ایران در نقشه های جهانی جزو کشورهای دارای شرایط بد به لحاظ آبی قرار دارد که برای همین منظور برنامه ریزی جامع برای مدیریت آب برای تمام فصول سال لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛استاد دانشگاه با بیان اینکه نقشه های اقلیمی سال2050 کره زمین حکایت از بحران وتنش های آبی دارد، گفت : در این نقشه ها ایران جزو کشورهای نیمه خشک کامل جای دارد که با این شرایط بحران عرضه و تولید آب در عرصه های منابع طبیعی مطرح است.

آقاجانلو،با اعلام اینکه اکنون در30 درصد شبکه های آبرسانی هدر رفت آب داریم، افزود: متوسط سرانه مصرفی آبی در ایران 1700 لیتر است که اکنون به مرز0 450 لیتر در سال رسیده است.

وی، با تاکید بر اینکه گسترش صنایع مستلزم تامین زیرساخت ها و جانمایی صحیح است، ادامه داد : همین بی تفاوتی ها در گذر زمان موجب می شود تا در آب ذخایر زیرزمینی را فدای صنایع کنیم.

این استاد دانشگاه هدر رفت آب را یکی از دغدغه ها در استان عنوان کردو ادامه داد: مصرف آب بخش بالای90درصد گزارش شده که در این اوضاع واردات آب مجازی حائز اهمیت است.

آقاجانلو افزایش جمعیت در قرن کنونی را از دیگر معضلات برای مدیریت آب عنوان کرد درباره واردات محصولات با نیاز آبی بالا افزود : این امر موجب می شود تا آب مصرف شده برای این محصولات نیز ذخیره شود.

این استاد دانشگاه، با اشاره به نظریه بازی ها در برنامه ریزی جامع تصریح کرد :طبق این نظریه مردم به ویژه بهره برداران باید با فرهنگ مصرف آشنا شوند و در این راه برنامه ریزی و هماهنگی جهاد کشاورزی و دستگاه های حوزه برق و آب مهم است.

وی آب را الفبای برنامه ریزی برای مدیریت سایر حوزه ها و دوری جستن از بخشی نگری معرفی و خاطر نشان کرد : براطلاع رسانی برای مدیریت مصرف بهینه آب در تمام فصول سال تاکید کرد.




انتهای پیام/ش
برچسب ها: مدیریت ، مصرف ، آب ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.