ماه ربیع الاول که فرا می‌رسد، بهار دلدادگان و عاشقان رسول اکرم(ص) نیز در کردستان از راه می‌رسد و کوی و برزن رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،منطقه کردستان، مردم کردستان همگی عاشق و شیفته رسول اکرم(ص) و خاندان اویند و این عشق و ارادت را به وضوح می‌توان در مجالس و محافل دینی و مذهبی آنان مشاهده کرد.

آنها رسول اکرم(ص) را از جانِ شیرین بیشتر دوست دارند و این عشق و ارادت را به اشکال مختلفی از جمله آذین بندی کوچه و بازار، برگزاری محافل و مجالس معنوی و ... در ماه ربیع الاول نشان می‌دهند.

در این ماه از هر کوی و برزنی که گذر می‌کنی، طنین نواهای خوشایند «یارسول الله»، «یا نبی الله» و ... از خانه‌ها، تکایا، مساجد و خانقاه‌ها شنیده می‌شود.

برگزاری مراسم‌های مولودی خوانی یکی از این مواردی است که همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول که در اصطلاح عامیانه آن در میان کُردها به ماه(مولود) مشهور است، بیشتر دیده می‌شود.

مولودنامه خوانان و مداحان در مجالس مولودی که به یمن و برکت میلاد نبی مکرم اسلام(ص) برگزار می‌شود، اشعار نابی را از شاعران بلندپایه کُرد قرائت می‌کنند و دف نوازان نیز آراسته و هماهنگ با مداح همراه می‌شوند.

کردستانی‌ها بر این باورند که برگزاری آیین مولودی خوانی در منزل آنها موجب افزایش رزق و روزی و دوری درد و بلا از افراد خانواده می‌شود، به طوری که سعی دارند برنامه‌های مولودی خوانی خود را بیشتر در ماه مولود انجام دهند، هر چند که در تمام فصول سال نیز مجالس مولودی‌ برگزار می‌شود.

اکثر شاعران کُردزبان اشعار نغز و شیوایی را در مدح رسول اکرم(ص) سروده‌اند؛ اما در این میان سیدبهاءالدین شمس قریشی، متخلص به «شمس الاشراف» کتابی را با عنوان «مولودنامه و معراج نامه» دارد که قبل از تولد رسول اکرم(ص) تا بعد از وفات ایشان را به رشته نظم درآورده است و اشعار آن در مجالس مولودی بیشترین کاربرد را دارد.

مجلس مولودی ابتدا با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز می‌شود، سپس ماموستای آیینی و یا امام جماعت مسجد به بیان مطالبی در ارتباط با خصایل، فضایل و نعت و منقبت رسول اکرم(ص) می‌پردازد.

پس از آن بخش اصلی برنامه با اجرای قصیده‌خوانی که در آن «قصیده بردیه» خوانده می‌شود آغاز می‌شود، که محتوای آن، دعاها و ادعیه‌هایی است که مردم حاضر در مجلس نیز بخش‌هایی از آن را تکرار می‌کنند.

سپس گروه مداحی و دف‌نوازی نیز به اجرای برنامه می‌پردازد که در این بخش اشعاری از دوران قبل از تولد نبی مکرم اسلام تا بعد از وفات ایشان قرائت می‌شود، در این زمان حاضران نیز دل‌هایشان را به سوی مدینه و مکه روانه می‌کنند و اشک دلتنگی برای دیدار آن‌ حضرت از دیدگان بسیاری جاری می‌شود.

در پایان مجلس نیز همه حاضران رو به قبله به قیام می‌ایستند و با دستان خالی و رو به آسمان، طلب عفو از خداوند متعال، قرار گرفتن در زمره شفاعت کنندگان پیامبر(ص)، شفای‌ بیماران‌، گسترش اسلام‌ و نابودی کفار و دشمنان اسلام و عاقبت بخیر شدن جوانان و پیران را از خداوند درخواست کرده و یک‌صدا آمین می‌گویند.

برگزاری مولودی، نشان دهنده ارادت مردم منطقه نسبت به پیامبر(ص) است

امام جمعه سنندج در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنای کردستان، اظهار کرد: کردها عاشق و محب واقعی رسول اکرم(ص) هستند و برگزاری مجالس مولودی خوانی نیز نشان دهنده همین مسئله است.

وی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) افضل انسان‌ها بودند، افزود: مردم کردستان در ماه مولود با برگزاری مجالس و محافل به سرور و شادمانی می‌پردازند و میلاد آن حضرت را جشن می‌گیرند.

ماموستا خدایی تصریح کرد: از گذشته مجالس مولودی خوانی در استان کردستان با برگزاری شعرخوانی در نعت پیامبر اکرم(ص)، خواندن مولودنامه، دف‌نوازی و مداحی، پخش کردن نذورات، انفاق و اطعام نیازمندان و شاد کردن دل مستضعفان برگزار شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت حفظ وحدت میان مسلمانان اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه در استان کردستان مصداق عینی وحدت وجود دارد و مسلمانان شیعه و سنی در کنار همدیگر با اتحاد و یکدلی زندگی می‌کنند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام همیشه در پی تفرقه‌افکنی و خدشه وارد کردن به صفوف وحدت بخش مسلمان هستند زیرا از این مسئله نفع می‌برند.

وی در پایان ضمن تاکید بر هوشیاری مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان، یادآور شد: امیدوارم همه ما و به ویژه جوانان‌مان راه پیامبر اکرم(ص) را در پیش گیرند و آن حضرت را الگوی خود قرار دهند.

اولین جشن مولودی را کُردها برگزار کردند

یکی از اساتید دانشگاه‌های کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با عنوان این‌که اولین جشن مولودی را در جهان کُردها اجرا کردند، اظهار کرد: مظفر ابوسعید، حاکم‌ اربیل‌ عراق‌ آغازگر این سنت حسنه بوده و این فرهنگ زیبا و شاخصه جذاب معنوی، هدیه‌ای بود که کُردها به تمام عالم اسلام عرضه کردند.

سیدبهاءالدین حسینی در رابطه با چگونگی برگزاری این جشن در منطقه عنوان کرد: کُردها در برگزاری مراسم مولودی، دف می‌نوازند، نعت سید و سالار انبیا را با شور و حال می‌خوانند، نقل و شربت و شیرینی پخش می‌کنند و گاهی در اوج این شور و شیدایی به سماع برمی‌خیزند.

وی ادامه داد: شاعران کُرد در دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول‌الله) سروده‌اند و نعت نبوی جایگاهی بس رفیع بین آثار این بزرگان دارد.

این استاد دانشگاه اعلام کرد: همه شاعران کُرد، مدیحه‌سرایان پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند اما ملامحمود مفتی متخلص به بیخود، سیدبهاالدین شمس قریشی متخلص به شمس‌الاشراف، ملا ابوبکر مصنف چوری، شیخ معروف نودهی برزنجی، نالی، مردوخ و صدها شاعر بزرگ را می‌توان از شعرای برجسته این حوزه دانست.

وی در ادامه در رابطه با عظمت ماه ربیع‌الاول افزود: پیامبر خدا(ص) بزرگترین هدیه پروردگار عالم به انسان‌هاست، بر این اساس مسلمانان و محبان پیامبر خدا(ص)، خرسندی و شادی خویش را از میلاد مبارک این اسوه حسنه با جشن و سرور در این ماه بیان می‌کنند.

حسینی در پایان یادآورشد: مسلمانان در واقع یک امت واحد هستند و همه باید حول یک محور مشترک به نام قرآن، خدا و پیامبر تعامل داشته باشند.

مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از زمان‌های گذشته در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه و پرشور و شوق‌ برگزار شده است، زن و مرد، پیر و جوان، غنی‌ و فقیر با لباس‌های محلی و زیبای کُردی در این مجالس شرکت‌ می‌کنند و از یک‌ غذا می‌خورند.

مکان‌ اجرای‌ این مراسم‌ با شمع‌ و انواع‌ چراغ‌ منور می‌شود و با وسایل‌ تزیینی‌، نقل‌، شیرینی‌ و شربت‌ محل را زینت می‌دهند، عود می‌افروزند تا فضای‌ محیط‌ معطر شود و بر روی‌ سر و دست‌ اهل‌ مجلس‌ گلاب‌ می‌پاشند؛ حاضران در مراسم‌ صلوات‌گویان‌ دعای خیر کرده و در پایان از بانی برگزار کننده مراسم تشکر می‌کنند.

در پایان باید گفت که عشق و ارادت مردم کردستان نسبت به رسول اکرم(ص) تمامی ندارد و این مسئله در طول سال و به شیوه های دیگری نیز نمود پیدا می‌کند، اما اوج آن در ماه ربیع الاول و در برگزاری مراسم‌های مولودی‌خوانی متجلی می‌شود.

برچسب ها: مولودی ، عشق ، پیامبر ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.