جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ها را ظالمانه و غیرقانونی می‌داند، اگرچه با اقتصاد مقاومتی، خود را برای تحریم‌های سخت‌تر نیز آماده کرده است اما جمهوری ‌خواهان با تحلیل غلط خود به این باور رسیدند که تحریم‌های بیشتر ایران را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران یکصد و چهاردهمین کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه ششم ژانویه کار خود را آغاز کرد.

درحالی که بسیاری تصویب طرح‌های سخت‌گیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران را از اولویت‌های کنگره جدید می‌دانند اما "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان تغییر کنگره امریکا را در امکان رسیدن به توافق بی تاثیر می‌داند.

بر همین مبنا سید جلال فیاضی کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: ادبیات جمهوری خواهان در کنگره جدید که اکثریت را دارا می‌باشند ناشی از تحلیل غلطی است که بخشی از حاکمیت آمریکا به آن معتقد است و آن اینکه ایران به خاطر تحریم‌ها پای میز مذاکره نشسته‌ است.



وی افزود: اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، اما جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک خط مشی کلی معتقد است که مسئله باید به صورت گفتگو و مذاکره حل شود، اصولا جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ها را ظالمانه و غیرقانونی می‌داند، اگرچه با اقتصاد مقاومتی، خود را برای تحریم‌های سخت‌تر نیز آماده کرده است اما جمهوری ‌خواهان با تحلیل غلط خود به این باور رسیدند که تحریم‌های بیشتر ایران را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: این تحلیل غلط موجب چنین برداشت‌هایی شده است، اگرچه آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است اما هیچ‌گاه نتوانسته بر اراده ملت ایران و تصمیم قاطع این ملت برای دفاع از حقوق قانونی خود تأثیر گذارد.   
 
فیاضی در ادامه تصریح کرد: بنابراین حرکت جدید جمهوری خواهان تنها مسئله را پیچیده‌تر می‌کند اما به هیچ عنوان بر اراده ملت ایران تأثیری ندارد، همانطور که روز گذشته "مقام معظم رهبری" به این نکته تأکید کردند جمهوری اسلامی ایران هرگز از آرمان‌های خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.
 
وی گفت: ما فکر می‌کنیم این مشکل حاکمیت آمریکاست به هر حال انتظار جمهوری اسلامی ایران و افکار عمومی این است که چندگانگی و عدم ثبات در سیاست‌ خارجی یک کشور نباشد و حاکمیت آمریکا بایستی این مسئله را حل کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: رئیس جمهور به عنوان نماینده حاکمیت آمریکا باید مسائل را حل کند، اگر با اقدامات نادرست و شتابزده و تحلیل‌های غلط جمهوری خواهان مذاکرات به شکست منجر شود این مسئولیت به عهده آمریکایی‌هاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روال فعالیت صلح آمیز ادامه خواهد داشت و چنین تحلیل‌هایی جز اینکه مسئله را پیچیده‌تر کند و مسئولیت پیچیدگی و بن بست را برعهده آمریکا بگذارد نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کنگره ، ایران ، آمریکا ، تحلیل ، غلط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار