حجت‌الاسلام والمسلمین امینی گفت: باید تفکر پیشگیری از جرم به عنوان هدف در برنامه‌های قضایی تسرّی یابد و این امر نیازمند مهندسی است.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین«امینی»، معاون نیروی انسانی قوه قضاییه در گردهمایی ارتقاء اثر بخشی برنامه ریزی در پیشگیری از وقوع جرم کار پیشگیری را کاری دشوار دانست و گفت: از آنجا که این معاونت، معاونتی تازه تأسیس است و امکانات کافی هم در خدمت ندارد کار دشواری در پیش رو دارد.

وی پیشگیری را سیاست، هدف و نگاه دانست و افزود : نگاه پیشگیرانه هدفی سیستماتیک  است و این موضوع باید در منطق برنامه ریزی‌ها لحاظ شود.

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه باید هدفمند حرکت کرد یادآور شد: پیشگیری باید در قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و یا مجازات حبس یا جایگزین تعریف و لحاظ شود.

وی با بیان اینکه اصلاح نگرش و نگاه‌ها لازم است افزود: نگاه جزیره‌ای و جداگانه به مقوله پیشگیری نیز آسیب است و معاونت پیشگیری باید مرکز،  ناظر و حاکم بر سایر بخش‌های قضایی باشد.

معاون نیروی انسانی ادامه داد: معاونت پیشگیری به جای بسط برنامه‌ها باید در درون برنامه‌ها حرکت کند و مباشرت صرف در برنامه‌ها میزان موفقیت نیست و تفکر پیشگیری قضایی به عنوان هدف در برنامه‌های قضایی باید تسری یابد و این امر نیازمند مهندسی است.

وی جریان سازی در مقوله پیشگیری را نیز مهم خواند و گفت: برای ایجاد یک جریان نیازمند فکر، ایده ، نرم افزار و برنامه ریزی هستیم و نقش اصلاحی و پیشگیری دستگاه قضایی در جامعه با این جریان سازی نمود می‌یابد.

حجت‌الاسلام امینی در پایان گفت: برای پیشبرد برنامه‌های پیشگیرانه با مدیریت غیرتعاملی به سرمنزل مقصود نمی‌رسیم، به عبارتی دیگر برای تحقق پیشگیری به مدیریت تعاملی نیازمندیم و همه مدیران و معاونت‌های دخیل در امر پیشگیری باید در یک سیستم تعاملی حضور و دخالت داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار