نشست خبری کنسرت شهرزاد با حضور علیرضا قربانی و فردین خلعتبری در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛صبح امروز نشست خبری کنسرت شهرزاد با حضور علیرضا قربانی و فریدون خلعتبری در برج میلاد برگزار شد.

فریدون خلعتبری آهنگساز موسیقی در ابتدا گفت:‌ خوشحالم که بعد از یک مدت نسبتا طولانی این فرصت به وجود آمده که با "علیرضا قربانی" که در قدیم سابقه‌ی همکاری داشته‌ام، برنامه‌ای اجرا کنیم.

وی ادامه داد: کنسرت در ایران یک مشکلی دارد و آن این است که وقتی یک خواننده شناخته شده روی استیج می‌رود، مخاطب خیلی سر درگم است و نمی داند که چه اتفاقی در این کنسرت رخ خواهد داد.

وی درباره‌ی برنامه‌ی کنسرت شهرزاد گفت:‌ این کنسرت شامل دو بخش است. بخش اول کارها‌یی است که قرار است در آینده پخش شود و بخش دوم ریمیکسی از آثار قبلی است.

این کنسرت رونمایی آنسامبل راستا هم است. شاید فرصت باشد پیش از اجرای کنسرت یک کنفرانس خبری برای معرفی بچه‌ها برگزار کنیم. دو قطعه‌ هم اجرا می‌شود که سورپرایز مخاطبین است.

وی درباره‌ی سریال شهرزاد گفت: سریال "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی در حال ساخت است که آهنگسازی آن را من بر عهده دارم و قرار است در شبکه خانگی توزیع شود. در این سریال والسی به اسم "والس شهرزاد" است که در کنسرت آینده اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از اشکالاتی که در ایران وجود دارد، این است که چند نفر می‌آیند کنسرت را ببینند؟ در همه جای دنیا سالن‌های بزرگ و روباز و همینطور ورزشگاه‌ها برای برگزاری کنسرت وجود دارد ولی وقتی سالن‌های کوچکتر می‌شود، موجب می‌شود که این گروه چند روز اجرا برود.

خلعتبری در ادامه تصریح کرد: برای یک آهنگساز تغییر ارکستر، برای اجرای آثارش یک چیز طبیعی است. آهنگساز می‌تواند برای ارکستر بزرگ یا کوچک بنویسد، یا برای سولو یا سازهای زهی بنویسد که ربطی به زیبایی شناسی ندارد. وقتی آنسابل کوچک می‌شود، روابط ارگانیک بین نوازندگان و قطعه و مسئولیت بیشتر می‌شود و در عین حال چون نوازندگان نقش سولیست می‌گیرند، توانایی‌های خود را می‌توانند بیشتر ارائه دهند. آنسابل ما 7 نفره است،‌البته که در این مجموعه نوازنده مهمان هم داریم.

وی افزود: خیلی متاسفم که ما ارکستر‌هایی داریم که موقعیت‌شان اقیم می‌ماند. ارکستر مجلسی ایران وقتی به روی صحنه می‌رود، هزینه‌ی زیادی در بر دارد و تقریبا اداره‌ی چنین ارکستر‌هایی با چنین منظور و ادامه‌ی حیاتشان غیر ممکن است و نمی‌توان به ارکستر‌ها به عنوان شغل نگاه کرد.

وی در ادامه افزود: یکی از بهترین ارکستر‌های خصوصی که در این چند سال تشکیل شده، ارکستر فیلارمونیک تهران به سرپرستی آرش گوران است که یک تعداد جوان با مشقت فراوان تمرین می‌کنند و یک تعداد نوازنده جوان را تربیت می‌کنند تا ما از آن‌ها در استودیو‌هایمان استفاده کنیم و همینطور ارکستر شیپور صلح، بردیا کیارس و علی معتدمی که جور نبودن ارکستر سمفونیک و ملی را می‌کشند.

علیرضا قربانی در ادامه نشست گفت: برای آنسامبلی یا ارکستر کوچک یک موانعی وجود دارد و نمی‌توان به صورت بلند مدت در ایران برنامه ریزی کرد. بنابراین اگر یک بخش خصوصی متولی این کار باشد و همه چیز را حمایت کند، یک مقدار شک و شبه با خود دارد. شما هیچ برنامه ریزی مشخصی برای شهرستان‌ها نمی‌توانید بکنید، زیرا به راحتی شورای تامین استان امکان دارد که به شما مجوز ندهد. من بیشترین فستیوال‌های خارجی را شرکت کردم و تمام برنامه ریزی‌ها برای شرکت در این جشنواره‌ها از پیش تعیین شده است اما در شهرستان‌ها حتی تا چند روز قبل از کنسرت هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. در خیلی از شهرستان‌ها به دلیل عقاید نمی‌توانیم خانم‌ها را ببریم،‌ زیرا جنسیت‌شان زن است و امکان حضور ندارند.

