برنده يادمان آفرينواره و جايزه نقدی به‌عنوان تك عكس سوم معتقد است اصلی‌ترين تجربه او از شركت در اين آفرينواره درك شور و حال عزاداری مردم زنجان و تلاشش برای منتقل كردن اين شور حال از طريق عكس‌هايش بوده است.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران: مریم فروزنده عكاس شهركردی شركت كرده در نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه فعالیتش به‌عنوان عكاس را از سال 91 آغاز كرده است. حدود یك سال است كه با انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر شهركرد همكاری می‌كند و بیشتر در گونه مستند اجتماعی به عكاسی می‌پردازد.

مریم فروزنده در توضیح دلایل شركتش در نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه گفت: از طرف انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر شهركرد برای شركت در آفرینواره دعوت شدم. دلیلم برای شركت در این آفرینواره هم این بود كه تا قبل از این اتفاق به زنجان نیامده بودم و به‌واسطه آشنایی كه با مراسم عزاداری این شهر از طریق صدا و سیما داشتم برایم موضوع بسیار جذابی بود كه در این آفرینواره شركت كنم و به‌واسطه آن از نزدیك شاهد چنین رویداد بزرگی باشم.

وی در خصوص تجربه مواجهه با عزاداری بزرگ مردم شهر زنجان و شركت در آفرینواره افزود: در برخورد اول تفاوت‌های زیادی بین عزاداری ایام عاشورا در شهر خودم و شهر زنجان وجود داشت. صادقانه بگویم حسی كه نسبت به عزاداری مردم شهر زنجان دارم این است كه آن‌ها با قلبشان عزاداری می‌كنند. نمود واقعی این حرفم هم در این است كه برخلاف اكثر شهرهای دیگر كه عزاداری‌ها در هیئت‌ها مختلف و بسیار كوچك‌تر برگزار می‌شود، مردم شهر زنجان در قالب یك هیئت عظیم و یك‌شكل به عزاداری می‌پردازند كه به نظرم اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی است.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر شهركرد در خصوص هدفش از عكاسی این رویداد گفت: مهم‌ترین تجربه عكاسی برای اولین بار در شهر زنجان به نظرم در مرحله اول درك جنس عزاداری این آدم‌ها بود. اینكه پیر و جوان همه به یك‌شكل درگیر عزاداری هستند و یك همبستگی عجیب بین نسل قدیمی‌تر با نسل‌های تازه برقرار بود تجربه جالبی را برای من رقم زد كه در مرحله دوم تلاش كردم این تجربه را از طریق عكس‌هایی كه گرفته‌ام به دیگران منتقل كنم. شاید مراسم قربانی بزرگی كه در این شهر برگزار می‌شود برای بیشتر عكاسان مسئله جذاب‌تری بود اما وقتی این همبستگی بین نسل‌ها و این‌یك شكل بودن مردم در عزاداری را درك كردم متوجه اتفاق عظیم‌تر و به‌مراتب مهم‌تری شدم كه به نظرم عزاداری این شهر و مردمان این شهر را به اتفاقی بزرگ تبدیل می‌كند.

وی مزیت شركت در آفرینواره را شركت در یك كارگاه آموزشی دانست و افزود: من به‌شخصه خیلی راضی بودم، یك تجربه جدید در محیطی جدید را برای ما فراهم كرد. باعث شد با عكاسان دیگر از شهرهای دیگر آشنا بشویم و این به نظرم اتفاقی است كه می‌تواند نتایج زیادی داشته باشد. برای مثال همه عكاسان در قالب یك‌گونه و در یك محیط عكاسی كرده‌اند اما با دیدن عكس‌هایی كه در همین مجموعه به نمایش درآمده متوجه می‌شوید كه نگاه‌ها چقدر متفاوت است. چنین درنهایت باعث می‌شود حس و تجربه شركت در یك كارگاه آموزشی مفصل و منحصربه‌فرد را داشته باشم.


انتهای پیام/ اس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.