به گزارش
خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، تمام جزئيات و فروعات احكام، در قرآن بيان نشده است. بسياري از احکام و فروعات، توسط پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ و ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ بيان شده است. اگر خداوند تمام فروعات و جزئيات احكام اسلامي را در قرآن جمعآوري مي كرد؛ لازمه اش آن بود كه چندين جلد قرآن داشته باشيم. لذا به مسائل كليات پرداخته و جزئيات را به سفراي خود محوّل نموده است.
«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ»؛[1] اي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ ما به سوي تو قرآن را نازل كرديم تا اين كه براي مردم بيان نمائي.
يكي از احكامي كه قرآن آن را بيان نكرده ولي در روايات آمده است، حرمت و نجاست سگ است. براي مثال: ابي سهل قرشي؛ قال: سألت ابا عبدالله ـ عليه السلام ـ عن نحم الكلب. فقال: هو نجس. در جاي ديگر آمده است: فقال رجسٌٌٌ نجس. ابي سهل قريشي مي گويد: از اما جعفر صادق ـ عليه السلام ـ از گوشت سگ سوال كردم. ايشان فرمودند: سگ پليد و نجس است.[2] حتي در وسائل الشيعه[3] ج 4، ص 352، بابي را به نجاست پوست و مو و پشم سگ و خوك اختصاص داده است كه آن را نجس و خريد و فروش آنرا حرام مي داند.
لازم به ذكر است: خريد و فروش سگ براي انتفاع از او مانند صيد و نگهداري گله و خانه و... اشكال ندارد.[4]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تهذيب، شيخ طوسي، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1365، ج 1، صفحة 225 و ج 9، صفحة 39.
2. وسائل الشيعه، حر عاملي، مؤسسه آل البيت، قم، 1409، ج 1، صفحة 226.
3. اصول كافي، كليني، دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1365، ج 1، صفحة 245.
پي نوشت ها:
[1] . نحل/ 44.
[2] . كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تهران، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، 1365، ج 1، صفحة 245.
[3] . حر عاملي، وسايل الشيعه، قم، موسسه ي آل البيت، ج4، ص 352.
[4] . ر.ك: رساله عمليه فقها، قسمت نجاست سگ.
قرار نیست هر چی شما نمیتونی تو قرآن پیدا کنی تو قرآن نباشه
قراره پیغمبر عِدل قرآن باشه و حرفش عین اسلام
سوره اعراف،
سخن از يک عالم دانشمند است که ابتدا در مسير حق بود، به گونه ای که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنياپرستى و پيروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبيه به سگ شده است.