مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی فرهنگی اردبیل در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، هفته‌ی فرهنگی اردبیل طی مراسمی امروز در برج میلاد افتتاح شد. در این مراسم که شخصیت‌های فرهنگی و مسئولان استان اردبیل از میان هنرمندان، بازیگران پیشکسوت سینمای ایران، صالحی امیری، مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران و جمشید هاشم‌پور، حضور داشتند.
 
در این مراسم که صبح امروز آغاز شد، پس از تلاوت آیاتی روح بخش از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، مجری برنامه از حجت الاسلام عاملی،‌ امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، دعوت به سخنرانی کرد.
 
حجت‌الاسلام عاملی پس از خیر مقدم به حضار گفت: تردیدی نیست که تمایز استان‌ها، اقوام و ملت‌ها به آداب و رسوم شایسته و احساسات فاخر و البته فعالیت است. روحیه‌های حماسی و شرف و عواطف به عنوان فخر هر فرهنگی مطرح می‌شود. هرجامعه‌ای که در پرورش این احساسات تلاش کند، شایسته‌ی تحسین است و زمینه‌ی پرورش این احساسات در دین، فرهنگ و تمدن ما به طرز شایسته‌ای فراهم شده است.
 
عاملی در ادامه بیان کرد: وقتی رسول گرامی اسلام گرسنگی را تحمل می‌کند و راز آن تا زمان امامت امام جعفر صادق (ع) مسکوت باقی می‌ماند، ایشان دلیل گرسنگی پیامبر را اینگونه تشبیه می‌کنند که پیامبر ادوار مختلف تاریخی را دیده و درک کرده و گرسنگی را تحمل کرده، زیرا برای خود عیب می‌داند که پدر امت اسلامی مثل فقیران و ضعیفان نباشد و شکم خود را سیر کرده باشد. حضرت امیرالمومنین(ع) نیز فرموده‌اند من رنگ عسل را دیده‌ام اما لب به عسل نزده‌ام. بر والی جامعه وظیفه است که خود را با پایین ترین سطح معیشتی اشخاص یکسان کند و این مدنیتی بسیار بالا است.
 
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: آقای علیپور در اردبیل 72 مدرسه را با امکانات مالی خود احداث کرده و شادی او در این است که امکانات علمی برای فرزندان ایران فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه کشور ایران سال‌هاست کنار سفره‌ی اردبیل نشسته است، گفت: اردبیل شیرازه‌ی خود را مدیون عنایات بزرگان صفوی می‌داند. من پیشنهادی دارم که اگر قرار است در این نشست‌ها ما برای اردبیل صحبت کنیم و نمایشگاه تشکیل دهیم، کار بزرگی انجام نداده‌ایم. پیشنهاد من این است که دست به دست هم دهیم و قطعه‌ها و برهه‌هایی از تاریخ اردبیل را مثل شاه کنج ایرانیان که تاریخ نظیرش را ندیده، به شکل فیلم و سریال به دنیا ارائه دهیم.  از طریق رسانه‌ها می‌توان این تمدن را به دنیا عرضه کرد.
 
امام جمعه‌ی استان اردبیل اظهار داشت: برای استعداد‌ها و نخبه‌های کشور مخصوصا در استان اردبیل، حساب ویژه‌ای باز شود تا استان بتواند شخصیت‌هایی را پرورش دهد که ایران به آن‌ها ببالد و شایسته‌ی فخر باشند.
 
وی پس از تشکر از رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی گفت: ایشان برای استان اردبیل و تاریخ آن خدمات ویژه‌ای ارائه داده‌اند.
 
پس از سخنان عاملی، "سیدرضا صالحی امیری" مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران به سخنرانی دعوت شد.
 
وی با بیان اینکه به استان اردبیل علاقه مند است گفت: من دوست دارم بگویم ای کاش من هم اردبیلی بودم. همه‌ی ایرانیان در سراسر گیتی به آذربایجان افتخار می‌کنند که منشأ تحولات بزرگی در ایران، منطقه‌ و جهان بوده است. نمی‌توان از ایران سخن گفت و از آذربایجان صحبتی نکرد و نمی‌توان از آذربایجان حرفی زد و اردبیل را نادیده گرفت.
 
مشاور رئیس جمهور در ادامه افزود: همچنین نمی‌توان از تشیع بدون یاد کردن دوران صفویه سخن گفت. طبق فرموده‌ی مقام معظم رهبری، صفویه دو خدمت به ایران و اسلام انجام داد، یکی انسجام ملی و دیگری ایجاد تمدن شیعی در دنیای پر تلاطم ایران آن زمان.  ما مدیون تلاش‌ها و مجاهدت‌های عزیزانی بودیم که وامدار آنان هستیم.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران ابراز داشت: اقوام کشور مثل رنگ‌های مختلف هستند که در کنار همدیگر یک رنگین کمان دیگر را تشکیل می‌دهند. سوالی که مطرح است، این است که چرا فرهنگ انقدر مهم بوده که باید برای آن روز و هفته و ماه و سال تعیین کرد. در پاسخ به این سوال باید به اهمیت و کارکرد فرهنگ توجه شود که یکی از‌ آن‌ها انسجام آفرینی است.
 
وی افزود: این مقوله اجتناب ناپذیر است که برای بقای جوامع ضروری بوده و در کشور ما به دلیل کثرت فرهنگی نیاز است. الگوی متناسب ایران، الگوی وحدت و کثرت است. برخلاف جوامع غربی که مکانیکی و غیر طبیعی است، در ایران ما انسجامی برقرار بوده که منحصر به فرد در منطقه و جهان است.
 
صالحی امیری همچنین در ادامه اظهار داشت: ورود اسلام به ایران که خسته از ظلم ساسانی بوده، با آغوش باز ایرانیان مواجه شده. همه‌ی اقوام ایرانیان مسلمان و معتقد به ائمه اطهار هستند. عمده‌ی مناقشات در ایران به دلیل دخالت دولت‌های دیگر در روابط اقوام بوده است که نمونه‌ی آن مداخلات خارجی در آذربایجان بود که البته کمترین خللی در وحدت و اتحاد آذربایجانی‌ها وارد نکرد و ابر قدرت‌ آن روز عملا متلاشی شد.
 
رئیس سازمان اسناد و کتاب خانه‌ی ملی ایران عنوان کرد: اقوام ایران مظهر تمدن هستند و استان اردبیل نیز نقش پررنگی دارد. نمی‌توان نقش آذربایجان را در تداوم و تقویت انسجام ملی انکار کرد. در دفع چالش‌های ضد انسجام و دخالت‌های دولت‌های خارجی و خیانت روشنفکران، سهم اردبیل غیر قابل انکار است. با تشکیل حکومت صفوی و کوچ این خاندان به اصفهان، یک دولت مرکزی و حکومت اسلامی در آنجا تشکیل شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه‌ی سرمایه اجتماعی مشارکت اردبیلی‌ها در صحنه‌های انقلاب و همگرایی و همنوایی در دفاع مقدس حائز اهمیت است. اردبیل در عرصه‌ی اقتصادی نیز نقش پررنگی دارد و قطب اقتصادی محسوب می‌شود. اردبیل شاه راه ترانزیتی برای ارتباطات تجاری است. از نظر سیاسی و سرمایه‌ی انسانی نیز اردبیل خدمات زیادی به کشور ارائه داده است. در عرصه‌ی سرمایه‌ی دینی و فقهی، اردبیل سهم بزرگی در گسترش تشیع داشته است.
 
وی با اشاره به تحولات ترکیه و امپراطوری عثمانی در دوره‌ی گذشته گفت: انقلاب سوسیالیستی شوروی و اشغال ایران توسط عثمانی و تحولات دیگر هیچ خللی در باور مردم اردبیل برای دفاع از کشور وارد نکرد. اگر اذعان نماییم که اردبیل مثل دژ دفاعی بوده، سخن به گزافه نگفته‌ایم چون اردبیل نقطه‌ی سوق الجیشی منطقه است.
 
صالحی امیری در ادامه بیان کرد: استحاله‌ی فرهنگی ایران بدون استحاله‌ی آذربایجان و اردبیل ممکن نیست. همچنین طرح اندیشه‌ی خودمختاری آذربایجان نتیجه‌ی خیانت نیروهای غیر آذربایجانی بوده و ما وقتی از امنیت ملی صحبت می‌کنیم، به این معناست که کشور از هرگونه خطر برای امنیت ملی، اقتدار ملی و امنیت مال و نوامیس و... در امان باشد.
 
کارکرد مهم فرهنگ، هویت ملی است که شهید مطهری روحیه‌ی مشترک بین افراد را هویت ملی دانسته‌ است.
 
مشاور ریاست جمهوری در ادامه افزود: هویت آذربایجان محصول الگوی طبیعی ملی بوده است. اگر سه رکن هویت ملی را جغرافیا، زبان فارسی و دین اسلام بدانیم، بی شک همه‌ی مردم بر فلات زندگی می‌کردند. زبان فارسی در طول حیات خود هیچ گاه در پی حذف زبان‌های دیگر نبوده و همگرایی با زبان‌های مختلف داشته است. آذری‌ها و اردبیلی‌ها به زبان فارسی به عنوان زبان مادری افتخار می‌کنند.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران یادآور شد: امروزه آن چیزی که در جامعه‌ی ایران به نام امنیت ملی و هویت ملی مطرح است، بخش زیادی از آن را مدیون تمدن اردبیل است. نمی‌توان ایران را بدون مطالعه‌ی فرهنگ اردبیل ارزیابی کرد.
 
مهمترین ویژگی فرهنگی اردبیل، شخصیت سازی بوده است. ما باید برنامه‌ی استراتژیک 5 تا 10 ساله برای تبیین فرهنگ اردبیل تدارک ببینیم. تلاش برای تدوین تاریخ اردبیل و تلاش برای تدریس آن در ذهنیت جوانان بوده است.
 
بحث برگزاری همایش بین المللی معرفی فرهنگ اردبیل را از مسئولان درخواست دارم.
 
پس از سخنان صالحی امیری، خدابخش، استاندار اردبیل سخنرانی خود را به زبان آذری انجام داد و پس از‌ آن گروه موسیقی محلی اردبیل به اجرا پرداخت.
 
"کمال‌الدین پیرمؤذن" نماینده‌ی اردبیل در ادامه‌ی این مراسم پس از خیر مقدم به حضار درباره‌ی توانمندی‌های این شهر تاریخی سخنانی را ایراد نمود.

در ادامه جلسه هنرمند اردبیلی که از تمام استان اردبیل بازدید کرده بود، سوغات این استان را به صورت نمادین به جانبازان هدیه کرد.

"میثم امرودی" معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری در ادامه این مجلس پس از خوش آمد گویی به حضار با اشاره به شهدای این استان و دو نمونه از آن‌ها اظهار داشت: اردبیل یعنی شهید،‌ استقامت، شجاعت، یعنی همه‌ی وجود خود را به خداوند تقدیم کردن.

امیری در خطاب به استاندار اردبیل تصریح کرد: بعضی کار‌ها طریقت دارند و بعضی از کارها هم موضوعیت؛ این جلسه هم طریقت داشت و هم موضوعیت.

وی افزود: در هفته‌ی فرهنگی اردبیل قرار است شهدا را معرفی کنیم، هفته‌ی فرهنگی یعنی آشنایی با "مروج"، "شیخ العما" و همچنین با مفاخر و جوانان امروز که در آن دوران حضور نداشتند، آشنا بشوند.

وی افزود: آقای مروج در زمان آقای میرزاده گفتند که می‌شود یکبار همه‌ی مسئولین اردبیل با همدیگر کنار من بشینند و این در حالی بود که آن‌ها با یکدیگر اختلاف داشتند و ای کاش امروز آقای مروج بودند و می‌دیدند که همه‌ی مسئولین اردبیل در کنار هم نشسته‌اند.

امرودی اظهار داشت: اگر عامل پیشرفت، عامل گسترش سرزمین است، این همه نیروی انسانی در اینجا حضور دارد و لازمه‌ی آن، کنار هم بودن مسئولان است.

آقا در این جلسه گفتند: این نشستن موضوعیت دارد و در پیشانی این حرکت نور امیدی می‌بینم.

وی گفت: نقش بنده در این برنامه همانند معاونان فرهنگی دیگر تنها نقش پشتیبانی است.

امرودی تصریح کرد: در منطق انسانی دو تا دو تا چهارتا نمی‌شود و پنج هم نمی‌شود! بلکه چهل می‌شود که این خود آیه‌ی قرآن است.


پس از تقدیر از ودود م‍ؤذن زاده اردبیلی موسیقی‌دان، نقاش و مجسمه ساز اردبیلی از جدی دارنده سوت طلایی فدراسیون جهانی کشتی و برادر شهید خلبان جدی دعوت شد تا برای دریافت جایزه خود به صحنه بیاید.

وی پس از دریافت جوایزش گفت من چهل سال است که در سطح دنیا مطرح هستم، امروز برای من با آن چهل سال و خاطرات ورزشی برابری کرد. چهل سال است به عشق کشورم و شهر زادگاهم اردبیل خدمت کردم و افتخار می‌کنم من برادر شهید هستم و از طرف این خانواده از مسئولان برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم.

جدی در ادامه گفت من پنج سال زودتر از موعد مقرر از فدراسیون کشتی جهانی بازنشسته شده‌ام و در حال حاضر مدرس شاغل در فدراسیون جهانی کشتی هستم من به این که از شهر اردبیل هستم افتخار می‌کنم.

در ادامه از دو کارآفرین اردبیلی و یک استاد دانشگاه و پ‍ژوهشگر در زمینه کشاورزی به نام عزیز جوانشیر تقدیر شد. از مسئولان برای افتتاح غرفه‌های نمایشگاه دعوت به عمل آمد.

امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، جدی، افضلی فر نماینده اردبیل، پیر موذن، مزاری شهردار اردبیل برای تجلیل به روی سن رفتند.

تقدیر شده ها:حاج قدرت جوادی پیرغلام اهل بیت و پدر ۲شهید، ولی زاده خانواده شاهد ،تجلیل از ۶جانباز، داوود علیزاده ذاکر اهل بیت و اکبر عبدی بود که به دلیل کسالت غایب بود. استاد و ادبیات استاد محمد سلمانی، نویسنده محقق و داستان نویس محمدرضا بایرامی، قاری قران دکتر حسین کرمی و رحیم جدی صاحب سوت طلایی.

جمشید هاشم پور یکی دیگر از تقدیرشدگان مراسم بود و گفت: فتخار دارم که ایرانی هستم و از خطه ی مرد خیز آذربایجان. متشکرم که من  را لایق دانستید.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.