کردهای کرمانج عشایر یکی از طوایف خراسان شمالی هستند که همیشه با کوچ کردن در فصل بهار به این استان و اقامت در میان بندهایی همچون کوه‌های شاه جهان، سالوک و مراتع و مانه و سملقان در بهار و تابستان زیبایی خاصی را به این استان می‌دهند و چشم و گوش هر مسافر و گردشگری را با هی هی چوپان‌ها در صبح و عصر و بوی طبخ نان، تهیه قره قورت، کشک و روغن زرد مجذوب خود می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،رنگرزی یکی از هنرهای زنان کرمانج عشایر این استان است، به طوری‌که زنان عشایر برای تهیه رنگ گلیم های خود از گیاهان صحرایی و بعضی از موادی که در رنگرزی محلی بکار می‌رود، استفاده می کنند و بر این باورند که این رنگ‌ها با دوام‌تر از رنگ‌های بازاری یا جوهری است. صنایع دستی زنان ایل همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آن‌هاست.

رنگرزی گیاهی در بین زنان عشایر کرمانج این استان رواج فراوان دارد، بنابراین طراوت و شفافیت رنگ و تنوع غنای رنگ آمیزی دستبافته‌های این استان بیش از هر عامل دیگری در شهرت آن مؤثر است.

توانایی زنان عشایر کرمانج در احساس رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی گاه چنان باورنکردنی است که به اعجاز می‌ماند هم از نظر فراوانی رنگ و ریزه‌کاری‌های رنگ‌آمیزی و هم از لحاظ پختگی و گیرایی و چشم‌نوازی و هم از نظر هماهنگی پرجاذبه و افسون‌کننده‌ای که جریان وقفه‌ناپذیر رنگ‌ها را پدیدار می‌کند.

سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های منحصربه فرد زنان کرمانج عشایر خراسان شمالی است و به عنوان هنری وصف‌ناپذیر است که نمادهای مذهبی و احساسی عشایر را نسبت به طبیعت در خود جای داده و نقش‌های آن نشانگر عظمت فرهنگ و اعتقادات و آداب و رسوم قوم کرد است.

نمادها در سفره کردی همگی بیانگر شکر به درگاه خدا و نعمات الهی و احترام به طبیعت است، با توجه به ذهنی‌بودن بافت، نقوش و رنگ‌‏ها می‌‏تواند حاکی از روحیه بافنده در زمان بافت باشد.

هنر سفره کردی در شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، شیروان و فاروج رواج دارد. نقش‌های بافته شده بر این سفره‌ها بیشتر حیوان و انسان است و نیز نقش انگشت‌ها در سفره، نماد دست‌های بلند شده به درگاه خداوند جهت طلب رزق و روزی است و نقش‌های حوض و لاک پشت نیز نماد بارش باران و برکت هستند.

نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشت و سیستم اجتماعی و فرهنگی کرمانج‌های این دیار را در خود جای داده است.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.