کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از 4400 چشمه و 10 رودخانه دائمی و فصلی اما همچنان تشنه به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ؛ نکته قابل تامل اینکه تنها 10 درصد از روان آب های سرگردان این استان استفاده بهینه می شود.

امروزه آب به عنوان یکی از منابع بزرگ در آمد زایی برای کشور ها محسوب می شود ، منبعی بزرگ که خیلی از کارشناسان معتقند در صورت استفاده بهینه از آن می تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی کشورها داشته باشد.

نجیب زاده کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه پیام نور یاسوج بر این باور است، با سرمایه گذاری ویژه در این زمینه می توان ضمن استحصال صحیح آب زمینه اشتغال زایی بسیاری از جوانان در حوزه های کشاورزی و صنعتی فراهم کرد.

مدیر عامل کارخانه آب معدنی پیوار که فرصت را غنیمت دانسته و در این امر سرمایه گذاری ویژه ای داشته است می گوید: با راه اندازی این کارخانه ضمن جلوگیری از هدر رفت آب های این استان به اشتغال 42 نفر کارگر به طور مستقیم نقش داشته ام.

طاهری می گوید: مسولین باید با حمایت از بخش خصوصی و ارائه تهسیلات لازم به سرمایه گذاران به این بخش کمک کنند.

مظاهری مدیر کل سازمان کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به نقد مدیرعامل این کارخانه می گوید: هر سرمایه گذاری که طرح توجیهی و اقتصادی در بخش آب دارد می تواند با ارائه آن به کارگروه اشتغال و تصویب آن تسهیلات دریافت کند.

کهگیلویه و بویراحمد را می توان یکی از پر آب ترین استان ها کشور نام نهاد ، استانی که در ارتفاع بیش از ۱۸۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و با میانگین بلند مدت بارش ۸۳۰ میلیمتر، دارای 10 رودخانه دائمی و فصلی و 4400 چشمه پرآب است.

به دلیل ارتفاعات فراوانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارند، میزان دریافت نزولات جوی نسبتاً زیاد است که بیشتر به صورت برف بوده و در نهایت سبب تغذیه رودهای این استان می‌شود.

کارشناس سازمان هواسناسی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طی سال های اخیر میانگین بارش در کهگلیویه و بویراحمد حدود 600 میلی متر بوده است که با توجه به بارش های قابل توجه امسال پیش بینی می شود این میزان بارش از میانگین سال های گذشته بیشتر شود.

طهماسبی،این افزایش بارش در کهگیلویه و بویراحمد را عاملی برای ازدیاد روان آب ها در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان می کند.

زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور اعتقاد دارد که متاسفانه در حوزه مهار آب در کهگیلویه و بویراحمد و استفاده بهینه از آب تهمیدات قابل توجهی صورت نگرفته است.

یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کشاورزی با انتقاد از مسولان استان به دلیل عدم استفاده بهینه از روان های آب های استان و با تاکید به اینکه کهگیلویه و بویراحمد چهارمین استان پرآب کشور است می گوید آیا سزاوار است برای مهار این روان آب های سرگردان چاره ای ویژه اندیشده نشود.

کشاورز دیگری که سالیان زیادی است به علت بی آبی،شالیزارش خشک شده است با انتقاد از مسولان جهاد کشاورزی استان می گوید: این اتفاق در حالی رخ داده است که آب رودخانه بشار در 50 متری شالیزارش عبور می کند.

باغدار دیگری با تاکید بر اینکه تا چند سال پیش نان خانواده اش از طریق باغات گردو و سیب تامین می شد از مسولان استان انتقاد می کند و می گوید: اگر مسولان کمی ما را حمایت کنند و آب رودخانه مجاور روستا را به سمت باغ هدایت کنند دوباره باغ خود را احیا می کنم.

بهاءالدینی مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این انتقاد گفت : با توجه به اینکه بسیاری از رودخانه ها در این استان وحشی هستند،اعتبار قابل توجهی برای مهار آن می طلبد که عملاً تخصیص این اعتبار کار بسیار مشکلی است.

در روی دیگر سکه حدود دو هزار روستا در استان وجود دارد که از این تعداد 80 روستا در فاصله بسیار کمی روان آب های سرگردان واقع شده اند اما همچنان با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از اهالی روستای سرآبتاوه می گوید : رودخانه‌های "بشار" و "مهریان" در فاصله بسیار کمی از روستاهای ما عبور می کند اما ما در بسیاری از اوقات سال فاقد آب آشامیدنی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد دو عامل را دلیل استفاده نکردن از رودخانه ها و روان آب بعنوان آب شرب عنوان می کندو می گوید : این دو دلیل شامل  گل آلود شدن رودخانه ها در زمستان و پساب های بجامانده از صنایع بالا دستی و کناری چه در بخش صنعتی و چه در حوزه کشاورزی است.

پاسره همچنین می گوید :برخی از آب این رودخانه ها و روان آب ها استاندارهای لازم را برای تامین آب شرب مردم را ندارند.

اما اینکه دیگر مسولان استان برای مهار روان آب های سرگردان چه برنامه هایی در دستور کار دارند سوالی است که از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد: لطفی می گوید: برای مهار بخشی از این روان آب ها ، سه طرح بزرگ آب رسانی به شهر یاسوج از طریق سد "تنگ سرخ"، آبرسانی به شهر لیکک از طریق سد "کوثر"، آبرسانی به شهر های دهدشت، چرام، سوق و لنده در قالب یک مجتمع آب رسانی را در دستور کار داریم.

بهالدینی مدیر امور خاک و آبخیزداری جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم از کنترل بخشی از روان آبهای سطحی استان خبر می دهد و می گوید : تاکنون دو میلیون 218 هزار و 554 متر مکعب عملیات میکانیکی، 66 هزار و 992 هکتار عملیات بیولوژیکی، 225 هزار و 940 هکتار عملیات مدیریتی در حوزه آبخیزداری انجام شده است.

به هر حال با اینکه کهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از 11میلیارد مترمکعب آب تولید می کند و از حدود 10 درصد آب شیرین کشور ، برخوردار است اما تاکنون برنامه های مدونی برای مهار روان آب های سرگردان در این استان اتخاذ نشده است معضلی جدی که برای برون رفت از آن عزم جدی مسولان استانی و ملی را می طلبد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.