به گزارش
خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز گردهمایی رسانهای مدیر دفتر موسیقی با حضور "پیروز ارجمند" در تالار وحدت برگزار شد.
پیروز ارجمند در ابتدا گفت: دفتر موسیقی در بعد نظارتی خیلی ضعیف عمل کرده است و بسیاری از اتفاقات نامیمون که در کنسرت می افتد در بعد نظارتی ما است. در مکانیزم جدید ما بدین گونه طراحی کردیم تا یک کپی از تمام تقاضاهایی که ثبت میشود به دفتر موسیقی ارسال شود تا ما هم پیگیر این مسائل باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دفتر موسیقی خیلی درگیر مجوزها شده و کارهای کلان در موسیقی باز مانده است. بحث موسیقی نواحی، امنیت شغلی، موسیقی سنتی و سند توسعه موسیقی جزء مسایل مهمی است که باید پیگیری شود، اما متاسفانه مدیران دفتر موسیقی همیشه درگیر مجوز کنسرتها بوده اند. در دهه 60 تنها 12مجوز کنسرت صادر می شد اما در سال جاری تا به امروز 1440کنسرت برگزار شده است، آمار نشان می دهد ما زیر یک صدم درصد لغو کنسرت داشتیم و به جز یک مورد هیچ کدام از لغویها از جانب دفتر موسیقی نبود.
ارجمند ادامه داد: در حال حاضر در دفتر موسیقی مجوز شش ماه آینده کنسرتها صادر شده است تا شرکتها با امنیت خاطر تبلیغات کنسرتهای خود را انجام دهند، اما در دورههای قبل مجوزها 48 ساعت قبل از کنسرت صادر میشود. ما ساز و کارها را خیلی سریع انجام میدهیم. بحث نظارت دفتر موسیقی بر روی کنسرتها خیلی محفوظ مانده است اما حال ما در همه کنسرتها ناظر داریم و برخوردهای تشویقی و کمیته انضباطی تشکیل دادیم تا در صورتی که تخلفی در کنسرت ها صورت گرفت با شرکتها برخورد کنیم. ما ناظرانی را به صورت محرمانه به استانها می فرستیم و در کنسرت ها نظارت داریم تا اتفاقی نیفتد.
رئیس دفتر موسیقی تصریح کرد: نظارت کیفی هم برای ما خیلی مهم است. اگر تماشاگری وارد سالن میشود باید در بهترین صندلیها بنشیند. به همین خاطر بنده برگزاری کنسرت در ورزشگاهها را ممنوع کرده ام که موجب ناراحتی شرکت های برگزاری کنسرت شده است.
وی بیان کرد: ما در راستای ارزان سازی و گستردگی کنسرتها در کل کشور فعالیتهایی را داشتیم. در سال گذشته 80درصد رشد پهناوری کنسرت داشتیم؛ پیش از این کنسرتها فقط در مرکز استان ها برگزار می شد، اما الان در 3الی 4شهر هر استان کنسرت برگزار میشود و در بخش برگزاری کنسرت ها برای سال آینده با شرکت ها به توافق رسیدیم عموما خوانندگان و شرکتها بیشترین درآمد را دارند. در صورتی که نوازندگان آن قدر در نمی آورند و این بحث مظلومیت و کم درآمد بودن نوازندگان بسیار ناراحت کننده است.
ارجمند تصریح کرد: دستمزد خوانندگان و شرکتها در استانها باید به صورت گردشی است به طور مثال شهری که ظرفیت سالنش پایین است نمیتواند درآمد کنسرتی که در تهران برگزار میشود را تامین کند. در خود شهر تهران نرخها باید متفاوت باشد و امسال در جنوب شهر هم حتما کنسرت خواهیم داشت، به خصوص در دو سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای خاوران که سالن های بسیار مجهزی هستند.
وی افزود: کار دیگری که انجام شد توافق دفتر موسیقی با سالنهای کنسرت بود، هزینه اجاره سالن تالار وزارت کشور 120میلیون است که ما مبلغ اجاره را به یک سوم کاهش دادیم و در جشنواره فجر کنسرتهای پاپ در برج میلاد هم برگزار میشود و سعی داریم محدودیت برگزاری کنسرتها در هر سالن را از بین ببریم.
مدیر دفتر موسیقی تصریح کرد: ما رشد 4 برابری در اجرای موسیقی و رشد 5 برابری در اجرای موسیقی کلاسیک داشتهایم که نسبت به 4 سال گذشته و 35 بعد از انقلاب آماری بی سابقه است و در بخش کنسرتهای خارج از کشور به غیر از دو کنسرت، همه کلاسیک بوده که توجه ویژه ما را به این سبک موسیقی نشان میدهد.
ارجمند ادامه داد: تا انتهای سال حداکثر و حداقل قیمت کنسرتها متفاوت خواهد شد؛ بنده معتقدم کنسرت نباید یک کالای فرهنگی لوکس باشد، ما به نوعی سعی داریم قیمت سالن را بر اساس صندلیها و جایگاهها در نظر بگیریم، در صورتی که این اتفاق بیفتد ضرری متوجه شرکتها نشده و قشر وسیعی از مخاطبان جذب موسیقی و کنسرت میشوند و امیدوارم سال 94 پررونق ترین سال موسیقی باشد.
ارجمند در زمینه کیفیتسنجی موسیقی و خوانندگان گفت: تمامی خوانندگانی که در بخش آلبوم اول فعالیت دارند اگر بخواهند مجاز شوند باید در شورای خوانندگی دفتر موسیقی آزمون بدهند که این اتفاق موجب تایید صلاحیت میشود و بسیاری از افراد که خواننده نیستند از این عرصه خارج میشوند. متاسفانه بسیاری از خوانندگان روی صحنه از دستگاه تیونینگ استفاده میکنند تا صدای مطلوب خارج شود.
وی افزود: در سال گذشته من اجرای پلی بک را در همه کنسرت ها ممنوع کردم زیرا مخاطب این همه هزینه میکند تا اجرا ببیند و با این کار خوانندگان، به مخاطب توهین میشود. از سال آینده در عرصه موسیقی درجه بندی هنرمندان آغاز خواهد شد و در حال حاضر این رتبه بندیها در تالار رودکی و وحدت در نظر گرفته میشود و تا پایان سال ما اجراهای بسیاری را در زمینه کنسرت خواهیم داشت.
رییس دفتر موسیقی تصریح کرد: وزارت ارشاد به تنهایی مسئولیت همه اتفاق ها را نمی پذیرد و دفتر موسیقی نیرویی ندارد که بخواهد درباره وضعیت حجاب یا نظم در لابی و یا هر چیز دیگری نظر بدهد. شیوه نامه ای که بین دفتر موسیقی و پلیس اماکن نوشته شده درباره تفکیک مسئولیت است و در آن شیوه نامه نقش شرکتها و خوانندگان تفکیک شده است.
ارجمند افزود: آنچه که روی صحنه اجرا میشود مسئولیتش با دفتر موسیقی است اما آن چه در لابی اتفاق میافتد به گردن سالن و شرکت برگزار کننده است. دلیل ندارد این مسئولیتها را دفتر موسیقی بپذیرد. در حال حاضر بسیاری از پاسخهایی که ما به دادگستری میدهیم هیچ ربطی به ما ندارد و مسئولیتش با ما نیست، به همین خاطر در این شیوه نامه ما تفکیک مسئولیت کردیم. چرا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه جا پا سخگو باشد؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست عنوان کرد: آمار استفاده از موسیقی رسمی و مجاز کشور زیر 20 درصد است و مابقی تغذیه موسیقیایی مردم از سایتها تامین می شود در حال حاضر طی همکاری با اداره اماکن در دفتر موسیقی نیز دو مشاور انتظامی دارم.
وی ادامه داد: با جلساتی که با فرمانده کل اماکن داشتم وی ادعا دارند به هیچ عنوان هیچ مبلغی از نهاد و شرکت برگزاری کنسرت دریافت نمی شود اما پلیس راهور مبلغی را بابت برقرار امنیت اجتماعی و ترافیکی دریافت می کند زیرا ساعت برگزاری کنسرتها خارج از ساعت معمول پلیس راهور است به عنوان ماموریت محسوب می شود درهمین رابطه نیز علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامهای را به فرماندهی نیروی انتظامی نوشتند تا همه چیز شفاف توضیح داده شود و در حال حاضر منتظر جواب مکتوب فرمانده نیروی انتظامی به جناب وزیر هستیم.
وی افزود: شیوه نامه توسط دفتر موسیقی تهیه شده و در جلسات فرماندهان نیروی انتظامی موارد شیوه نامه را لحاظ کردیم.
ارجمند تصریح کرد: بنده در سال جاری در 29 استان حضور داشتم که تقریبا مدیریت میدانی انجام دادم و با مدیران فرهنگی جلساتی را برگزار کردم تا مشکلات برگزاری کنسرت در شهرستانها حل شود .
وی افزود: بنده از روزی که به دفتر موسیقی آمدهام شایعات زیادی را می شنوم اما خوشبختانه همدلی و همراهی من با علی مراد خانی، بسیار زیاد است بنده اعتقاد دارم بسیاری از مشکلات را در دفتر موسیقی باید حل کنیم و هیچ کدام را به علی مراد خانی، انتقال ندهیم زیرا وی باید به مسایل کلان فرهنگی توجه کند البته که در بعضی موارد ما اختلاف نظر هم داریم بطور مثال راجعبه بودجه، بودجه امسال ما بودجه انقباضی و متغیر بود و امیدوارم که به این زودیها حل شود.
ارجمند درباره ارکستر ملی و سمفونیک گفت: در آخرین جلسه، هیئت امنای ارکسترها شکل گرفت و مدیریت فنی و هنری ارکسترها به دفتر موسیقی و مدیریت اجرایی به بنیاد رودکی سپرده شد خوشبختانه بودجه به ما ابلاغ شده که دو میلیارد بودجه برای خرید ساز،آرشیو کتابخانه ارکسترها،بازسازی سالنها و استادیو در نظر گرفتیم که بودجه کلان و بی سابقه است و دو میلیارد هم برای دستمزد گروههای ارکستر در نظر داریم و به زودی از نوازندگان برای عقد قرار داد دعوت خواهیم کرد و خوشبختانه اساسنامه ارکستر سمفونیک هم مشخص شده است در طرح فعلی رهبران به مدت سه ماه با ما قرارداد خواهند بست و با گذشت این سه ماه در شورای صلاحیت یا عدم صلاحیت آنها مشخص می شود با امضای قراردادها تمرینات آغاز خواهد شد و امسال به جشنواره فجر خواهیم رسید.
وی در انتها خاطرنشان کرد: هر رهبری که بخواهد برای پویایی ارکسترها تلاش کند می تواند در کنار ما حضور یافته و تجربیاتش را انتقال دهد فرهاد فخرالدینی، به عنوان یکی از ارکان اصلی در کنار ارکستر ملی حضور دارد و ارکستر سمفونیک صدا و سیما با صدای سالار عقیلی، در کنار این ارکسترها در جشنواره موسیقی فجر حضور خواهند داشت.
انتهای پیام/