بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سوره 26. شُعراء آیه 5, 6
وَمَا یأْتِیهِم مِّن ذِکرٍ مِّنَ الرَّحْمَنِ مُحْدَثٍ إِلَّا کانُواْ عَنْهُ مُعْرِضِینَ
فَقَدْ کذَّبُواْ فَسَیأْتِیهِمْ أَنبَؤُاْ مَا کانُواْ بِهِ یسْتَهْزِءُونَ

هیچ تذکر تازه‌ای از (طرف) خداوند مهربان برایشان نیامد، مگر آن که از آن روی‌گردان بودند.
پس آنان تکذیب کردند، و به زودی اخبار (کیفر) آنچه را که به مسخره می‌گرفتند به آنان خواهد رسید.


در این آیات برای کفّار سه خصلت بیان شده است: اعراض، تکذیب، استهزا. آری انسان به تدریج و گام به گام به سقوط کشیده می‌شود، ابتدا به حقّ بی‌اعتنایی و اعراض می‌کند، سپس آن را تکذیب و آن گاه حقّ را مسخره می‌کند. ولی بدترین حالت و صفت انسان، مسخره کردن حقّ است، لذا در این آیه می‌فرماید: در آینده، خبرهای مسخره کردن آنان به آنها خواهد رسید. و نمی‌فرماید: کیفر اعراض و تکذیب به آنان خواهد رسید.
* قرآن به تدریج نازل شده است. «ما یَأتیهم مِن ذکر... مُحدث»
* تذکرهای قرآن، یکی از الطاف دائمی خداوند است. «ذکر مِن الرّحمن»
* هیچ تذکری در افراد سنگدل، کارساز نیست. «من ذکرٍ»
* خداوند با تذکر، تکرار ونوآوری، با کفّار اتمام حجّت می‌کند. «ذکر... محدث»

* انسان نباید به سنّت‌های کهن خود آن گونه دلبستگی داشته باشد که هر حرف تازه‌ای را بشنود با آنکه حقّ است، باور نکند. «ذکر... محدث... عنه معرضین»
* دین، عامل هوشیاری است، نه تخدیر. «من ذکر»
* گروهی از مردم به جای پذیرش حقّ، از قبل راه لجاجت را انتخاب کرده‌اند. (اعراض ودوری از حقّ، شیوه دائمی گروهی از مردم است). «کانوا»
* اعراضی که برخاسته از استکبار وتکذیب باشد، خطرناک است. «معرضین - کذّبوا»
* بی‌اعتنایی به خطرها و کیفرهای آینده رمز قهر الهی است. «انباؤا ما کانوا»
* آنان که حقّ و پیروان آن را مسخره می‌کنند، کارشان بی‌پاسخ نخواهد ماند. «ما کانوا به یستهزؤن» (یا در دنیا، یا در هنگام مرگ، یا در برزخ، یا در رجعت و یا در قیامت پاسخ کارهای زشت خود را خواهند دید.)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.