وزیر نفت گفت: کاهش قیمت نفت در شرایط فعلی عامدانه و مدیریت شده است و برگزاری اجلاس اوپک در صورتی که نتیجه‌ا‌ی در پی نداشته باشد باعث سقوط قیمت نفت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ زنگنه وزیر نفت در نشست تخصصی نفت و انرژی اولین کنفرانس اقتصاد ایران اظهار داشت: در ماه‌های اخیر شاهد افت قیمت شدید نفت بودیم به طوری که نفت برنت از قیمت 110 دلار به 55 دلار رسید.

وی با بیان اینکه اوپک در بازار نفت با کم‌ کردن عرضه می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد، گفت: تنها ابزار اوپک عرضه است.

زنگنه در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر سهم تولید اوپک در بازار 30 میلیون بشکه است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال 2015، 2.2 میلیون بشکه افزایش عرضه خواهد داشت.

وزیر نفت در ادامه گفت: اوپک در سال 2014، 0.7 درصد اضافه تولید نسبت به تقاضا داشته است.  

زنگنه تصریح کرد: با این روند کاهشی قیمت، وضعیت آتی نیز نشان از آن دارد که قیمت‌ها باز هم کاهش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه نمودار تولید اوپک نشان از آن دارد که در سال 2008 تا 2009 میزان تولید نفت 31.2 میلیون بشکه در روز بوده و میزان تولید در این سال 2.5 میلیون بشکه کاهش داشته که این کاهش به خاطر دفاع از قیمت بوده است، تصریح کرد: آمار قیمتی در این سال‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت ظرف یک سال از 40 دلار به 80 دلار رسیده است.

زنگنه افزود: از سال 2009 به بعد «شیل» با یک شیب بسیار تند میزان تولید نفت را از 4 میلیون بشکه به 5.5 میلیون بشکه در حال حاضر رسانده است.

وزیر کابینه دولت یازدهم از روسیه، آمریکا، مکزیک، نروژ و قزاقستان به عنوان غیراوپکی‌های مهم اسم برد و افزود: وضع پیش آمده فعلی در اثر عدم توازن عرضه و تقاضا اولین بار به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: تصمیم در اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت باید با اجماع صورت بگیرد و از طرفی تصمیمات گرفته شده نیز هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد.

زنگنه ادامه داد: در اوپک هر کس بیشتر تولید داشته باشد اثرگذاری بیشتری نیز دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه در دیداری که با وزارای اوپک داشتیم اعلام کردم تولید را کاهش نمی‌دهیم، تصریح کرد: چرا که اگر تولید نفت کاهش یابد قیمت بالا خواهد رفت و این یعنی رقیب را پایمال می‌کنیم.

زنگنه ادامه داد: آنها معتقدند اگر مدتی قیمت نفت را تحمل کنیم قیمت افت و مصرف بالا می‌رود و این امر رشد اقتصاد جهانی را به دنبال خواهد داشت و با این رشد تقاضا بالا رفته و عرضه نیز بالا می‌رود که از این طریق شیل اویل از میدان خارج می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: هشت کشور اوپک موافق کاهش تولید نفت و چهار کشور مخالف کاهش تولید هستند.  

وی در خصوص برگزاری اجلاس اوپک نیز گفت: برگزاری اجلاس اوپک وقتی که نتیجه‌ای نداشته باشد موجب سقوط نفت خواهد شد.

وی بازار نفت را تحت تأثیر مسائل روانی و فیزیکی عنوان کرد و تصریح کرد: قیمت نفت عملا عامدانه و مدیریت شده است.

وی ادامه داد: سال‌ها است که اوپک نتوانسته سهم خود را افزایش دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت ، افت ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار