تخت مروارید نشان و الماس‌گون پادشاهی خردسال عرش الهی بر دستان حوریان خودنمایی می‌کند. تاج جنتی بر سر مبارکش نشانی از اثبات نشان لیاقت او در پیشگاه پروردگار است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تابش روزنه‌های جنتی بر آسمان و زمین رویش شکوفه‌های رضوان را به ارمغان دارد عطر بهشتی فضا را دل‌انگیز کرده است.

تختی مروارید نشان و الماس گون بر دستان حوریان بهشتی کودک 8 ساله شاه عرش الهی را در آغوش می‌گیرد، حوریان جنتی تاج عرش الهی را بر سر مبارکش می‌نشاند و نوای طنین انداز بهشتیان عالمیان را نورانی و دگرگون می‌سازد.

او نخستین شاه خردسال عرش الهی حضرت محمد علی جواد الائمه است که امروز با طلوع ماه ربیع جشن ولایت و جانشینی شاه خردسال عرش الهی برپا می‌شود و عالم را غرق نور و سرشار از عطر دل‌انگیز رضوان می‌کند.

درود و سلام پروردگار بر امام محمد تقی (ع)

امام جواد (ع) نخستین امام از ائمه دوازده‌گانه بود که در خردسالی و 8سالگی متصدی شئون امامت شد و مسئولیتهای رهبری را برعهده گرفت.

پس از امام جواد (ع) فرزند گرامی‌ ایشان امام هادی (ع) نیز در چنین سنی متولی امر امامت شدند و بعد حضرت قائم در حالی که بیش از 5 سال نداشت به امامت رسید.

یکی از مسائلی که در عصر امام جواد (ع) مطرح شد. این بود که آیا ممکن است کسی پیش از بلوغ به مقام امامت برسد.

پس از شهادت امام رضا (ع) در سال 203 هجری قمری،‌شیعیان ایشان به این علت که تنها فرزند امام (امام جواد (ع)) بیش از 8 سال نداشت در نگرانی و اضطراب عمیقی فرو رفتند زیرا مهمترین رکن در مسئله امامت برای شیعیان ایمان و اطاعت از امام معصوم محسوب می‌شود، شیعیان در مسائل مشکلات دینی و فقهی خود به وی رجوع می‌کردند و اهمیت بسیار داشت.

امام محمدتقی (ع) در دهم رجب سال 195 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند و در سال 220 هجری قمری در بغداد به دست همسرش ام‌الفضل دختر مامون به شهادت رسید.

پدر گرامی ایشان اما رضا (ع) و مادر بزرگوارشان حضرت سبیکه نوبیه است.

مامون و معتصم عباسی از خلفای معاصر در دوران امامت امام جواد (ع)محسوب می‌شوند.

در ادیان مختلف الهی قبل از به امامت رسیدن امام جواد (ع) نمونه‌هایی از جمله رسالت و نبوت حضرت عیسی‌(ع) و حضرت یحیی‌(ع) در هنگام ولادت و در گهواره با حاضران باری اثبات پاکدامنی مادر گرامیشان حضرت مریم سخن گفت و از بعد تولد به مقام والای رسالت رسید.

*دانستنی‌های امامت امام جوادالائمه در خردسالی

امامت حضرت جوادالائمه (ع) در خردسالی ذهن مسلمانان را برای پذیرفتن امامت حضرت مهدی (عج) و غیبت ایشان در خردسالی آماده ساخته است.

بنابر روایات امام محمدتقی (ع) در خردسالی آزمایشی سخت برای شیعیان بود تا مومنان راستین خود را نشان دهند و به مقامی والاتر برسند که در این ماجرا برخی از اشخاصی که سست ایمان و مردد بودند از راه به در رفتند و شناخته شدند.

پس از شهادت امام رضا (ع) در میان شیعیان در آغاز امر برای تعیین و قبول امام بعد از امام رضا (ع) اختلاف اندکی به وجود آمد.

دلیل عمده این اختلاف خردسالی امام جواد (ع) بود حتی در این باره از خود امام محمدتقی (ع) سوال کردند.

ایشان حال خود را با امام علی‌(ع) سنجیدند که آن حضرت در 9 سالگی اسلام آورد با حضرت سلیمان (ع) مقایسه کردند که داوود (ع) ایشان را در کودکی جانشین خویش کرد.

امام رضا (ع) در خصوص نصب امام جواد (ع) به عنوان منابع حدیثی شیعه یاد کردند.

نصوص خاص امام محمد تقی (ع) مانند امامان معصوم دیگر نصوص عام امامت ادله است.

سرانجام امام محمد علی بن موسی الرضا با وجود اختلاف نظرهای بسیاری در سن 8 سالگی به امامت رسید.

سلام و درود پروردگار بر امام جواد (ع) 

گزارش از زهره کلهر

انتهای پیام/

برچسب ها: مروارید ، نشان ، الماس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار