رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات گفت:‌ با ایجاد جریان ارزشمند فرهنگی در زمینه نام‌گزینی می‌توان به بخشی از نابسامانی‌های فرهنگی کشور سامان داد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاست گذاری  ائمه جماعات در همایش مهندسی فرهنگ نام گزینی که صبح امروز(سه شنبه)در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد اظهارکرد: فصل جدیدی از بحث فرهنگ کشور از سوی سازمان ثبت احوال و از سوی ریاست این بخش صورت گرفته، و آن ایجاد جریان ارزشمند فرهنگی در موضوع نام و نام گذاری است که با توجه به اهمیت تاثیرگذار بودن آن می‌تواند بخشی از نابسامانی‌های فرهنگی جامعه را سامان دهد.
 
وی ادامه داد: این امر یک موضوع عظیم فرهنگی است که با تک تک افراد در ارتباط است و همیشه همراه انسان  خواهد بود و از سوی دستگاه‌ها و چهره‌های فرهنگی، باید مورد توجه قرارگیرد.
 
تقوی با تاکید بر اینکه موضوع مهم نامگذاری و فرهنگ مرتبط با آن باید به صورت یک جریان درآید تصریح کرد: توجه به این امر جای  کار فراوانی دارد و برگزاری همایش‌هایی در این خصوص از جمله همایش امروز خود نشان از اهمیت موضوع می‌دهد و در واقع این موضوع باید به گفتمان مسلط تبدیل شود تا آثار و برکات آن به شکلی ملموس نصیب جامعه شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جماعت به ضرورت کشوری شدن جریان فرهنگی یاد شده تاکید کرد و ادامه داد:‌ نباید تنها به یک نشست سالانه اکتفا کنیم بلکه این امر باید به تمام استان‌ها سرایت  کند و به جریانی کشوری تبدیل شود، زیرا از این طرح می‌توان به عمق جامعه و مسائل آن دست یافت.
 
تقوی در ادامه با اشاره به بحث معماران نامگذاری افزود: معماران اصلی این بحث در ابتدا والدین هستند که وظیفه اصلی نام گذاری را بر عهده دارند و پس از آن نیز تمامی ارکان فرهنگی جامعه که با این موضوع مرتبط هستند، به ویژه رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی که در فرهنگ سازی نقشی اساسی دارند.
 
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جماعت در پایان با بیان هنجارهای نام گذاری گفت: با مجموعه بایدها و نبایدهایی در مقوله نامگذاری وجود دارد که از جمله بایدهای مورد نظر توجه به مفهوم نیک، عمیق و ارزشی نام، هویت دینی، تناسب با فرهنگ خانواده، قوم و تبار و در نظر گرفتن الگوهای برتر است، همچنین از نبایدهای این حوزه می‌توان به نام‌های بی معنا، اساسی زشت و توهین آمیز، نام گذاری دشمنان ایران و اسلام و اسامی بیگانه که سنخیت با فرهنگ جامعه ما ندارند اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار