توسلی گفت : شیوع بیماری فلج مغزی (CP) در کشور، روبه افزایش است بطوری که هم اکنون با شیوع دو تا چهار کودک،درهر هزار تولد زنده روبرو هستیم و بهترين نوع فلج مغزی : كم بودن تشنج در بيمار است.

آزیتا توسلی متخصص مغز و اعصاب کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:‌شیوع بیماری فلج مغزي در میان چند قلوها و نوزادان نارس ، بیشتر است بطوری که میزان شیوع فلج مغزی در میان چند قلوها، 5/7 در هزار تولد زنده و در میان نوزادان نارس با وزن کمتر از 1500 گرم ، شیوع بیماری بین 8 تا 10 کودک در هر هزار تولد زنده است . 

وی افزود: با تمام مراقبت های نظام بهداشت و درمان از کودکان و مادران ، متاسفانه چون عمده علل بروز فلج مغزی ، به دوران جنینی و قبل از تولد برمی گردد و قابل کنترل کامل نظام بهداشتی کشور نمی باشد، لذا، رو به افزایش گذاشته است. 

توسلی تصریح کرد: علل قبل از تولد در ابتلای کودکان به فلج مغزی حتی در کشورهای توسعه یافته ، شامل 70 درصد بیماران می شود که عفونت های داخل رحمی ، نارسایی جفت ، استروک های داخل رحمی و عوامل ژنتیکی ، از جمله آنها هستند. 

وی افزود: در کشورهای درحال توسعه، عوامل حین تولد و موقع زایمان و مشکلات ماههای اول تولد نیز به آن ها اضافه می شود. 

توسلی اظهار داشت : اختلالات شناختی ، اختلالات حرکتی ، اختلالات رفتاری و تشنج ، از جمله علائمی است که در بیماران فلج مغزی مشاهده می شود ولی آنچه مسلم است ، درطول زمان ممکن است علائم این بیماری تغییر کنند ولی بیماری پیشرفت نخواهد کرد ، اما تشخیص زودهنگام و شروع درمان ، در بهبودی بیماری تاثیر دارد. 

 وی با اشاره به اینکه، فلج مغزی را به سه دسته، فیزیولوژیک ، توپوگرافی و اتیولوژی تقسیم می کنیم ، به تشریح آنها از نظر علمی و تخصصی پرداخت وگفت: بهترین نوع فلج مغزی ، کم بودن تشنج در بیمار است. ضمن آنکه نشستن و راه رفتن کودک دچار مشکل است و موقع بلند کردن کودک از زیر بغل ، پاهای او بصورت تقاطعی قرار می گیرند. 

توسلی ، درباره چگونگی تشخیص فلج مغزی نیزاظهار داشت : علاوه بر معاینات بالینی ، تصویربرداری مغز و مشاهده ضایعات مغزی ، به تشخیص بیماری کمک می کند ، چنانچه انجام توانبخشی ، فیزیوتراپی ، دارودرمانی و در برخی از موارد، انجام جراحی ، را از جمله اقدامات درمانی ذکر کرد که می تواند به بیمار کمک کند. 

 وی در پایان، با اشاره به اینکه همواره ، پیشگیری مهمتر از درمان است ، تصريح كرد : تشخیص زودرس ، آغاز سریع و پیگیری جدی مراحل درمان و راهنمایی خانواده جهت همراهی با گروه درمانگر، در بهبودی بیمار فلج مغزی ، بسیار حائز اهمیت است . 



انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار