مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مقاوم بودن نژادگوسفند کردی بین دام های سبک استان گفت : بر این اساس گوسفند کردی می تواند ذخیره با ارزش ژنتیکی دامی در خراسان شمالی باشد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،درصد بیشتری ازدامداری خراسان شمالی به صورت سنتی اداره می شود و سهم عمده‌ای از دامداران این استان دام‌های سبک خود را با تعلیف در مراتع و در شرایط باز پرورش می‌دهند

احمد داوطب در این باره گفت: دومیلیون و 635 هزارو 751راس دام سبک در استان وجود دارد که 7/4 درصد از دام کشور را به خود اختصاص داده و رتبه هفتم کشور را در جمعیت گوسفند و بره داراست.

وی با بیان اینکه عمده نژادهای پرورش گوسفند ، نژاد مغانی و کردی و آمیخته های آن ها است، اضافه کرد: در بخش جنوبی استان نیز پرورش گوسفند افشاری در شهرستان گرمه و جاجرم است.

این نوع نژاد دارای سر، صورت، دست و پای قهوه ای و بدن قهوه ای تیره تا روشن است و به دلیل داشتن اندام و استخوان بندی درشت، برای پرواربندی مناسب است و یکی از نژادهای گوشتی و شیری به شمار می رود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت : سالانه 150 رأس قوچ، بره و بز کردی برای بقای ژن مطلوب در گله‌های مردمی توزیع می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه 95درصد دام سبک استان به صورت سنتی است ، افزود: 85 درصد دام سنگین استان نیز به صورت سنتی و 15 درصد به صورت صنعتی است.

به گفته ی داوطلب ایستگاه اصلاح و نژاد شیروان دارای 300 راس دام مولد و 700 راس کل گله در سال است، و سالانه حدود 150 راس دام اصلاح و نژادی در بین گله داران توزیع می شود.

وی می گوید: گروه‌ بندي جفت‌گيري، انتخاب دام‌ها ، تنظيم برنامه تغذيه‌اي و بهداشتي و ركوردگيري‌ هاي ماهانه از جمله کارهای این ایستگاه اصلاح نژاد دام است.

وی اظهار داشت: پارسال 26 هزارو 780 تن گوشت قرمز در استان تولید شد، که از این میزان 66 درصد مربوط به دام سبک و 34 درصد مربوط به دام سنگین است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این سازمان پیش بینی میشود امسال نیز در استان 27 هزار و 700 تن گوشت قرمز تولید شود.

خرید دام امانی در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هم می گوید : به علت خشکسالی های موجود خرید دام به صورت امانی و زنده نفس درخراسان شمالی آغاز شده و تا زمانی که متقاضی داشته باشد ادامه دارد

وی با بیان اینکه خرید دام از طریق شرکت پشتیبانی امور دام استان نیز انجام می شود تصریح کرد: نهاده خوراک دام به صورت شش ماهه به دامداران نیز تحویل داده می شود.

وی در باره میزان دام مازاد دامداران خراسان شمالی گفت: سالانه باید 30 درصد از جمعیت دام سبک استان وارد چرخه مصرف شود که بر این اساس میزان خروجی دام سبک در خراسان شمالی سالانه 750 هزار راس است که بخش عمده ای از آن به صورت زنده از استان خارج می شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: بجنورد ، گوسفند ، کردی ، دام ، سبک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.