در طول سال‌های گذشته ایران هیچگاه به آمریکا اجازه نداده که خواسته‌هایش را مستقیما با کشورمان مطرح کند؛ این کشور(ایالات متحده) همواره با تحریک دیگر کشورهای غربی و عربی تلاش می‌کرد منافع ناثواب خود را کسب نماید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در نزدیک به دو سال اخیر ایران و 1+5 به طور کاملا جدی و با «رویکردی نتیجه‌گرا» وارد مذاکرات هسته‌ای شده‌اند، اما مهمترین نکته در این مدت این است که آمریکا دیگر از نقش "پدرخواندگی" خود فاصله گرفته، و مستقیما با ایران وارد مذاکرات دو جانبه شد.

در طول سال‌های گذشته ایران هیچگاه به آمریکا اجازه نداده که خواسته‌هایش را مستقیما با کشورمان مطرح کند؛ این کشور(ایالات متحده) همواره با تحریک دیگر کشورهای غربی و عربی تلاش می‌کرد منافع ناثواب خود را کسب نماید. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم رویکرد جدیدی براساس دکترین‌های دولت جدید و با حمایت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری به وجود آمد.

افول قدرت دموکرات‌ها در آمریکا!

در چند سال گذشته اوباما از حزب دموکرات قدرت را در آمریکا در دست داشت، و اکثریت کنگره را نیز دموکرات‌ها تشکیل می‌دادند؛ در این شرایط بود که ایران و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران مستقیما وارد مذاکره شدند و در این مدت تلاش کردند تا سطح اختلافات بین دو کشور را در مورد فناوری هسته‌ای ایران کاهش دهند.


//////////

نتایج نظرسنجی اخیر «آی بی دی/ تی آی پی پی» حاکی از آن بود که جایگاه آمریکا در جهان رو به افول است و اکثر مردم آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر این امر می‌دانند. 69 درصد از مردم آمریکا که در این نظرسنجی شرکت‌ کردند، معتقدند که نفوذ جهانی آمریکا رو به افول است، و این خود مقدمه‌ای بود بر شکست دموکرات‌ها در انتخابات کنگره که در پاییز سال جاری برگزار شد.

انتخابات کنگره آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (پاییز 93) برگزار ‌شد، و دموکرات‌ها بازنده اصلی این انتخابات بودند و در ادامه این روند جمهوری‌خواهان علاوه بر کنگره اکثریت مجلس سنا را نیز از آن خود کردند. اوباما در طول مذاکرات اخیر اظهارات ضد و نقیضی داشت؛ گاهی از توافق و وفای به عهد صحبت می‌کرد و گاهی با اظهارات خلاف آن تلاش می‌کرد تا منتقدان داخلی‌ و رژیم صهیونیستی را راضی نگاه دارد.

سرانجام با کاهش قدرت دموکرات‌ها و فشار بیشتر به اوباما مشخص شد که رئیس جمهور آمریکا در ساختار سیاسی این کشور چندان دارای قدرت تصمیم‌گیری نیست، و جمهوری‌خواهان با حمایت لابی صهیونیستی می‌توانند تاثیر به‌سزایی در فرآیند تصمیم‌گیری این کشور داشته باشند.

کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه که متاثر از پیشرفت هسته‌ای ایران بودند، در طول سال‌های گذشته همواره مواضع خود را با مواضع آمریکا سنجش و همسو می‌کردند، و در شرایط جدید تمام این کشورها چشم به نتیجه مذاکرات ایران و‌آمریکا دوخته‌اند.


نقش مخرب صهیونیست‌ها در مذاکرات 
 
در این میان رژیم صهیونیستی با نقش "آنتاگونیک" خود در مذاکرات هسته‌ای سعی در تخریب گفتگوهای دوجانبه و بردن جریان به سمت خصومت با ایران و نهایتا یک جنگ بی پايان بوده که البته عقیده بر این است که چون رژیم صهیونیستی جرات مقابله مستقیم با ایران ندارد، در تدارک تحریک قدرت‌های جهانی است.  
جایگاه سست رئیس‌جمهور در آمریکا/ دو پیروزی راهبردی دولت یازدهم چیست؟
پس انگيزه صهيونيست‌ها با تحريك جامعه بين‌المللي در اين است كه كشورهای‌ جهان را نسبت به ايران تحريك كنند و حضور نتانياهو و سخنرانی در كنگره در همین راستا صورت گرفت.
 
اما نتانیاهو اخیرا لفاظی‌های بیشتری در قالب "ایران هراسی" مطرح کرد و مدعی شد که "توافق می‌تواند راه ایران را برای ساخت بمب اتم هموار کند"!.  
 
این اظهارات نتانیاهو ناشی از آن است که وی به دنبال سناریوی "ایران هراسی" برای ایجاد اجماع علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و نهایتا به راه انداختن یک جنگ است که صدالبته مخالفت‌ها در زمان مذاکرات در این زمینه بسیار است.  
 
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به ضد و نقیض بودن اظهارات "نتانیاهو" در کنگره نوشت؛ نتانیاهو هنوز توافقی که جزئیات آن معلوم نیست را رد کرده است و با این حال وی (نتانیاهو) اعلام کرده که اگر فشار‌ها را حفظ کنیم، کماکان به طور معجزه آسایی پیروزی رخ می‌دهد. 

 نیویورک تایمز افزود: نتانیاهو خودش نیز به‌خوبی می‌داند که اگر گفتگوهای هسته‌ای با ایران از هم فروبپاشد، اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که روسیه و چین، به همبستگی و اتحاد موجود برای ادامه‌ی سامانه تحریم‌ها برضد ایران لطمه خواهند زد که در نهایت موجبات شکسته شدن حلقه تحریم‌های کنونی علیه ایران را(بدون این که این کشور برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد) فراهم خواهد ساخت (بیشتر بخوانید)  
 
جالب است که بیش از ۵۰ نفر از اعضای کنگره (نمایندگان دموکرات) اعتراض به سخنرانی نتانیاهو بدون اطلاع قبلی در این سخنرانی حضور نیافتند. 

و اما...

اگر منصف باشیم، می‌بینیم که شکست سخنرانی "نتانیاهو" در سخنان رهبران و رسانه‌های غربی مشخص است. نتیجه می‌گیریم "شکست اظهارات نتانیاهو در کنگره آمریکا و عدم پیروی سران غربی از رژیم صهیونیستی در کوران مذاکرات" از پیروزی‌های راهبردی دولت یازدهم و استراتژی روحانی_ظریف نشات می‌گیرد، و اگر رایزنی‌های مثمرثمر نبود سخنان نتانیاهو به ثمر می‌نشست. 

جایگاه سست رئیس‌جمهور در آمریکا/ دو پیروزی راهبردی دولت یازدهم چیست؟


اگر چه نیروهای مسلح با قدرت در برابر تهدیدات ایستادگی کردند اما با افزایش توان مذاکره در امنیت ملی نقش آفرینی می‌کنند و نمی‌توان نقش دیپلمات‌ها و رئیس شورای عالی امنیت ملی را در این زمینه نادیده گرفت.

چه کسی به وعده‌های اوباما عمل خواهد کرد؟!

باراک اوباما در طول مذاکرات با ایران وعده‌های فراوانی داد و پس از توافق‌نامه ژنو می‌بایست اقداماتی را انجام می‌داد که بتواند اعتماد ایران را جلب کند، بر اساس این توافق‌نامه آمریکا باید به صورت تدریجی و مرحله‌ای تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران وضع شده بود تعلیق می‌کرد، اما وی به تمام آنچه که قول داده بود عمل نکرد.

در ارائه گزارش سالانه وضعیت کشور آمریکا که با نشست مشترک بین نمایندگان کنگره و مقامات کاخ سفید برگزار شد، باراک اوباما اعلام کرد که از گفتگو با تهران تا رسیدن به توافق و حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی دفاع می‌کند، و بسیاری از تحلیلگران از آن به عنوان شرایط مساعد برای حل پرونده هسته‌ای ایران یاد کردند.

بر اساس آنچه سناتورهای آمریکایی گفته‌اند هرگونه توافقی که به امضای اوباما برسد می‌بایست در کنگره تصویب شود و در غیر این صورت فاقد ضمانت اجرا می‌باشد و با تغییر دولت در آمریکا آن توافق نیز از بین خواهد رفت.
 
توافق خوب امکانپذیر است

 "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من متعهد به تلاش برای دستیابی به نتیجه‌ای مثبت در مذاکرات هسته‌ای ایران هستم و معتقدم توافق خوب امکانپذیر است. 
 
 جایگاه سست رئیس‌جمهور در آمریکا/ دو پیروزی راهبردی دولت یازدهم چیست؟


نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه به مقامات تهران!!

جمهوری‌خواهان آمریکا که از مخالفین هر گونه توافق با ایران هستند و اینک اکثریت را در کنگره و سنا از آن خود کرده‌اند و از همان ابتدای تسلط بر این دو مجلس اعلام کردند که هرگونه توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و آمریکا باید به تصویب کنگره برسد تا دارای ماهیتی قانونی باشد.

جمهوری‌خواهان کنگره به این حد بسنده نکردند و با دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره اوباما را پیش از پیش تحت فشار قرار دادند و چهره وی را در افکار عمومی جهان به عنوان حزبی عملگرا که مردم آمریکا از آن حمایت می‌کنند تخریب کردند.

روز دوشنبه گذشته، 47 سناتور جمهوریخواه نامه‌ای را خطاب به مقامات عالی ایران نوشتند تا به آنها اطلاع دهند رئیس جمهور آمریکا نباید مورد اعتماد قرار بگیرد. آنها در این نامه چنین توضیح دادند که هر آنچه که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا وعده دهد، ممکن است پس از آنکه وی دیگر در سمت رئیس جمهور نباشد و نامزد مورد نظر آنها این سمت را در اختیار بگیرد، لغو شود.

//////////

حال سوال اینجاست که رئیس‌جمهور در آمریکا دارای چه جایگاهی است و تصمیمات وی تا چه حدی در این کشور دارای ضمانت اجرا خواهد بود؟

حملات لفظی شدید حزب جمهوریخواه آمریکا که توسط سناتور "تام کاتن" سازماندهی شده بود را نمی‌توان دقیقا موازی با سخنرانی‌های آشوب برانگیز اعضای حزب "فدرالیست" در جریان جنگ سال 1812 دانست، اما این دو اتفاق به یکدیگر نزدیک است. مردم آمریکا هرگز حزب "فدرالیست" را بابت انجام اقداماتی که نزدیک به خیانت بود، در دوران جنگ فراموش نخواهند کرد.
 
در حال حاضر "کاتن" و دیگر جمهوری‌خواهان بابت بی وفایی به رئیس جمهور کنونی آمریکا، مورد تنفر مشابهی قرار دارند. حزب «فدرالیست» جرج واشنگتن و حزب «دموکرات - جمهوریخواه» توماس جفرسون، به مدت دو دهه به شدت در این خصوص با یکدیگر درگیر بودند.

آن گونه که "جان مارشال"، خوش سابقه ترین رئیس دیوان عالی آمریکا که در فاصله سال‌های 1801 تا 1835 این سمت را به عهده داشت، اعلام می کند: «رئیس جمهور، تنها عضو ملت است که در روابط خارجی آن دخیل است، و وی تنها نماینده ملت در روابط با کشورهای خارجی است.»
 
کنگره آمریکا از ابتدای استیلای جمهوری‌خواهان، بر آن شده تا موقعیت اوباما را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور تضعیف کند و در این راستا در اقدامی بی‌سابقه 47 نفر از سناتورهای کنگره که از حزب جمهوری‌خواهان نیز هستند نامه معناداری را به مقامات جمهوری اسلامی ایران ارسال کردند که در آن مدعی شده‌اند که هر گونه توافق احتمالی با اوباما تنها تا پایان ریاست جمهوری وی اعتبار خواهد داشت و دولت پس از وی می‌تواند آن را باطل کند.

"اوباما" دیروز نامه سناتورهای آمریکایی به مقامات ایران را مورد اشاره قرار داد و این نامه را مایه شرم‌ساری خود دانست. وی اظهار داشت: «من برای آن‌ها متاسفم؛ آن‌ها برای رهبر ایران نامه نوشته‌اند که ادعا دارند دشمن بزرگ ماست، و استدلال اصلی آن‌ها نیز این است که با رئیس‌جمهور ما معامله نکنید زیرا نمی‌توانید به وی اعتماد کنید.» این اظهارات بخشی از مصاحبه یک شبکه تلویزیونی با اوباما است.

جن ساکی، سخنگوی دولت آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگو با یک شبکه‌ خبری ضمن انتقاد از نامه‌ی 47 سناتور جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی برای توقف مذاکرات، در مورد اثر این نامه بر روند مذاکرات که قرار است از روز یک‌شنبه آغاز شود، اظهار کرد: «البته گفت‌وگو میان مذاکره کننده‌ها باقی خواهد ماند و این نامه تاثیر مستقیمی بر روی فضای مذاکرات نخواهد گذاشت. اما موضوع این است که همان‌طور که باراک اوباما گفت: «‌این یک امر کاملا بی‌سابقه در آمریکا بوده است و از زمانی که نمایندگان کنگره با اسب سر کار می‌رفتند، چنین اتفاقی رخ نداده بود». این موضوع این سوال را مطرح می‌کند که آیا واقعا حزب جمهوری‌خواه خواستار دستیابی به یک توافق هسته‌ای هستند یا خیر؟

لزوم هوشیاری در برابر خدعه و نیرنگ آمریکایی‌ها

برد تصمیمات اوباما تا کجاست؟/ ساکی: کنگره‌ای‌های اسب سوار هم با رئیس‌جمهورشان چنین نکردند که...

در روند مذاکرات هسته‌ای مقام معظم رهبری همواره از تیم مذاکره کننده حمایت کرده‌اند و هوشمندانه آن‌ها را نسبت به خدعه و نیرنگ آمریکایی‌ها هوشیار کرده‌اند. رهبری ایران تیم مذاکره کننده به رهبری حسن روحانی و تک تک افراد این تیم را اندیشمند و قابل اعتماد خطاب کرده‌اند و از احتمال پشت کردن آمریکا به مذاکرات بارها اظهار نگرانی کرده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیرشان با خبرگان رهبری از نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی به مقامات ایران به شدت انتقاد کردند و آن را نشانه روشن فروپاشی اخلاق سیاسی در آمریکا دانستند، ایشان همواره این نکته را مورد اشاره قرار داده‌اند که آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد هستند و نباید به وعده‌های آن‌ها دلخوش کرد، ولی این به معنای مخالفت ایشان با مذاکرات نیست.

رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین‌المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای امریکایی رسماً اعلام می‌کنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی می‌شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟

در شرایطی کنونی به نظر می‌رسد آمریکا در اثر این نامه متضرر آسیب‌های فراوان شده است، اما این نامه نمی‌تواند روند مذاکرات را متوقف سازد و تنها در اثر آن مقامات ایرانی بیش از پیش هوشیار شدند. البته رهبری هوشمند ایران پیش از این دست آمریکایی‌ها را خوانده بود و همواره تیم هسته‌ای را به اطمینان نکردن به آنها سفارش می‌کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار