پایتخت ادبیات ایران که هم‌اکنون به نقل محفل سیاست‌مداران کشورمان تبدیل شده و پس از مختومه شدن پرونده تغییر پایتخت به مرحله بررسی رسیده گویا سال‌ها قبل در پس ادوار زمان و مکان قصد رونمایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، آن چه به گم شدن پایتخت ادبی ایران انجامیده نه فرد است، و نه جمع این مکان به واسطه علاقه تمامی اقشار جامعه ما بدون در نظرگیری مرز جغرافیایی گم شده و ایران را یکپارچه ادب، شعر، شور و ذوق کرده است.
 
گفتنی است که ادب ایرانی از دیرباز نه مرز می‌شناخته و نه مکان، ادب ایرانی در طول زمان همواره به دنبال گشایش مرزها و کشورها بوده و همه جا از خود ردپایی هرچند کوچک و ناچیز بر جای گذاشته است.
 
لازم به ذکر است که گویا ایران به واسطه کشورگشایی‌هایی ادبیش همواره پایتخت ادبی جهان بوده و انتخاب یک مرکز ادبیات در بدنه این پایتخت امری شدنی و مناسب به حساب نمی‌آید.
 
خاک به هنر کیمیا شده ایران هرگز نیازی به تقسیم نداشته و هر گوشه این خاک سرای ادب‌دوستان و ادب‌آفرینان همیشه زنده است. 

بنابراین گرزارش جهت دست یابی به موضوعی مناسب و جوشا شدن نظر اهالی قلم در مورد پایتخت ادبی به سراغ سه نفر از صنف متفاوت نویسندگی، شاعران ادبی و  رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس رفتیم تا بهتر به این موضوع بپردازیم.
 
*کامران شرفشاهی: شیراز به طور قطع پایتخت ادبی ایران است
 
کامران شرفشاهی، شاعر ضمن بیان این مطلب که قطعاً شیراز به لحاظ ظهور شاعران بزرگ و تأثیرگذاری چون حافظ و سعدی از دیرباز به شهر شعر و ادب اشتهار داشته است، افزود: اصولاً زیبایی‌های شاعرانه این شهر این امکان را برای شیراز فراهم کرده است که هم‌اکنون نیز شهر شعر و ادب و پایتخت ادبی ایران نام می‌گیرد.
 
وی گفت: در حال حاضر نیز فعالیت‌های ادبی در شیراز شکل چشمگیر و تحسین‌برانگیزی دارد و یکی از نمونه‌های برجسته این موضوع برگزاری شب‌های شعر عاشورایی در شیراز است که با همدلی و همیاری شاعران و مردم ادب‌دوست این دیار هر ساله باشکوه کم‌نظیری برگزار می‌شود.
 
این شاعر با اشاره به این که اخیراً بیست و نهمین دوره شب‌های شعر عاشورایی برگزار شده، اظهار داشت: علاوه بر موضوع برگزاری شب‌های شعر عاشورایی فعالیت‌های دانشگاهی در حوزه ادبیات فارسی نیز در شهر شیراز از قوت و وسعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و پژوهشگران بسیاری که در شمار نام‌آوران شعر و ادب معاصر کشورمان هستند، در مراکز فرهنگی و ادبی و تحقیقاتی این شهر همواره تلاش‌ها و آثار ارزنده‌ای را ارائه کرده‌اند.
 
*محمدرضا سنگسری: ایران پایتخت واحد ادبی ندارد

محمدرضا سنگسری، شاعر در این باره گفت: امروزه پایتخت شعر عاشورایی ما با توجه به برگزاری سالانه مراسم شب شعر عاشورایی در شیراز، این شهر است.
 
وی تهران را پایتخت شعر طنز فارسی در ایران دانست و افزود: در حال حاضر ایران به دلیل نامتمرکز بودن تمامی عرصه‌های ادبی کشور در یک شهر یا استان خاص، پایتخت ادبی واحد ندارد.
 
این شاعر اظهار داشت: در مجموع و با وجود آن که وجوه مختلف ادبیات در شهرهای مختلف کشورمان بیش و کم جلوه کرده‌اند، تهران به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی دیارمان، پایتخت ادبی ایران است.
 
سنگسری تصریح کرد: ما با توجه به شواهد موجود از انتخاب یک پایتخت خاص جامع برای ادبیات کشورمان ناتوان هستیم.
 
*رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس: تهران قاعدتاً پایتخت ادبی ایران است
 
همچنین گلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گفت: تا زمانی که تهران پایتخت سیاسی کشور است، قاعدتاً باید این شهر پایتخت ادبی کشور هم باشد.
 
وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ ادبیات و سیاست، افزود: انتخاب پایتخت ادبی مجزا برای کشور در شرایط کنونی و با توجه به تمرکز تمامی فعالیت‌های سیاسی ایران در تهران نتیجه‌ای جز نابودی نهال ادبیات ما دربرنداشته و به معنای حذف پشتیبان‌ها و حامیان ادبیات است.
 
رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، اظهار داشت: ادبیات ما برای رهایی از خطر نابودی در زیر پای شرایط نامناسب و زمان نیازمند اتکا بر سایر حوزه‌های قدرتمند است.
 
بابایی تصریح کرد: در شرایط کنونی در نظرگیری پایتخت ادبی خاص به ادبیات کشور ما لطمه می‌زند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایزه کتاب سال دفاع مقدس در گذر از مراحل داوری قرار گرفته و تا آینده نزدیک نتیجه داوری‌های یک الی دو بخش آن اعلام می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رضا
۰۹:۰۲ ۱۵ مهر ۱۳۹۷
خراسان
آخرین اخبار