گوهری، مدیر برگزاری کنسرت در ادامه نشست گفت: شما وقتی می‌خواهید یک کنسرت برگزار کنید، به بخشی که مربوط به دولت است برمی‌خورید. در جهان چیزی به نام گرفتن مجوز وجود ندارد، البته نمی‌گویم باید مجوز‌ها برداشته شود، اما باید توجه به آن بیشتر شود.

دو سالن موسیقی در تهران در حال افتتاح است اما وقتی یک تهیه کننده‌ی کنسرت این سال‌ها را می‌گیرد، تا چه حد امنیت برگزاری کنسرت را دارد. بخش خصوصی اصولا حاشیه امنیت در برگزاری کنسرت ندارد. اگر بخش خصوصی بتواند کاملا ورود کند، می‌تواند دغدغه‌ی مالی هنرمند را برآورده کند. متاسفانه شما در برگزاری کنسرت‌ها قطعا به یک بیانیه دولتی برخورد خواهید کرد.

علیرضا قربانی در ادامه نشست گفت:‌ در این کنسرت شرایط به گونه‌ای محیا شده که امکان دسترسی بلیت برای همه‌ی اقشار جامعه فراهم شود. بنده به خاطر دارم در ارکستر مجلسی ایرانیان جز اولین کسانی بودیم که دو سانس اجرا می‌کردیم و خیلی‌ها معتقد بودند که این کار اشتباه است، اما الان همه مجبورند این کار را انجام دهند تا بخشی از هزینه را پوشش دهند. در هرجای دنیا وقتی اعلام می‌کنیم که دو سانس اجرا برگزار می‌شود، یا باور نمی‌کنند یا فکر می‌کنند شوخی می‌کنیم.

فردین خلعتبری در ادامه نشست گفت: آرزوی هر آهنگسازی است که در یک سالن مناسب و استاندارد اجرا کرد. من همیشه آرزو دارم کار را در تالار وحدت اجرا کنیم که صدای بهتر دارد و رابطه‌ی صعودی و فیزیکی با مخاطب استاندارد است. مردم ما تازه دارند عادت می‌کنند که کنسرت هم می‌توان رفت و حتی سینما رفتن هم به تازگی باب شده که خانواده‌ها دوباره برای رفتن به این گونه مکان‌ها برنامه ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: تهران و ایران جای خیلی عجیبی به لحاظ معرفی و شکوفا شدن یک خواننده و ارکستر است که اگر این کار را پی بگیریم، در این شهر چند میلیونی خیلی عجیب نیست که ما در هر محله‌ای کنسرت داشته باشیم و یک خواننده بتواند بدون هیچ دغدغه‌ای در یک محله‌ی پایین شهر اجرا کند،‌ این آرزوی هر موزیسینی است تا با مخاطبش ارتباط برقرار کند و همینطور اعلام می‌کنم آنسامبلی راستا آمادگی دارد که در سالن‌های کوچک هم اجرا کند.

علیرضا قربانی در ادامه نشست گفت: در این اجرا ما تلاش داریم قطعاتی را به صورت ساز و آواز اجرا کنیم. ما قصد داریم در چنین کنسرتی که سازهای ایرانی کمتری وجود دارد،‌ حتما یک قسمت ساز و آواز به صورت بداهه نوازی اجرا شود. به جهت اینکه اینگونه‌ی موسیقی در حال فراموشی است و ما باید نگذاریم این اتفاق از بین برود. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بیش از یک قطعه بداهه نوازی داشته باشیم.

فردین خلعتبری در ادامه نشست گفت: ما روپرتوارمان را عوض کردیم. ما قرار بود قطعاتی را با عنوان "باران" اجرا کنیم و چون نمی‌توانستیم آلبوم را پیش از بهمن ماه منتشر کرده، به همین خاطر مجموعه‌ای از شهرزاد را برای اجرا آماده کنیم. اجراهای این چنینی تبدیل می‌شود به قطعات بی ارتباط با یکدیگر و کل روپرتوار فرم ندارد و از قطعه‌ای به قطعه‌ی دیگر می‌پرد. کل تلاشم بر این است که آلبومی تولید کنم که قطعاتش به هم مربوط باشد،‌ چه از لحاظ مضمون و چه در ساز و آواز،‌ و این هم به این دلیل است که ما ساز و آواز را فراموش کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: کسی که به کنسرت قربانی می‌آید، منتظر ساز و آواز است که باید به صورت فرم و درست لحاظ شود. فرم‌های درجه یک موسیقی ایران در سال‌های گذشته از بین رفته که دوباره باید احیا شود. ما وظیفه‌مان است که فرم ایجاد کنیم و مخاطب باید عادت کند و سطح حوصله مخاطب باید بالا برود. ما باید به فرم در اجرا برسیم که این زمان بر است. تمرکز موسیقی شرق در گام است که در حال از بین رفتن است.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.