انتقال مسالمت آمیز قدرت برای اولین بار در افغانستان، انتخابات جنجالی ریاست جمهوری، امضای توافق نامه امنیتی کابل با واشنگتن و ناتو، پایان ماموریت جنگی نظامیان خارجی پس از 13 سال جنگ بی نتیجه و افزایش تولید مواد مخدر در این کشور بخشی از رویدادهای مهم سال 2014 در این کشور بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان در نوروز 93 یکی از مهمترین وقایع و تحولات تاریخ سیاسی این کشور در سال 2014 محسوب می شود زیرا برای اولین بار در تاریخ افغانستان قدرت به طور مسالمت آمیز از یک دولتمرد به دولتمرد دیگری انتقال یافت.

هر چند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشکلات جدی نیز همراه شد و ادعای تقلب در انتخابات، معرفی رییس جمهور را به مخاطره انداخت اما در نهایت با میانجیگری سازمان ملل متحد، "حامد کرزی" رییس جمهور وقت و بزرگان قومی و همچنین طرف های خارجی، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله نامزدان رقیب در دور دوم انتخابات، موافقت کردند دولت وحدت ملی افغانستان را تشکیل دهند.

بر اساس این موافقتنامه سیاسی محمد اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان شدند که بر مبنای آن پست رییس اجرایی دولت وحدت ملی پس از 2 سال با تعدیل قانون اساسی این کشور به عنوان نخست وزیری تغییر یابد.

هر چند قرار بود کابینه وحدت ملی افغانستان 45 روز پس از مراسم تحلیف که روز 7 مهر برگزار شد، معرفی شود ولی تا کنون با گذشت بیش از 80 روز کابینه دولت وحدت ملی معرفی نشده است.

گفته می شود در خصوص معرفی اعضای کابینه که بر اساس موافقتنامه باید به طور مساوی بین دو طرف تقسیم شود، اختلافاتی وجود دارد ، این در حالی است که اشرف غنی و عبدالله وجود اختلاف را در این خصوص رد کرده اند و شایسته سالاری را علت تاخیر در معرفی کابینه دانسته اند.

در سال 2014 با آنکه مقامات آمریکایی برای امضای پیمان های امنیتی کابل- واشنگتن و کابل- ناتو عجله داشتند، حامد کرزی رییس جمهوری وقت افغانستان از امضای این پیمان های امنیتی سر باز زد و پیش شرط هایی را برای امضای این پیمان با طرف آمریکایی مطرح کرد که از آن جمله می توان به پایان عملیات شبانه و حمله به منازل مردم در روستاها، تجهیز نیروهای افغان، تامین صلح و تغییر رویکرد آمریکا به افغانستان و رفتاری صادقانه، اشاره کرد.

حامد کرزی با پایان دوران ریاست جمهوری و انتقال قدرت به اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آنان توصیه کرد که در امضای پیمان امنیتی آمریکا محتاط باشند.

محمد اشرف غنی که در دوران رقابت انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت به قدرت رسیدن پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهد کرد روز هشتم مهرماه یک روز پس از مراسم تحلیف به حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود دستور داد تا پیمان امنیتی را با همتای آمریکایی خود و 'ناتو' امضا کند تا آمریکایی ها که بیم دچار شدن به سرنوشتی مشابه عراق را در افغانستان داشتند، نفس راحتی بکشند.

ماموریت نظامی کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان به رهبری آمریکا نیز که 13 سال به بهانه جنگ با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر در این کشور حضور داشتند در حالی به پایان رسید که همچنان افغانستان با چالش جدی مبارزه با تروریسم، حملات مسلحانه، عملیات انتحاری و انفجارهای بمب های کنارجاده ای روبروست.

در سایه حضور نظامیان خارجی به بهانه مبارزه با مواد مخدر نیز در سال 2014 اعلام شد علاوه بر اینکه افغانستان رتبه نخست تولید مواد مخدر را در جهان در اختیار دارد بیش از یک میلیون معتاد را در خود جای داده که نگرانی های بسیاری را در این زمینه برانگیخته است.

کارشناسان اعلام می کنند که پیش از حضور نظامیان خارجی در افغانستان آمارهای ارائه شده در خصوص میزان تولید مواد مخدر و شمار معتادان در این کشور به مراتب کمتر از امروز بود.

نظامیان خارجی طی 13 سال گذشته در نبرد علیه طالبان در افغانستان تلفات زیادی را متحمل شدند و هزینه سنگینی را نیز در این کشور به مصرف رساندند اما به گفته کارشناسان افغان و حتی خود مقامهای آمریکایی، نظامیان خارجی در افغانستان به اهداف اعلام شده دست نیافتند.

این کارشناسان تاکید می کنند آمریکایی به بهانه نابودی تروریسم و مزارع کشت خشخاش به افغانستان سرازیر شدند در حالیکه اکنون پس از 13 سال جنگ نه تنها تروریسم و طالبان در این کشور نابود نشد بلکه بیش از پیش قدرتمند تر شده و افغانستان نیز رتبه نخست تولید مواد مخدر در جهان صعود کرده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان و سازمان ملل متحد در گزارش مشترکی که یکماه پیش در افغانستان منتشر کردند از تولید 6 هزارو 400 تن مواد مخدر در این کشور خبر داد که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش را نشان می دهد.

افزایش تلفات غیر نظامیان افغان در سال 2014 نیز با حضور نظامیان خارجی، قابل تامل است. گروه طالبان همزمان با نزدیک شدن به پایان ماموریت جنگی نیروهای خارجی به حملات انتحاری، انفجاری و رویارویی علیه نیروهای افغان شدت بخشیدند و تلفات غیر نظامیان و نیروهای افغان نیز بر اساس این رویکرد به بالاترین حد خود طی 13 سال گذشته رسید.

'نیکولاس هیسم' نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که تلفات غیر نظامیان افغان امسال 19 درصد افزایش یافته که بر اثر ناآرامی ها 9 هزار و 617 نفر کشته و زخمی شدند و گروه طالبان مسوول 75 درصد این تلفات است.

روابط ایران و افغانستان دو کشور همسایه که دارای مشترکات زبانی، فرهنگی و دینی زیادی هستند و طی 13 سال گذشته همواره رو به گسترش بوده است در سال 2014 نیز با سفرهای مقامات دو کشور بیش از پیش تقویت شد.

در اوایل فروردین ماه امسال دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با شرکت در مراسم جشن جهانی نوروز در کابل، همکاری ایران و افغانستان را دیرینه دانست و از حمایت و همراهی ایران با مجاهدان افغان در دوره تجاوز خارجی علیه این کشور ،یاد کرد و گفت ایران و افغانستان مصمم هستند همکاری های خود را در همه زمینه ها بیش از پیش گسترش دهند.

شرکت محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف رییس جمهوری افغانستان و سفر دیگر مقامات دو کشور به کابل و تهران، نشانه های روشنی از روابط رو به گسترش افغانستان و ایران در سال 2014 بوده است.

میزان مبادلات بازرگانی ایران و افغانستان نیز در سال 2014 رو به افزایش بود که بر اساس گزارشها 'حسن قشقاوی' معاون وزیر خارجه ایران در گفت وگو با رسانه ارزش مبادلات ایران و افغانستان را 4 میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم بی سابقه ای در مناسبات دو کشور به شمار می رود.
/انتهای پیام
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.