خطرات استفاده از سموم شیمیایی ونیز لزوم مبارزه با آفات درزمستان دلیل استفاده از این روش عنوان شده است.

کارشناس مسئول حفظ نباتات زنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ گفت: استفاده از روغن های گیاهی و معدنی که در اصطلاح سم پاشی زمستانه نامیدهمی شود در انتهای فصل زمستان و اواخر اسفند ماه در باغات شهر زنجان انجام می شود.

روح رضی افزود : این کار باعث نشستن لایه ای از روغن افشانده شده بر روی گیاهان شده وباعث خفگی و از بین رفتن آفات موجود نظیر شپشک های درختان میوه و... توقف رشد ونمو آنها می شود.

وی با اشاره به محاسن این روش آفت کشی ادامه داد : بدلیل استفاده از انواع روغن های گیاهی و معدنی مانند روغن ((ولک)) در مبارزه با آفات، کاربرد سموم شمیایی زیان آور در باغات استان کاهش می یابد ودر نتیجه آلودگی کمتری در محیط زیست وکاهش خطرات برای کشاورزان و باغداران رابدنبال خواهد داشت.

روح رضی اضافه کرد :همچنین این امر به نهادینه شدن مبارزه غیر شیمیایی با آفات کشاورزی کمک شایانی خواهد نمود.

این مسئول با اشاره به مصرف صحیح و به اندازه انواع روغن مذکور خاطرنشان کرد : موارد مصرف روغن برای سم پاشی در فصل زمستان و پس از فصل بهار با توجه به میزان سولفوناسیون آن مشخص می شود که باغداران و کشاورزان باید به این امر توجه داشته باشند چرا که استفاده غیر اصولی از روغن های سم پاشی باعث بروز عوارض نامطلوبی از قبیل گیاه سوزی و حتی خشک شدن درختان خواهد شد.

روح رضی در پایان از باغداران خواست تا اینگونه روغن ها راتنها به اندازه مورد نیازو از فروشگاه های مجاز و تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند.

گفتنی است فرایند سمپاشی زمستانه در اکثر مناطق استان زنجان بویژه ، شهر زنجان ، طارم ، ماهنشان و ...صورت می پذیرد.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: روغن ، سمپاشی ، زمستانه ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.