندی موجب شد که دشمن طی نقشه‌ای شوم بر این ناوگان متمرکز شده و همه تلاش خود را مصروف زمین گیر کردن آن کند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم اولویت بخشی حمایت از صنایع داخلی و ساخت کشتی در کشور گفت: باید اهداف کلان توسعه‌ای کشور را نیز با نکته‌سنجی مدنظر قرار دهیم و در تصمیم‌گیری‌ها دقت بیشتری داشته باشیم. اگر سرنوشت توسعه ناوگان تجاری ملی را به سرنوشت و توانمندی‌های صنایع دریایی داخلی گره بزنیم نمی‌توانیم آن طور که باید و شاید به توسعه صنایع دریایی بپردازیم و به این ترتیب نه تنها از توسعه ناوگان تجاری ملی، بلکه از حفظ توانمندی‌های فعلی این ناوگان نیز باز می‌مانیم.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این نکته که هیچ کشوری سرنوشت بخش حمل و نقل دریایی خود را به سرنوشت ساخت کشتی گره نمی‌زند گفت: بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل دریایی در بخش حمل کانتینری جهان مرسک دانمارک است. اما هیچ یک از کشتی‌های مرسک ساخت دانمارک نیست یا دومین شرکت بزرگ حمل کانتینری جهانی، یعنیMSC نیز زیر نظر سهام‌داران اصلی ایتالیایی‌ها اداره شده و ثبت کشور سوئیس است اما هیچکدام از کشتی‌های این شرکت در یاردهای ایتالیا یا سوئیس ساخته نشده است. همچنین هیچ یک از کشتی‌های سومین شرکت کشتیرانی کانتینری بزرگ جهان نیز که CMA CGM فرانسه نام دارد ساخت این کشور نیست.

عزتی در ادامه با بیان لزوم حمایت از صنایع ساخت کشتی در کشور گفت: بر این عقیده‌ایم که حمایت باید بر اساس نقشه راه و سند راهبردی باشد. آرزوی ما نیز این است که ناوگان ملی توسط صنایع داخلی کشور ساخته شود و باید در این مسیر نیز حرکت کنیم ولی واقعیت این است که در جریان جنگ نرمی که اتفاق افتاده، یکی از اهداف اصلی دشمن به زمین زدن ناوگان ملی بوده است.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سه محور تدوین سند راهبردی صنایع دریایی کشور، تأمین منابع مالی و فراهم نمودن زیرساخت‌ها را برای پیشرفت و توسعه بهینه صنایع دریایی ضروری دانست و گفت: تدوین سند راهبردی، اصلی انکارناپذیر برای ترسیم چشم‌انداز توسعه در هر بخشی است. اگر سند راهبردی به صورت اثربخش برای صنایع دریایی کشور تهیه شود، نقشه راه و مراحل پیگیری برنامه‌های مرتبط با صنایع دریایی ترسیم می‌شود.

عزتی با اشاره به الگوهای موفق دنیا افزود: تهیه و تدوین سند راهبردی برای صنایع دریایی کشور قبل از اجرای برنامه ششم توسعه، یک نیاز است تا بر اساس آن سند راهبردی، احکام عملیاتی در برنامه ششم دیده شود و دولت ضمن شناسایی محورهایی که باید بر آن تمرکز کند، از آن حمایت کرده و از مجلس اختیارات قانونی لازم را دریافت کند.

وی در ادامه به تامین منابع مالی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد. اگر قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به درستی اجرا شود و منابع مالی در نظر گرفته شده برای صندوق توسعه صنایع دریایی تأمین شود، بستر لازم مهیاست.

عزتی با بیان فراهم بودن حداقل زیرساخت‌ها برای ساخت کشتی اظهار داشت: در برنامه ششم تمرکز باید بر روی خروجی سند راهبردی برای صنایع دریایی باشد و برنامه ششم براساس خروجی‌های سند راهبردی اختیارات لازم را به دولت بدهد. همچنین قوانین لازم برای حمایت از پیشبرد این سند راهبردی را مصوب کند تا در احکام برنامه ششم قرار گیرد.

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان راه‌اندازی صندوق توسعه صنایع‌دریایی و تأمین منابع مالی آن را بسیار مهم دانست و گفت: متأسفانه تا کنون نتیجه‌ای اثربخش از قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی حاصل نشده است و راه‌اندازی صندوق توسعه صنایع‌دریایی و تأمین منابع مالی آنکه در قانون هم پیش‌بینی شده، تاکنون انجام نشده و مدت زمان قانون هم در حال اتمام است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نقشه ، راه ، سند ، راهبردی ، ناوگان ، دریایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار