همایش رویکردهای جمعیتی، سیاست‌های سلامت باروری و فرزندآوری با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیت از سوی مقام معظم رهبری با حضور دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار امیدواری کرد که برگزاری این سمینار در ارتقای سلامت مادران و کودکان و همچنین افزایش نرخ باروری و شادابی جامعه موثر باشد و گفت: وظیفه و ماموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلوگیری از مرگ نابهنگام در خانواده ها است.

وی ناگوارترین حادثه را در یک خانواده از دست دادن عزیزان ذکر کرد و گفت: امروزه با پیشرفت های تکنولوژی، امید به زندگی افراد در جامعه 85 سال  است، ولی بشر با دست خود باعث کوتاه شدن زندگی خویش است.

دکتر سیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه علوم پزشکی و دستاوردهای علمی و در نتیجه آنها کاهش مرگ و میرها در جامعه اظهار داشت: در نمودار جمعیتی؛ بازه سنی  15 تا 65 سال،جمعیت فعال کشورها به شمار می آیند و کشوری که آمار بیشتری را در این بازه جمعیتی به خود اختصاص دهد، مسلما دارای امکانات، توسعه، شغل، آموزش و سرمایه گذاری بیشتر ی می باشد. چنین جامعه ای همواره پیشرفت می کند همانطور که جوامع توسعه یافته نیز از این فرصت استفاده کرده اند، کشور ما نیز در حال حاضر در یک فرصت طلایی و بهترین دوران جمعیتی قرار دارد که باید از این فرصتها استفاده کرد.
  
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، با اشاره به منحنی نرخ باروری در دهه های گذشته گفت: تعداد فرزندان در سال 64-62  شش و نیم فرزند به ازای هر خانواده بود که با اجرای سیاست های کاهش جمعیت این آمار سیر نزولی پیدا کرد، این آمار نشانگر این مطلب نیست که تنها خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده باعث کاهش رشد جمعیتی شده اند بلکه با توسعه کشور، آموزش، ارتقای سطحی شغلی و تحصیلی خانواده ها خصوصا خانمها این اتفاق رخ داد.

دکتر سیاری با اشاره به هشدار جدی جمعیت شناسان در سالهای گذشته درخصوص مشکل کاهش جمعیت و ضرورت اصلاح سیاست های جمعیتی  تاکید کرد که داشتن سه فرزند برای یک خانواده بسیار عالی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در این خصوص گفت: براساس سیاست های جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، تلاش وزارت بهداشت در راستای افزایش نرخ باروری  است تا آن را به میزان قابل قبولی برساند و همچنین سلامت مادر و کودک نیز تضمین شود.

دکتر سیاری بالارفتن سن ازدواج را از عوامل دیگر کاهش نرخ رشد جمعیتی دانست و  با تاکید بر ترغیب جوانان به ازدواج معقولانه این سنت الهی ادامه داد: رفع موانع ازدواج، توانمندسازی جوانان برای تامین هزینه های زندگی، امنیت شغلی و اشتغال زایی جزو فاکتورهای اولیه ازدواج است و در نهایت باعث بالارفتن میزان باروری در جامعه و تربیت نسل سالم و صالح و کارآمد می شود.  در این خصوص از کسانی که در حوزه علم، توسعه و اقتصاد اجتماعی فعالیت می کنند می خواهم تا دست به دست یگدیگر داده و کمک کنند تا سنت الهی ازدواج درجوانان به تاخیر نیفتد.

وی در ادامه سخنان خود به لزوم کاهش فاصله بین تولد فرزندان، استفاده از امکانات آموزشی در خصوص بهداشت خانواده، کمک در نگهداری کودک به مادر، جلوگیری از طلاق، آموزش مهارت های زندگی، ارائه آموزش ارتباطی بر پایه مبانی فرهنگ و ارزشهای اسلامی از سوی علمای دینی و اساتید ، پرورش خانواده متعالی که ستون فقرات جامعه است، جلوگیری از آسیب های اجتماعی و خانواده ها و افرادی که دارای رفتارهای پرخطر هستند، آموزش و جلوگیری از سقط های بدون دلیل، تداوم و ضرورت خدمات باروری سالم برای گروه های مختلف در جامعه را به عنوان مهمترین عوامل در خصوص افزایش رشد باروری سالم  و موثر در جامعه عنوان کرد.

گفتنی است در ابتدای این همایش دکتر فرسار معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به وظیفه خطیر تامین سلامت و ارتقای سلامت جامعه گفت: خداوند متعال را شاکریم که به ما خرد عطا کرد تا درک کنیم همواره در زندگی پیشگیری بهتر از درمان است.

وی در ادامه گفت: در تغییرات آمار جمعیتی که بحث امروز جامعه است، سطح سواد بانوان و مسائل اقتصادی ما را به سمت احساس مسوولیت بیشتر در فرزندپروری و متاسفه تمایل به داشتن فرزندان کمتر سوق می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به مطالعات انجام شده در  سال 93 در سطح دانشگاه در خصوص تمایل زوجین به فرزندآوری خاطرنشان کرد: در  این مطالعات 46.3 درصد از خانواده ها بدون فرزند و یا تک فرزند بوده‌اند و تک فرزندی با میزان سواد خانمها در ارتباط است و در بانوانی که سواد دانشگاهی دارند 10 برابر نسبت به مادرانی که زیر دیپلم هستند تمایل به داشتن فرزند کمتر دیده می شود.

دکتر فرسار در ادامه گفت: در جامعه امروز با مشکلات عدیده ای همچون کمبود جمعیت، جامعه سالمندی و کمبود نیروی کار و نیروی فعال رو به رو هستیم از این رو نیازمند فرهنگ سازی موثر در سطح کشور می باشیم تا با افزایش باروری در جامعه شاهد جمعیتی جوان، توانا، پویا و فعال در کشور باشیم.

 گفتنی است در این همایش یکروزه دکتر محمد اسحاقی معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش مفصلی در خصوص اجرا و سیاست‌ها و  برنامه های جدید رشد جمعیتی ارایه کرد و دکتر محمد اسلامی معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در خصوص رویکردهای باروری سالم، فرزند آوری، ازدواج و ناباروری و دکتر حسین عینی زیناب جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص وضعیت جمهوری اسلامی ایران، حال و پیش بینی های آینده به ارائه سخنرانی پرداختند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.