مشاور رئیس پارلمان عراق از حضور مستشاران نظامی آمریکایی در مراحل تدوین پیش‌نویس قانون مربوط به تشکیل "گارد ملی" این کشور خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "وحدة الجمیلی" مشاور رئیس پارلمان عراق امروز شنبه اعلام کرد که شماری از مستشاران نظامی آمریکایی در کمیته مسئول تدوین پیش‌نویس قانون "تشکیل گارد ملی" عراق حضور دارند.
 
این مقام عراقی توضیح داد که "در تیم مسئول تدوین پیش‌نویس قانون تشکیل گارد ملی در استان‌های سنی‌نشین، علاوه بر مستشاران نظامی آمریکایی، کارشناسان امنیتی و مستشاران امنیت ملی عراق حضور دارند. قرار است این پیش‌نویس پس از تدوین به شورای امنیت ملی به ریاست "حیدرالعبادی" و عضویت وزرای امنیتی کابینه او ارائه شود".
 
مشاور "سلیم الجبوری"رئیس پارلمان عراق گفت: شورای امنیت ملی نیز پس از تایید پیش‌نویس مذکور، آن را به کابینه ارائه خواهد کرد و سرانجام این مسئله در پارلمان برای تدوین و اصلاح نهایی به رای گذاشته خواهد شد.
 
الجمیلی به جزئیات این پیش‌نویس یا مفاد آن اشاره‌ای نکرد.
 
"احمد عبدالله" مشاور کمیته عالی امور آشتی ملی عراق در هیأت دولت این کشور در شهریور گذشته گفت: دولت "حیدر العبادی" نخست‌وزیر عراق، نخستین گامهای تشکیل این نیروهای نظامی در استانها و شهرهایی که دارای اکثریت سنی هستند را برداشته است و قرار است شماری از مستشاران نظامی آمریکا مسئولیت برنامه‌ریزی برای آموزش این نیروها و آماده‌سازی آنها برای عضویت در ارتش کشور در آینده را برعهده داشته باشند.
 
مشاور کمیته عالی امور آشتی ملی عراق در هیأت دولت این کشور افزود: وظیفه نیروهای گارد ملی به تامین امنیت مراکز و مناطق محل سکونت و استقرارشان و مرزهای بین‌المللی با سوریه، اردن و عربستان محدود می‌شود.
 
احمد عبدالله اظهار داشت: دولت نشست‌هایی با شیوخ قبائل "الدلیم"، "شمر"، "عنزه"، "الجبور"، "الحمدان"، "العکیدات" و 34 قبیله دیگر و نیز شخصیت‌های دینی و بانفوذ اجتماعی در این استانها برگزار کرد و طی آن بر آغاز نام‌نویسی نیروهای داوطلبی که می‌خواهند عضوی از این ارتش جدید شوند، توافق شد.
 
وی افزود: این نیروها در استان‌های "الانبار"، "نینوا"،"دیالی" و "صلاح‌الدین" و شهرهای واقع در کمربند شمالی، جنوبی و غربی بغداد، مناطق شمال بابل، جنوب و شمال "واسط"، جنوب و غرب "کرکوک" و سایر مناطق مورد نیاز مستقر خواهد شد. هسته اصلی این نیروها، اعضای سابق نیروهای شورای بیداری، عشائر و ساکنان شهرهای سنی‌نشین  و شمار آنها بین 120 تا 200 هزار نفر خواهد بود. فعالیت آنها با هیأت دولت هماهنگ خواهد شد و نیروهای پلیس محلی نیز نقش پشتیبانی از این نیروها در استان‌های مورد نظر را ایفا خواهند کرد.
 
هرچند که تشکیل گارد ملی عراق در صورتی که در چارچوب قانون اساسی و تحت کنترل ارتش و نیروهای امنیتی عراق باشد، می‌تواند در مقابله با داعش، نقش مثبتی ایفا کند اما دخالت مستشاران نظامی آمریکایی در تمام مراحل تدوین پیش‌نویس قانون و اجرای آن، برای عراق نگران‌کننده خواهد بود و برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام در راستای کوچک کردن ارتش عراق و دادن قدرت به اهل تسنن و تجهیز عشایر سنی به بهانه مقابله با داعش صورت می‌گیرد اما در دراز مدت، خود چالش خطرناکی برای دولت فدرال خواهد بود.
 انتهای پیام/ض
منبع:فارس
برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.